Forum

Knibning?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Christensen, 3. maj 2014 kl. 23.20

Hej alle sammen,

Jeg forsøger mig i år med at dyrke Agurk, tomat og chili på min altan.
Jeg har læst en del om knibning af især agurker og mange steder står der at "sideskud skal knibes af over 2 blade".

Men hvad betyder det?:)

Mvh
Jakob

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. maj 2014 kl. 6.00

Se tomater her: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

Det samme for de øvrige planter.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. maj 2014 kl. 10.52

Jakob - der ligger flere artikler herinde om knibning af agurker - også med tegninger/billeder, så man kan se, hvad der menes.

Men ellers behøver det såmænd ikke være så præcist - hvis du klipper alle sideskuddene efter 2-3 blade, går det helt fint :) Hvis du har plads, kan du køre topskuddet videre under loftet - den kan blive ret lang, såden en!

Mht. chilier - du behøver ikke gøre andet end af pille de første 10-15 blomster af, så klarer den resten selv. Jeg ved, at mange gør det til at videnskab at klippe i deres planter, men det er af rent kosmetiske årsager og giver ikke mere frugt.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Christensen, 4. maj 2014 kl. 22.57

Tak for svarene begge to :)

jeg har læst en del, men det der gjorde jeg blev i tvivl var det med at knibe over 2. Eller 3. Blad.
Men det betyder altså ganske enkelt, at sideskuddet skal knibes af, når det har sat 2 blade? (Altså så de første to bliver siddende, men de ikke udvikler sig mere)?

Mvh
Jakob

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. maj 2014 kl. 23.31

Ja :)

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. maj 2014 kl. 6.58

og ved hvert af disse blade kan du, hvis du er heldig, høste en agurk.

Ud over agurk kommer der måske også et nyt skud, som du kniber over første blad og måske også her høster en agurk :)

Det kunne være én måde at beskære på, men der er flere og dem kan du hurtigt lære, hvis ikke du er tilfreds med denne :)

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 7. maj 2014 kl. 20.05

Hej Anja

Hvad mener du med: "Mht. chilier - du behøver ikke gøre andet end af pille de første 10-15 blomster af, så klarer den resten selv."?

Vi lader vores chilier "passe sig selv" uden nogen form for knibning eller beskæring.

Lar og Peter

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. maj 2014 kl. 20.35

Så får du bare ikke så mange frugter pr. plante, som Anja gør :)
Ved at fjerne de første 5, 10, 20 blomster bliver planten større og kan bære flere frugter.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 8. maj 2014 kl. 18.07

Nemlig ja - hvis en lille plante får lov til at sætte frugt, går væksten næsten i stå, når den skal modnes, og det gør selvfølgelig ud over høsten i resten af plantens liv .)

Nyt svar til emnet »Knibning?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Knibning?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider