Forum

Tomatplante med visne blade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe Jensen, 15. maj 2014 kl. 9.13

Hej.
Jeg har i nogle år forspiret tomatplanter inde og plantet dem ud i drivhus midt i maj. Det er gået fint.
I år er der dog allerede inde i min vindueskarm visne blade på nogle af tomaterne. Jeg er ret sikker på, at det ikke er kartoffelskimmel. Bladene tørrer ligesom bare ud et efter et. Det er kun på de nederste grene. De bliver passet med passende mængde vand og gødning.

Er der nogen, der har et bud på, hvad det kan være? Kan det være fordi de står lidt tæt, og bladene hænger lidt i naboplanten, når de bliver drejet efter solen, så de ikke vokser skævt?

Mvh. Grethe

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 15. maj 2014 kl. 9.20

Kan de have fået for meget vand, så rødderne er rådnet? Det kan gøre at de ikke kan optage nok vand. Hvis det ikke er en sygdom, så kunne det måske også være et problem med næringsstofferne. Du kunne måske omplante den i ny jord og se om det hjælper på problemet.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Jensen, 15. maj 2014 kl. 9.24

Hej Bo.
Det kunne godt være. De bliver plantet ud i drivhuset i weekenden - håber det hjælper!

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 15. maj 2014 kl. 9.25

Ja, det må vi håbe. Det kunne være du skulle plante den godt dybt, så den hurtigt kunne få dannet et godt rodsystem?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Jensen, 15. maj 2014 kl. 9.27

Det vil jeg gøre!

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 15. maj 2014 kl. 14.52

Det er overgødning...........

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 15. maj 2014 kl. 16.57

Ja det er også det jeg har lært, mine gør det samme her efter de er kommet ud i plantesække, men det går vel over i løbet af et par uger, ikke at bladene folder sig ud igen men der er ikke flere der folder sig.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Jensen, 15. maj 2014 kl. 19.45

Det kunne også godt være for meget gødning. De går en pause med begge dele og kommer ud i drivhuset i weekenden.
Tak for råd! :)

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 8. juli 2019 kl. 15.53

Jeg har et andet problem med mine tomatplanter . De får svedne top skud . Planterne står i plantesække . Der er sol net . De gødes med flydende gødning fra Hornum . Kan nogen hjælpe ?
Finn .

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Finn Eskildsen, 8. juli 2019 kl. 15.53

Jeg har et andet problem med mine tomatplanter . De får svedne top skud . Planterne står i plantesække . Der er sol net . De gødes med flydende gødning fra Hornum . Kan nogen hjælpe ?
Finn .

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juli 2019 kl. 20.21

Både de billige og de dyre plantesække har ligget stavlet på paller i lang tid, og er blevet mast godt sammen, ofte til en hård blok. Derfor er det vigtigt at banke poserne godt og grundigt så indholdet bliver løsnet, inden det skal bruges.

I dag findes der et utal af plantesække med forskelligt indhold. Mange gode produkter og meget bras. 40 liter til 14kr. med sand og minimum gødning. Nogle poser indeholder alskens ragelse som stanniol, kapsler, plastic og andet godt. Sidste år blev der fundet et gebis i en plantesæk fra Polen.

Jeg har selv i år købt en plantesæk fra et dansk firma, som åbenbart ikke egnede sig til små tomatstiklinger. De blev sat 1 måned tilbage og har fået en hård barndom.

Alle der har plads til det, skulle gøre sig selv den tjeneste at lære glæden ved at kompostere have- og køkkenaffald og opleve de fantastisk frugtbare vækstmedier, der kan skabes.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. juli 2019 kl. 20.39

Dyrk direkte i jorden , så får du tomatplanter der giver frugter der smager af noget , de der burtomater smager mest af vand.......

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 8. juli 2019 kl. 20.45

Ja, og plantet ud i jorden kan planternes rødder få den fornødne plads til at udvikle sunde planter.
Plantesække er et markedstrik for at øge omsætningen og få flere penge ud af lommerne på os forbrugere!
Vend tilbage til naturen og lav din egen plantejord af den jord du har i haven, kompost og evt. grus.
Og plant så direkte i jorden, så du undgår unødig vanding mm.

Nyt svar til emnet »Tomatplante med visne blade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomatplante med visne blade

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider