Forum

Hvad fejler mine tomatplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 8. juli 2004 kl. 20.26

Bladene er mørkegrømme og krøller, det har jeg læst er for meget gødning, så det har jeg reduceret. Men nu bliver de krøllede blade gule og visner, ligesom blomsterne falder af i toppen. På den nederste del af planten er der ansat tomater der ser fine grønne ud og jeg tror de bliver røde når vi får noget varme, men hvorfor krøller og gulner/visner de ellers så kraftige planter? Planterne dyrkes i plantesække og gødes med en allround gødning. Jeg har taget nogle foto's men de kan ikke vises her, så hvis nogle har et bud på et svar kan jeg evt. maile nogle billeder.

1 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 8. juli 2004 kl. 20.48

Det er meget almindeligt at tomatplanters blade krøller, så måske har de slet ikke være overgødet. Mine planter har også krøllede blade. Sunde blade *er* mørkegrønne, men de får en unaturlig mørk farve af for meget gødning, vistnok over i det blågrønne. Men jeg har dog ikke set det. Nå, men med andre ord får din plante nu måske for lidt gødning, hvilket giver gule blade især i toppen. Det kan også få den til at smide blomsterne.

Og så en anden ting: Står den i en selvvandingskasse? I så fald kan der nemlig ske en ophobning af næringsstoffer i bunden, som kan svide rødderne. Derfor skal man engang imellem gennemvande den ovenfra med rent vand for at skylle næringstofferne ud.

Du skal også tjekke om du evt. har spindemider, som også kan give gule blade.

2 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carsten Ramsing, 9. juli 2004 kl. 17.09

Er der nogen der har erfaringer med, om man evt. kan sprøjte mod skimmel i et drivhus. Kan man evt. bruge det samme middel her, som man bruger mod skimmel i kartofler.

Jeg har lige ryddet mit drivhus for 30 tomatplanter, der alle var angrebet af skimmel, og det synes jeg nu kun er noget træls når det er første år jeg har et virkeligt stort drivhus.

På forhånd tak for evt. svar

3 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Andersson, 9. juli 2004 kl. 17.24

Jeg vil lige høre om jeg må være med på næsten samme spørgsmål? Mine tomater står alle fint men, en og kun en plante har krøllede blade, og der er to i hver kasse. Det kan jo næppe være af samme årsag, men hvad kan det så være? Alle mine planter er meget store. med venlig hilsen Karin.

4 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 9. juli 2004 kl. 22.15

Nogle tomatplanter krøller let bladene. Hvis de ellers gror fint og sætter blomster og frugt, tror jeg ikke du skal være bekymret.

Læs her på siderne:
www.havenyt.dk/soeg/?q=kr%F8l?%20tomat?

5 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Krabbe, 25. juni 2006 kl. 0.34

Mine tomatplanter bliver mørkebrune og visne,dels på bladene, dels rundt omkring stænglerne,især i toppen. Koldhus,vandingskasser – ingen kunstgødning kun fåremøg og kompost(fra Kommunen) for første gang har jeg ikke vasket drivhuset inden vinteren mvh poul krabbe

6 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Krabbe, 25. juni 2006 kl. 0.34

Mine tomatplanter bliver mørkebrune og visne,dels på bladene, dels rundt omkring stænglerne,især i toppen. Koldhus,vandingskasser – ingen kunstgødning kun fåremøg og kompost(fra Kommunen) for første gang har jeg ikke vasket drivhuset inden vinteren mvh poul krabbe

7 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 25. juni 2006 kl. 9.37

Det kunne evt. være "kartoffelskimmel" på dine tomater. Se om det ser ud som på disse billeder:

images.google.com/images?q=blight%20tomato

Der er også flere indlæg på havenyt.dk, fx www.havenyt.dk/spoergsmaal/642.html

Brug søgefunktionen.

8 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lærke, 22. juli 2006 kl. 16.50

Hej mine tomatplanter kryller også i bladene ellers er de fine at se på og har mange blomster og frugter, men desværre har jeg opdaget mørke plette i bunden på mange af de tomater der er kommet (de bliver dårlige inde fra kernerne og ud i bunden)... de er stadig grønne. Hvad kan det være?

Er det en sygdom? Hvad kan jeg gøre?

9 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 23. juli 2006 kl. 10.17

Det lyder som griffelråd. Se dette:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html

10 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ann, 20. juni 2008 kl. 10.14

Vores tomatplanter får gule blade med brune pletter. Det er kun de nerderste blade.det er ikke umiddelbart til at se spor af dyr.Hvad fejler de og hvad kan jeg gøre ved det?

11 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Lyngsø, 20. juni 2008 kl. 13.08

# 10:

gule og brune blade betyder skimmel.

skynd jer at klippe de inficerede blade af og smid dem i affaldsbeholderen (ikke i komposten).

12 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizette, 25. juni 2008 kl. 6.12

Mine tomatplanter på altanen har lus. Hvad gør jeg ved dem? Det er lidt trist, for de kan jo oftes også gå i blomster & krydderurter.

13 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 25. juni 2008 kl. 21.07

Lizette...På en altan er det ikke så smart at spule planter med en vandslange. Find en forstøverflaske, hæld skummet mælk i, og sprøjt planterne oppefra og nedefra. Eller sprøjt dem med en liter vand med en skefuld brun sæbe i.

14 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Daugaard, 17. juli 2008 kl. 16.17

Mine tomatplanter der står i selvvandingskasser i drivhus- pæne og kraftige– starter med at få gule kanter på bladene, de er nu næsten helt gule– den 1. tomat er rødmet, tager den af, og ser at dem har ardannelse på ca 2–kr. stort areal modsat stilken-har sammenlignet med griffelråd, men synes ikke helt at det ligner- gøder med npk:2%ammoniumkvælstof, 2% nitrat-3%urea kvaælstof.–1.3%vandopløs.fosfor. 5% vadopls.kalium.mvh og håb om hjælp.

15 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 17. juli 2008 kl. 22.14

Mine tomater står i 5 l spande som så er gravet ned i d.huset med store dræn huller i bunden så rødderne kan gro vidre ud når spanden blir for trang...de blir gødet med 3 hættefulde salmiakspiritus 3 dobbelt i 10 l vand hver 14 dag og det gælder også chilli.agurk.melon.aubergine.og en agurke art fra indien som hedder bittergourd.høster en masser har aldrig haft krøl på blade.og angåendne svamp eller skimmel bruges atamon...da det jo er en konserverings middel.bruges også på diverse stiklinger som tages i løbet af sommeren+før frøsåning lægges de i atamon vand i en halv time...MVH.erik

16 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders, 29. august 2008 kl. 13.07

Hvorfor får de ellers grønne tomatplanter de der hvide pletter, de får ellers godt med vand og gødning

17 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente, 20. september 2008 kl. 20.53

Mine tomater står i kapilærkasser og gødes med Hornung gødning med jævne mellemrum. Tomaterne bliver gule oppe ved stænglen og har unaturlig meget saft/vand. Hvad kan det skyldes?

18 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Psykologen., 24. september 2008 kl. 21.20

Hvor er der mange problemer med tomater i drivhus, hvorfor planter man dem ikke på friland, så bliver de næsten aldrig angrebet af insekter og sygdomme. Jeg har dyrket mange frilands tomater i over 20 år uden problemer. Frilands planterne bliver mere robuste og tomaterne får en meget bedre smag og farve, da de får UV. stråler. Det er en meget lille% del af UV.strålerne som går gennem glasset i drivhuset.

19 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 21.33

Er der nogle af jer, som oplever at tomaterne bliver mere melet med tiden. jeg har ikke opdaget det tidligere, men de sidste jeg har tilbage bliver røde men mere melet. Mon det hænger sammenmed den lave nattefrost var har i øjeblikket?

20 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Psykologen., 24. september 2008 kl. 22.18

Ikke melede tomater, men revnede pga. store temperatur svingninger i disse dage. Ellers har frilands høsten været formidabel i år. Har lige læst en engelsk undersøgelse om at tomat udbyttet på friland bliver markant større, hvis de gror op ad en rød væg.

21 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Laurine Nørgaard, 19. juli 2009 kl. 17.49

Tomaterne i drivhuset står flotte med mange grønne blade -tomaterne er længe om at modne, er det en godt at klippe nogle blade af så tomaterne får mere lys?

22 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 19. juli 2009 kl. 19.28

Nej-vent lidt med det.

Gør i stedet følgende:-)

Brug en godt moden tomat eller æble og kil den ind under den klase du ønsker skal modne.

Når først processen er startet går resten af sig selv.

Du vil kunne se resultat efter få dage.

Det er nemlig luftarten ethylen der udskilles fra moden frugt, der starter modningsprocessen og den kan af og til være lidt vanskelig at få igang-specielt på friland.

23 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Larsen, 26. juli 2009 kl. 13.32

Har tomater i kapilærkasser i drivhuset, de få vand og lidt gødning ikke for solvarme, tomaterne er blev plantet lidt sent, har haft meget lidt gule blade, der er røde tomater, men hvorfor er de grønne tomat begyndt at falde af?

24 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 26. juli 2009 kl. 19.30

Ingen forklaring- vejrlig?

25 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus, 31. juli 2009 kl. 16.19

Har tomat planter i drivhuset men der er kommet midt på stammen en morke brun stykke på ca 8 cm vor det nærest rådner er porøst hvad er det hvad gør jeg?

26 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 10. august 2009 kl. 22.32

Hej Alle,
Håber nogen kan hjælpe mig!

Mit problem er at jeg syntes at alle mine tomater bliver melede!

Jeg har et alm. lille drivhus, hvor jeg både dyrker tomat, agurk, melon, peber, squash osv.

Jeg har dyrket tomater de sidste 3 år. Hver år forskellige sorter, og hvert år lige melede! De første 2 år har jeg bare købt nogle frøposer i føtex, silvan og lign. (Forskellige sorter... både alm. tomater, flasketomater og blommetomater) Alle blev de melede!

I år tænkte jeg så, at nu ville jeg gøre et godt forsøg på at bare finde Én god sort eller to. Så da jeg på en messe fik kantede mig ind på Camilla Plum, spurgte jeg hende efter en god og smagsfuld sort! Hun anbefalede sorten Black Plum. Den købte jeg selv.f. straks frø af. Jeg købte også andre frø på hendes web-shop. (Bl.a.: Millifluer, Vintage Wine, En gul pæretomat, en flasketormat og en rød sherry tomat.)

Nu har jeg ikke smagt alle endnu... men de 3–4 sorter jeg har smagt på er alle melede! Det var dog... grrrrrr!

Så nu er mit store spørgsmål... hvad gør jeg forkert?

Jeg dyrker i plantesække (nye hvert år) på kapilærkasser. Jeg gøder ca. hver 3. uge med noget flydende gødning (købt i silvan)... Det skal lige siges at mine tomatplanter ser sunde og friske ud... ingen gule blade eller noget! Jeg nipper mine tomatplanter hver gang der kommer et sideskud (har måske misset et par stykker, som så er blevet taget lidt senere).

De første 2 år havde jeg lidt problemer med at mine tomater blev grønnakkede, fik griffelråd og nogle af dem sprang! Men det skal lige siges at det ikke har været et problem i år.

Jeg har 2 (ud af 4) vinduer der selvåbner, og jeg åbner døren helt på varme dage.

Det eneste jeg syntes der måske burde gøres, var at skygge mere af... jeg bruger ingen former for skygge. Kun den tomatplanternes blade selv giver. Men kan dette være problemet? Plejer for meget sol ikke ku at betyde grønnakkede tomater?

Hvis det er dette der er problemet... kan jeg så nå at skygge af i år, og så få gode IKKE MELEDE tomater? eller er det på den igen næste år?

OBS! Kan det måske skyldes, den måde jeg dyrker dem på? Har aldrig prøvet at købe en tomatplante i en butik, så ved ikke om det ville gøre nogen forbedring. (Jeg planter mine frø i små potter, og plejer indtil de spirer, og videre til første rigtige sæt blade. (Måske de dog står lidt for varmt, men de trives fint. Og ingen gule blade). Derefter planter jeg dem ud i drivhuset (der midt i maj). Jeg må indrømme at jeg springer let og elefant hen over det med at tilpasse dem klimaet udendørs i en uges id først... men ikke èn af mine planter har set ud til at lide! De trives fint med det samme.

Såhvad gør jeg galt? Er mit drivhus for varmt? (Alt andet trives fint, og giver god høst)

Håber nogen kan hjælpe...

Venligst Rikke

27 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. august 2009 kl. 23.24

Hej Rikke.

Du passer og plejer dine planter fint nok. Har du altid kørt med den gødning fra Silvan, det kan være at der er for lidt i den at et eller andet, ellers prøv en anden gødning. Eller det kan være at plantesækkene er en for dårlig kvalitet. Prøv til næste år at sætte et par planter på friland og se om de bliver melede

28 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 10. august 2009 kl. 23.47

Hej Mogens,
Tak for rådene :) Jeg prøver næste år igen... det må virke til sidst ;O)

I år har jeg sat èn af mine tomater på friland (gul pæretomat) jeg tror ikke den er specielt egnet, men det er bare en prøve... og indtil videre er den da fuld af tomater. Glæder mig til at smage, om de evt. er bedre :) (Desværre læste jeg lige her til aften, at de gule tomater tit er de mindt aromatiske... nå men det er da en prøve. Hvis den er bedre end dens tvilling i drivhuset, er der måske noget om det :)

Jeg vil på opfordring fra dig undersøge det med gødningen lidt nærmere :)

Venligst Rikke

29 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Handberg, 12. august 2009 kl. 21.40

Mine tomater har en gulring hvor blomsten sad har drivhus

30 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 12. august 2009 kl. 21.47

Hej Rikke.

Netto har i perioder en fortrinelig flydende gødning, Greenworld – grøn flaske med 3 liter og meget billig til ude og inde.

31 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke, 13. august 2009 kl. 9.12

Hej Mogens,
Jeg kigger med det samme i dag efter arbejde, for billig gødning det lyder godt :) Tak for tippet :)

NB. Der er et par tomater på min udendørplante, der er ved at blive gule... glæder mig til at smage ;O)

Venligst Rikke

32 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anni Larsen, 13. august 2009 kl. 12.07

Mine busktomater er meget tæte med grønne blade og mange tomater, men... der kommer den del mug og de rådner helt inde ved stammen, hvorfor?

33 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 13. august 2009 kl. 21.55

Hej Anni.

Der skal luft og lys ind til stammen, så klip en del blade af planten, og så hold lidt igen med vandingen.

34 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Nielsen, 14. august 2009 kl. 15.28

Mine Gemini tomater som jeg har på friland i plantesække på kapilærkasser
men er i er i år rigtig mislykkede.

Jeg har i 20 år dyrket tomater på denne måde, men har aldrig før haft
problemet med, at de modner skævt.

I enden ved blomsten er de alle grønne og hårde, – mens de er meget
modne på resten af tomaten. Næsten overmodne.

Hvad kan årsagen være til dette?

Jeg vil jo helst ikke gøre samme fejl til næste år!

Venligst Birgit...

35 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen Jakobsen, 14. august 2009 kl. 17.41

Birgit.

Dine tomater har fået det der kaldes grøn nakke. Det skyldes for meget direkte sol og afhjælpes ved at give dem lidt skygge mod den værste sol. Du kan skære det grønne væk, resten af tomaten er ok.

Mvh. Steen.

36 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 14. august 2009 kl. 21.52

Det kan også skyldes underskud af kalium i jorden. Nogle tomatsorter får grøn nakke lige meget hvad man gør. Dyrk en anden sort til næste år.

37 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Nielsen, 15. august 2009 kl. 12.39

Hej Steen og Mogens!

Tak for svarene, – jeg forsøger til næste år igen, – og håber jeg med jeres gode råd i baghånden, – igen får gode resultater med mine tomater!

Birgit

38 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 24. juli 2010 kl. 16.24

Hej
Jeg har plantet frilandstomater i år, men de er blevet meget mærkelige at se på og jeg kan ikke finde ud af, hvad der i vejen.

Der er en decideret misvækst af bladene, de er mørkgrønne, fortykkede og underlige at se på.

Sorten er Matina, jeg har plantet dem direkte i jorden i et nyanlagt højbed, hvor der tidligere var græsplæne.

De får både sol og skygge, de er passet med vand og næring, men vokser meget langsomt.
Det har jo regnet en del i år og foråret var koldt, men alligevel.

Håber der er en som kan hjælpe.
Vh Bente

39 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 24. juli 2010 kl. 21.34

Hej Bente,
Matina er en kartoffelbladet sort (potato leaf eller forkortet til PL på engelsk) . Din plante ser ud som den skal :)
Bladene på kartoffelbladede sorter er tykkere end på dem med alm. blade.

Har kan du se forskellen:
Kartoffelbladet sort til venstre, alm. til højre:
www.thedailygreen.com/cm/thedailygreen/images/xP/leslie-heirloom-tomato-leaves.jpg

Mere info: faq.gardenweb.com/faq/lists/tomato/2004111539004321.html

Mvh.
Søren

40 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 24. juli 2010 kl. 21.51

Se på opbindingen med snoren om den strammer rundt om stammen. Det kan godt hindre næring op i planten. En tomatstamme kan knække halvt igennem og alligevel vokse videre.

41 af 41 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 25. juli 2010 kl. 15.28

Hej igen
Mange tak for svarene og links'ene, jeg har tjekket stammerne og der ser ikke ud til at være skader på dem nogen steder. Jeg har aldrig tænkt på, der kunne være forskel på tomaters blade på den måde, men selvfølgelig må der også være sortsforskelle her, såvel som på selve frugten. Så fik jeg lært det også ;) tak for det!
Mvh Bente

Nyt svar til emnet »Hvad fejler mine tomatplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad fejler mine tomatplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider