Skrevet af: Helene Nielsen, 3. juni 2014 kl. 14.26
Hej alle.
Nu har jeg flittigt fulgt med og er blevet inspireret det seneste år, og er nu gået fra at have "græs have" til at prøve med lidt i drivhus og krukker i år.
Der er imidlertid sket det at:
1) Min tomatplante i sættekasse har jeg vist ikke fået knipset korrekt. Den har fået et stort sideskud - på størrelse med stammen - og det ser ud som om den nu kun vokser derfra og "ud af" i stedet for fra hoved stammen og "op af".
- Kan jeg stadig regne med at få tomater?
- Kan jeg klippe den af eller vil planten blive (for) træt af det?
- Eller hvis ingen af delene fungerer: Kan jeg tage den op nu og så en "planteskoletomat" som allerede har grønne tomater, uden at beskadige rødder på de to agurkeplanter som også står i kassen?
2) Mine agurker (en med snack agurker og en med alm. størrelse) giver fint agurker og blomster - jeg har plukket de første par stykker. Men den vokser ikke mere. De er kun 60-70 cm. Burde de ikke blive større?
Jeg gøder med øko-gødning efter anvisning for kasser.
Jeg har på fornemmelsen at I alle er langt ovre disse begynder problemer, men ser frem til lidt hjælp :-)
Skrevet af: Svend Høst, 3. juni 2014 kl. 14.34
Du klipper det lange sideskud af , og hvis du ønsker en tomatplante mere , kan du bruge den som stikling , du skal bare sætte den i vand og ret hurtigt kommer der rødder og er klar til at blive plantet ud.
Selvfølgelig vil du få tomater på hovedstammen , du skal bare huske at nippe sideskudene af , da de tager megen energi som planten skal bruge til at lave tomater.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2014 kl. 23.37
Hej Helene.
Jeg er ikke særlig klog på drivhusdyrkning, men mine tomater "snyder" mig altid og får lavet et sideskud (eller to eller tre)
Jeg får nu masser af tomater alligevel, både på hovedstammen og sideskuddene. Dog kan der godt blive lidt pladsproblemer i drivhuset. når jeg glemmer at nippe for mange sideskud.
Mine agurkeplanter (skoleagurk og slangeagurk) er heller ikke så høje endnu, men de har jo hele sommeren til at vokse i, så jeg er sikker på at dine planter nok skal vokse videre :-)
Hilsen AG.
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 3. juni 2014 kl. 23.53
Jeg bed først for sent mærke i at du har alle tre planter i én kasse. med sættekasse, mener du så kappillærkasse ? Hvis du dyrker 3 planter i en plantesæk, vil jeg mene de står alt for tæt. Højst 2 planter i en plantesæk, eller endnu bedre at lave dine bede i jorden, hvis du har mulighed for det.
Men beholder du alle tre planter i én plantesæk, er det nok vigtigt at få nippet alle sideskuddene af.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.