Forum

Min vindrue får ikke druer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Hansen, 9. juni 2014 kl. 16.52

Jeg har en vinplante i min udestue. Den er plantet udenfor og ført ind gennem væggen. Den har nu stået der i 3 år og gror lystigt.

Problemet er, at den ikke får blomstrer eller klaser. Ingen druer.

Kan den være "gold"? Er der nogen, der kan hjælpe mig?

Hilsen
Peter Hansen

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. juni 2014 kl. 22.49

Prøv at søge her på siden - der ligger en del gode artikler om vin :)

Der kan sagtens gå nogle år, inden den kommer i gang, men måske en god idé at læse lidt om pasning og beskæring...

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 9. juni 2014 kl. 23.02

Hej Peter.

Jeg er næsten helt overbevist om, at den manglende blomster og druedannelse er på grund af forkert beskæring.
Vindrueplanter er ikke golde.!
Nogle kan ikke lide vores korte sommer, så de kan ikke nå at danne modne drueklaser. Men de kan blomstre.
De kan også være for unge til at kunne bære blomster/drueklaser.

Men vindrueplanter skyder helst kun frugtbærende skud fra de grene der kom sidste år.!
Derfor skal der, efter vinterbeskæring, være mindst 2-3 knopper på de tilbageværende skud.
Hvis du sender mig en mail, så kan jeg sende dig "de ca. 10 sider vindruepasning".

Det er slet ikke så svært som nogle vil gøre det til, man skal bare vide hvordan man gør, men sådan er det jo med næsten alt. ;-)

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund
Mail: hope@post.tele.dk

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2014 kl. 12.22

Jeg tror, at jeg har fundet fidusen med beskæring :) Jeg har lige sommerbeskåret min vin i drivhuset, og der en ret fin høst på vej :)

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juni 2014 kl. 16.33

Hej igen.

Det er måske nok smartest, hvis I stille jeres spørgsmål på denne adresse i havenyt, så kan flest læse det, fordi det om vindrueplanter, så ikke "ligger rundt omkring".
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html

Men med hensyn til beskæring af vindruer, så drejer det sig om at beholde noget (mindst 2 - 3 knopper) af de skud der er fremkommet i år, fordi de frugtbærende skud, der skal fremkomme næste år kommer, bedst kommer fra de skud der er kommet året før.

Du bør altid fjerne de skud der skygge for dine drueklaser, der skal altid være 7 blade efter klasen, forstået på den måde, at der, hvis der er 2 klaser, så skal der være 14 blade efter klaserne.

Hvis du sender mig en mail, så får du det der vist kaldes "de ca. 10 siders vindruepasning".

Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2014 kl. 17.21

Jeg beholder kun 2-4 blade efter klasen - ellers bliver planten alt for tæt, synes jeg :)

Der blev klippet pænt meget af i dag - bare se billedet herunder:

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juni 2014 kl. 19.20

Ja, det er jo meget fint, Anja.

Men hvis vindrueplanten skal have styrke og mulighed for at danne sukker nok til vindruerne, så skal der være (hverken mere eller mindre) 7 blade pr. drueklase, efter klasen, og der bør ikke være mere end 2 klaser pr. skud, hvis man vil have en rimelig god kvalitet druer.

mvh
Holger Pedersen
3600 Fr.sund

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2014 kl. 20.38

Ja - i teorien :) Men virkeligheden her er, at jeg får en masse store klaser med de sødeste druer, man kan forestille sig...

Planten sætter kun én klase på langt de fleste skud - jeg fik vel omkring 50 klaser sidste år, og der er flere i år.

Der ville slet ikke komme lys ned i drivhuset, hvis jeg beholdt så mange blade på hver af grenene, og så længe jeg får en så god og velsmagende høst, er der jo ingen grund til at lave om på det!

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 10. juni 2014 kl. 22.16

Jeg skulle have lyttet til Holger, men det gjorde jeg desværre ikke :)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. juni 2014 kl. 0.04

Ha ha ha :) Du sparer da skyggegardinet...

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Falkenberg, 15. juni 2014 kl. 23.42

Jeg har en god vindrue i drive huset som give mange drue det jeg gør til efter året er at beskære den kraftig ind til stammen. Og når så den igen til foråret igen skyde ny skud og ansætte bær beskær jeg over 2 drue klaser. Såfremt der er formaner bær ansat blive de også fjernet det give et stør udbytte i den sidste ende.
Henry

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 15. juni 2014 kl. 23.56

Hej Henry.

Jeg gentager lige det jeg skrev i indlæg nr. 4:
Det er måske nok smartest, hvis I stiller jeres spørgsmål på adressen nedenunder i havenyt, så kan flest læse det, fordi det om vindrueplanter, så ikke "ligger rundt omkring" i havenyt.dk.
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html

Men, Henry, hvis du sender mig en mail, så sender jeg "de ca. 10 sider om vindruepasning".

Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk

Nyt svar til emnet »Min vindrue får ikke druer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Min vindrue får ikke druer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider