Skrevet af: Hanne Frederiksen, 10. juni 2014 kl. 14.53
Hej. Jeg har en vin, der giver de sødeste blå vindruer. Den er ca. 15 år gammel. Den har i mange af disse år givet massevis af druer, hvilket naboer og venner nyder godt af. Mit spørgsmål er lidt svært at formulere, men håber I forstår. Den sætter jo mange vildskud, som jeg gerne vil klippe ned, men jeg er ikke altid sikker på, hvilke skud der er vildskud. Jeg har skud, der hurtigt bliver mere end en meter lange, men tættest på stammen sidder der en lille klase kommende vindruer. Må jeg så klippe dem af? Hvor længe bliver skuddene ved med at kunne sætte druer? Mvh Hanne
Skrevet af: Holger Pedersen, 10. juni 2014 kl. 16.31
Hej Hanne.
Det er måske nok smartest, hvis I stille jeres spørgsmål på denne adresse i havenyt, så kan flest læse det, fordi det om vindrueplanter, så ikke "ligger rundt omkring".
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4144.html
Men med hensyn til beskæring af vindruer, så drejer det sig om at beholde noget (mindst 2 - 3 knopper) af de skud der er fremkommet i år, fordi de frugtbærende skud, der skal fremkomme næste år kommer, bedst kommer fra de skud der er kommet året før.
Du bør altid fjerne de skud der skygge for dine drueklaser, der skal altid være 7 blade efter klasen, forstået på den måde, at der, hvis der er 2 klaser, så skal der være 14 blade efter klaserne.
Hvis du sender mig en mail, så får du det der vist kaldes "de ca. 10 siders vindruepasning".
Venlig hilsen
Holger Pedersen
3600 Fr.sund
mail: hope@post.tele.dk
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.