Forum

Beskæring af tomater

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nina A.N., 16. juni 2014 kl. 7.12

Hej alle i kloge havehoveder :)

Jeg har for første gang tomatplanter i drivhuset. Jeg har to planter i en plantesæk oven på en kapillærkasse.
Nu er mit problem, at planterne er blevet MEGET store og indfiltrede i hinanden, og jeg er bange for, at der ikke er luft nok til planterne, da jeg har et meget lille drivhus. Jeg har nippet alle sideskud, som foreskrevet, men har måske været for sent ude, for jeg vil tro, at der er 3-4 hovedstammer på hver plante, hvor jeg har læst, at det er bedst med en.

Mit spørgsmål er nu, om jeg simpelthen kan skære nogle af de "tykke" grene væk, sådan at planten kun har 1-2 hovedstammer? Eller bliver "såret" for stort? Der er f.eks. på begge planter to tykke stammer, som starter helt nede ved jorden - kunne man f.eks. tage den mindste af disse stammer?

På forhånd mange tak for hjælpen!

VH
Nina

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2014 kl. 7.18

Hej Nina

Ja, du kan tage den ene stamme væk eller mere.

Det andet giver ikke flere tomater - tvært imod - og er ikke til at finde rundt i :-D

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2014 kl. 7.33

Ja for søren - bare ud med saksen!

Og sørg for rigtig god udluftning, så luften er godt tør - så heler "såret" med mindre risiko for råd :)

Og hvis du nu ikke kan lade være, er det jo let at lave nye planter af det afklippede...

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 16. juni 2014 kl. 13.44

Luft mellem bladene.
Og væk med store blade direkte over klaserne.
Så skal du snart til at leve af tomater, ligesom os andre :-)

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2014 kl. 13.52

Du skal ikke fjerne andet end sideskud. Bladene er plantens "kraftværk", der henter energi til blomster og frugt.

Når klaserne modner, kan du fjerne alle blade uden dem efterhånden, men du gør ikke noget godt for planten ved at fjerne dem før.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. juni 2014 kl. 13.56

Nej du må ikke fjerne blade fra tomatplanten , de virker som solceller , skaffer kraft og energi til planten fra solen via fotosyntesen.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Thomsen, 16. juni 2014 kl. 14.01

Som jeg læser det, er her tale om planter der er ved at overtage drivhuset. De skal da klippes, så Nina også selv kan være der :-)

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2014 kl. 14.21

Det er jo det der sker, når sideskuddene ryger - der skal ikke klippes mere end det :)

Nyt svar til emnet »Beskæring af tomater«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Beskæring af tomater

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider