Forum

Agurker vil slet ikke vokse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Leif G., 22. juni 2014 kl. 8.39

Jeg har i drivhuset tre flotte agurkeplanter. 1 salat og 2 skole. De når helt op til loftet og har store flotte blade og fine sideskud.
Er ikke angrebet af spindemider endnu.

Problemer er, at der er masser af små agurker med blomst, men de seneste 14 dage er de ikke vokset, de er alle kun 3 cm lange.

De står i kapilærkasser, to planter i hver sæk, og har ikke manglet vand. I samme drivhus står, også i kasser, fem tomatplanter som trives fint.

Hvorfor mon ikke agurkerne vil vokse?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. juni 2014 kl. 9.59

Der er så mange muligheder, at det er rent gætværk, men kapillærkasser giver ofte forskellige problemer:

- tjek som det første, om rodhalsene er rådne
- tjek dernæst om selve rødderne er rådne

Det er de nok ikke, ligesom næringsmangel nok heller ikke er sandsynligt, når planterne iøvrigt ser sunde ud.

Nogle mener, at alle stammeagurker skal pilles af, men der plejer argumentet at være øget vækst - lidt á la Chili. Jeg lader altid stammeagurkerne sidde for at opnå tidlige agurker og jeg har ikke problemer med vegetativ vækst - tværtimod :) Og du har også fine sideskud læser jeg, så den teori holder heller ikke hos dig.

Som sagt, så er der mange muligheder - et billede vil give dig flere chancer for et kvalificeret svar.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif G., 22. juni 2014 kl. 10.28

Hej Tom
selvfølgelig - her er billede

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Lund, 23. juni 2014 kl. 14.17

Husk at agurkeplanter ikke skal plantes direkte i plantesækken, men i stedet for blive i potten, hvor du klipper bunden ud, og således at potten kun sættes 2/3 ned i sækken. Dette sikrer mod at rodhalsen rådner. Klip sideskud af efter at der er sat 2 blomster og husk så at agurker er grådige og skal have gødning tilført sammen med vandet.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif G., 23. juni 2014 kl. 17.35

Tak for flere gode råd. Jeg har noteret dem, og må konstatere at man aldrig bliver for gammel til at lære noget.

Heldigvis for det ;-)

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juni 2014 kl. 19.06

Jeg kan nu ikke tro, at det er derfor, de ikke vokser - hvis de havde fugtproblemer ved roden, ville bladene ikke være så pæne.

Jeg har desværre ikke et bud på årsagen... Står de stadig stille?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Merete Laursen, 17. juni 2020 kl. 17.29

Jeg har præcis samme problem for første gang i 20 år. Agurkeplanterne står 2 i en plantesæk, Flotte grønne planter med mange små agurker på ca 3 cm og der sker intet, i det flotte vejr vi har burde de være spiseklar!
Er der nogen der har et bud på årsagen her i 2020.?

Mvh Janne Laursen

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Janne Merete Laursen, 17. juni 2020 kl. 17.29

Jeg har præcis samme problem for første gang i 20 år. Agurkeplanterne står 2 i en plantesæk, Flotte grønne planter med mange små agurker på ca 3 cm og der sker intet, i det flotte vejr vi har burde de være spiseklar!
Er der nogen der har et bud på årsagen her i 2020.?

Mvh Janne Laursen

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Villadsen, 17. juni 2020 kl. 19.13

Det samme med mine. Men jeg er helt “grøn” i agurkedyrkning og har sikkert gjort alt forkert. Mine snackagurker stortrives til gengæld!

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juni 2020 kl. 10.59

Vi dyrker direkte i jorden, og har ikke de problemer. Her høster vi løbende agurker.
Vi har ofte en tidlig agurk i potte, og med den sker det også ind imellem, at udviklingen af agurker stopper - sikkert fordi der er for mange agurker i forhold til roden i potten.
Når de små agurker er blevet gule og faldet af, begynder planten igen at give agurker, men da er vi ofte henne, hvor agurkerne i drivhuset begynder at give agurker.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. juni 2020 kl. 18.39

Sidste år købte jeg de skoleagurker der hed Passandra og oplevede det helt samme. Jeg tror højst jeg fik 3 modne agurker fra 3 planter.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 19.02

Hvilket gødning typer bruge i? Bemærk at flydende organisk gødning kan sagtens blive for gammel, især hvis det bevares forkert, er over 5 år gammel eller begynder at rådne.

Nyt svar til emnet »Agurker vil slet ikke vokse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Agurker vil slet ikke vokse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider