Forum

Ferskentræ spørgsmål

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 25. juni 2014 kl. 9.38

Hej der ude.

Jeg er så heldig at have fået et ferskentræ,
Men har ikke forstand på pasningen af den,
Jeg har sat den i mit drivhus på sydgavlen,

Men skal den bundes op, på en bestemt måde, den har en masse grene op af stammen, og hvad med beskæring?
Det var en masse små hvide bær agtige ting på (måske fersken), men nu de væk, hvad kan der være galt??

Håber I kan hjælpe :)

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juni 2014 kl. 13.46

Ferskentræ vokser fint på friland , det er synd at spære det inde i et drivhus.

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Jensen, 25. juni 2014 kl. 22.22

Okay, fik ellers afvide af en planteskole gartner, at den skulle stå i drivhus.

Men skal den så stå i et espalie eller hvordan eller kan den stå frit midt på en græsplæne???

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. juni 2014 kl. 7.03

Hej Martin Jensen

Jeg er også ny ferskentræ-ejer ;-)

Jeg har plantet mit ferskentræ på friland – dog i en lun krog med læ. Det står frit (altså ikke på et espalier).

Jeg har søgt oplysninger om ferskentræ-pasning via google – måske også via Havenyts søgefunktion. Det kan jeg ikke lige huske. Men der ligger altså et hav af gode oplysninger.

De største farer, som et ferskentræ kan blive udsat for, er følgende (så vidt jeg har læst mig til):

1. Stærk frost. Den fare kan man undgå ved at købe et ferskentræ, der kan tåle frost, eller som du har gjort: plante ferskentræet i et drivhus. Jeg har købt et ferskentræ af sorten ”frost”, der tåler op til 20 graders frost.

2. Ferskenblæresyge. Nogle sorter er mere modstandsdygtige end andre. Mit har haft lidt rødlige blærer på bladene. Jeg har skyndt mig at plukke disse angrebne blade af og fjernet dem helt fra haven.

3. Andre sygdomme forårsaget af småkravl, som bladlus og hvide fluer m. m. Og her vil jeg mene, at et ferskentræ i et drivhus er langt mere udsat, fordi der kan blive for varmt i et drivhus. Jeg har nogle venner, der har haft et dyrt indkøbt ferskentræ i et drivhus. Det gik galt den første sommer.

4. At ferskentræet blomstrer for tidligt – før nattefrosten er overstået. Det dør ferskentræet ikke af, men man får ingen frugt det år. Man mindsker imidlertid risikoen for dette problem ved at lade træet vokse som et fritstående træ – ikke espalieret op ad en varm sydvendt murstensvæg, der fremskynder blomstringen, fordi murstenen suger varme om dagen. Jeg har plantet mit ferskentræ, så det vender mod sydøst, og det står altså frit, men med læ fra hækken og et andet kolonihavehus bag hækken.

Plant gerne dit træ udenfor, men ikke midt på græsplænen. Det skal have en lun krog med læ.

Held og lykke med træet!

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2014 kl. 7.20

@Doris
Nu har jeg ikke selv fersken, men.. er espaliering ikke næsten en forudsætning for modne frugter eller var det i "gamle dage"?

Gider ikke espaliering, men vil da gerne have fersken i haven - modne altså.

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. juni 2014 kl. 8.50

Hej Tom Andersen

Jeg har jo ikke mere end to måneders erfaring med fersken-dyrkning ;-)

Jeg har bare fulgt de råd, jeg fandt.

Med den sommer, vi har, så tror jeg ikke, at der bliver nogen problemer med et fritstående træ, når bare det står på en solbeskinet plads med læ. Snart har jeg også modne figner!

Jeg vil tro, at klimaet faktisk har ændret sig. Så måske var det nødvendigt at espaliere før i tiden, men det er det ikke mere.

Vi kan dog stadig få somre med regn og rusk. Så garantier kan desværre ikke gives.

Og stadigvæk – jeg er ny inden for ferskendyrkning. Andre har måske andre råd at give!

Med venlig hilsen

Doris Møller

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2014 kl. 9.55

Mit ferskentræ stod midt i haven og blev mere end 6m højt med en stamme diameter på 30+cm det gav mange store frugter som desvære var meget melet.
Mit nye ferskentræ 7 år står ikke særligt beskyttet og er nu over 4 m højt , gav dejlige saftige frugter sidste år , men på grund af det fugtige forår har det fået ferskenblære syge , som træet nu er ved at komme sig over.
Meget hårde vintere kan sætte træet lidt tilbage , men mine fersken har tålt mere end minus 20 C uden problemmer.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 26. juni 2014 kl. 16.23

@Svend

Kender du sorten på dit nye træ?

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juni 2014 kl. 22.40

Tom ....min ferskensort er South Haven ...Prunus persica
Kraftigt voksende træ , selvbestøvende.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis L., 11. april 2017 kl. 10.30

Jeg er den lykkelige ejer af to ferskentræer, det ene på espalier, navn kender jeg ikke. Det andet står fri plantet ud, det er af sorten Frost og der har været ca. 300 på et år, sidste år "kun" ca. 50, jeg tror grunden var at vi havde beskåret det.
Ferskentræet er i dag 4-5 m. højt og der er masser af blomster, så forhåbentlig får vi en stor høst i år.

Nyt svar til emnet »Ferskentræ spørgsmål«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Ferskentræ spørgsmål

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider