Forum

Brug af silikone slange og kina plastik

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Petersen, 25. juni 2014 kl. 10.30

Hejsa

Har et lille spørgsmål omkring silikone slanger og diverse plastisk fittings. Jeg har lavet mig eget vandingssystem, men lure på om jeg skal være nervøs for om mine tomatplanter kan optage forskellige affaldsstoffer og andre ubehageligheder fra de slanger og fittings jeg har brugt? Det er bestilt hjem fra Kina så der er nok diverse ptalater osv i. Er der nogle holdninger eller viden på dette punkt?

Kan planterne optage dette og dermed skade mig når jeg forhåbentligt spiser tomater fra planten?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juni 2014 kl. 11.42

En interessant problemstilling. Ikke mindst i forhold til køkkenhave og badebassinet til børnene.

Der er næppe tvivl om, at du skal være bekymret.
Anvendelse af rør/slanger i DK specificeres bl.a. efter, om de må anvendes til drikkevand til mennesker eller ej.
Eks.:
www.p-lindberg.dk/p/pem-slange--32-mm.aspx

Almindelige haveslanger har dog ikke - så vidt jeg ved - varedata på dette område. Jeg har heller ikke set varedata på på slangerne til drypvandingsanlægget.

Begge dele kan sagtens være fremstillet i Kina.
Men at ting er fremstillet i Kina, kan i virkeligheden være en kvalitets garanti.

Men du kunne prøve at smage på vandet/lugte til det.

Og så må vi ønske, at disse data kommer til at fremgå på ganske almindelige slanger og drypvandingstilbehør.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Petersen, 25. juni 2014 kl. 13.55

Hmmm okey. Der fulgte ingen dokumentation med på nogen måde og vandet "lugter" ikke, men det gør slangerne!

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 25. juni 2014 kl. 15.37

Så ville jeg springe dem over.
Bruge dem til blomster og ikke fødevarer.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Petersen, 25. juni 2014 kl. 17.35

aaargh mon dog det akn være så farligt?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 25. juni 2014 kl. 18.49

Hej Christian brug du bare dine slanger til dine tomater og evnt. andre grønsager, jeg tror ikke der er mere skadelige ting i slanger fra Kina som fra andre lande, slanger bruges overalt uanset, hvor de end kommer fra. Hilsen til Norge Henry G.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Petersen, 25. juni 2014 kl. 19.16

Oki. Så der er tydeligvis forskellige opfattelser hehe..

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2014 kl. 19.54

Hej Christian

Dette er et haveforum med fokus på økologi og derfor er der naturligt nok nogle her, som mener, at du skal holde dig fra billig Kina-import uden deklarationer. Dels fordi det er ret miljøbelastende i sig selv at få transporteret varer fra Kina blot for at en hund i forhold til en EU-proceret og deklareret vare.

Dem hører jeg til :)

Jeg er også overbevist om, at en masse varer fra Kina ikke kun er produceret under forfærdelige forhold for de ansatte og totalt ødelæggende for miljøet lokalt, men også indeholder alle mulige farlige stoffer, som for længst er forbudt her hos os. Det er iøvrigt dokumenteret i utallige sammenhænge lige fra vandhaner til køkkengrej.

Andre her på forum er mindre bekymrede for sprøjtemidler og anden kemi for "døden skal jo ha´en årsag" eller "syv pund skidt om året skader ikke" og lignende tåbelige udsagn. Så de vil anbefale dig at fortsætte uden bekymring - for sådan lever de selv! Personligt er jeg også trekvart ligeglad, hvad der sker med dig, når du måske spiser diverse migrerede kemikalier i din mad, men når du nu spørger om der er en risiko, så går jeg ud fra at du måske alligevel er lidt betænkelig?

Derfor vil jeg anbefale dig at opsøge lidt mere objektive kilder, prøv f.eks. "chemical migration from silicones" eller "chemical migration from plastic" i google og så bruge et par dage på resultaterne inden du drager din konklusion.

Hvorfor selv prøve at dyrke tomater eller andet spiseligt med så kunstige metoder som muligt, når eksperterne i den disciplin fylder kølediskene i dit supermarked hver dag?

Det var så mit svar til dig, men det ligger jo desværre op til nogle tanker hos dig selv og der kan det jo være fristende let at lytte til andre :-D

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. juni 2014 kl. 19.55

spare en hund...
om de spiser dem ved jeg ikke :)

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Petersen, 26. juni 2014 kl. 7.53

Tom - Dit indlæg tager jeg som et direkte angreb og kritik af mig som person - Det kan vel ikke være meningen med det her stille og rolige forum?

Det er jo ikke fordi jeg jubler over at skulle sætte alt det her i værk med vanding men af den simple årsag at jeg skal på ferie!
Godt nok flyver jeg derned men måske jeg skulle tage en båd for ikke at belaste verden yderligere------ Det er sikkert det I hellige økokrigere gør når i skal på ferie?

Men joew det sætter da masser af tanker igang!

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. juni 2014 kl. 8.02

Christian - hvis du tager Toms indlæg som et personligt angreb, synes jeg nok, at du er lidt nærtagende :)

Du stillede jo selv spørgsmålet i et økologisk funderet forum, så du må forvente at få et svar, der hænger sammen med det.

Det er jo tydeligt, at du selv har tænkt over giftigheden, siden du overhovedet poster dit indlæg, så jeg forstår ikke helt, at du så pludselig er ude i "hellige økoriddere" og den slags?

Jeg ville i øvrigt heller ikke bruge den slags til spiselige afgrøder uden at vide, hvad der var i :)

Du efterlyste holdninger og viden - nu har du i hvert fald fået min holdning...

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Petersen, 26. juni 2014 kl. 8.04

jaaah men at antage at jeg "forpester" verden fordi jeg har købt fo en hun af slanger i kina har intet med oplægget at gøre. Men det var nu mest ment i gas=) Naturgas selvfølgelig

Nyt svar til emnet »Brug af silikone slange og kina plastik«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Brug af silikone slange og kina plastik

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider