Skrevet af: Christina Bjørk, 2. juli 2014 kl. 18.48
Hej
Har lige opdaget at en af mine tomater i drivhuset har frugter med skader. De sidder nederst på planten, jeg har fjernet dem jeg lige kunne se der havde det. Er det giffelråd ? Jeg googlede lidt og fandt et indlæg herinde. Planten står i en selvvandingskasse, som i øvrigt blev utæt for en måneds tid siden, det opdagede jeg først da jeg synes jorden i toppen af sækken så usædvanlig tør ud....
Skal jeg gøre andet end at fjerne de beskadigede tomater ?
Skrevet af: Anja Egeriis, 2. juli 2014 kl. 23.08
Hej Christina
Der ligger denne artikel under Skadedyr og plantesygdomme, som du kan bruge:
www.havenyt.dk/skadedyr_og_plantesygdomme/127.html
Du skal lige huske, hvis du googler, at det staves griffelråd med r efter g :)
Skrevet af: Christina Bjørk, 3. juli 2014 kl. 6.39
Hej Anja
Jeg tror det var den artikel som jeg faldt over, jeg ville bare være sikker på at det ikke kunne være andre ting, jeg faldt nemlig også over kartoffelskimmel som en mulighed :-)
Men griffelråd passer med at planten har manglet vand da min kasse gik i udu, noget bøvl i øvrigt at skifte pose når man har plantet i sækken, den fik nok en lidt hård medfart lige der....
Tak for det manglende 'r' - det havde jeg ikke lige observeret ;-)
Hvis vi holder på griffelråd vil jeg lige give den en god gang vand oppefra for en sikkerheds skyld, jeg tror faktisk ikke den er overgødet, men alligevel.
Jeg formoder hvis det var udtørring, at de nye tomater den sætter ikke vil have problemet ?
Mvh
Christina
Skrevet af: Tom Andersen, 3. juli 2014 kl. 7.21
Der er stadig risiko for uballance i calciumtilførslen, når du dyrker i kapillarkasser:
- hvis du kun benytter regnvand: smid en lille håndfuld perlekalk i beholderen, hvis ikke det er tilsat din kunstgødning
- ved overvanding: rodnettet rådner og calciummangel opstår p.g.a. for lille forsyning
PS
På sigt skulle du glæde dig selv ved at prøve dyrkning i kompostblandet, levende, rigtig jord og så i bede eller kummer i dit drivhus. Det er en ganske anden oplevelse - og så er den bæredygtig uden destruktion af højmoser, kunstgødning og flamingo. Og mindre arbejde :-D
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.