Forum

Altid for meget næring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. juli 2014 kl. 19.08

Jeg har læst mig til at når bladene på tomatplanterne krøller opad, så er det tegn på at de har for meget næring og at det ikke betyder noget (udover altså at det er grimt) men nu har vi jo haft tørke i en rum tid, i alt fald på min matrikel, og de buske jeg har plantet i min ny anlagte læbælte har også krøllet bladene opad, så bladene til forveksling ligner bladene på mine tomatplanter. Det har jeg så læst mig til er for at formindske fordampningen når de mangler vand. Kunne man forestille sig at tomatplanterene kunne finde på at krølle bladene opaf, af andre grunde end for meget næring, for eksempel hvis de har det for varmt.
Jeg kan da i øvrigt lige tilføje at det er sidste gang jeg forsøger med tidlige tomater og agurker, jeg havde tilfældigvis 6 agurkefrø i overskud, som jeg såede ca. 1 maj som ugebrevet havenyt anbefalede som såtidspunkt, og jeg må da nok sige at de kommer meget bedre end de for tidlig såede planter i drivhuset, selv deres søskende fra samme frøpose har de længe overhalet både i højde og stængeltykkelse, så nu bliver der sået på de anbefalede tidspunkter, selvom jeg fik meget ros for mine udplantningsplanter, og jeg kan da forestille mig at det samme gør sig gældende for tomater.

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juli 2014 kl. 23.43

Ja - tomatblade kan også krølle pga. for meget varme :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. juli 2014 kl. 9.29

Nej det har ikke noget med varme at gøre , det er beskæringen der gør det , frilandstomater får også krøllede blade , men ikke busktomater da de ikke bliver nippet.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2014 kl. 14.43

@Svend

Jeg har aldrig hørt om den teori før du introducerede den her på havenyt - har du mulighed for at uddybe teorien eller henvise til en beskrivelse af den?

Den almindelig udbredte forklaring på krøllede blade er jo store udsving i temperatur nat og dag, samt store udsving i jordens fugtighed/ næringsstoffernes tilgængelighed og overgødskning med kvælstof.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. juli 2014 kl. 16.19

Tom !!

Ja selvfølgelig som jeg har skrevet mange gange før , krøllede blade på tomatplanter sker fordi man reducere det der er over jorden (nippr) og ikke det der er under jorden roden , som sender mere energi op end planten kan bruge.
Før internettet kom til var der ikke mange muligheder for at få hjelp på tomat problemmer , så for ca 25+ år siden da jeg havde tomatproblemmer ringede jeg til landbohøjskolen i kbh og blev stillet igennem til en tomat ekspert og vi havde en lang hyggelig sludder om tomater ,det var en mand på gulvet , og det var ham der forklarede mig hvorfor tomatblade krøller.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2014 kl. 16.59

@Svend

Er vi ikke enige om, at energien i alle planter dannes i bladene via fotosyntesen? Der transporteres sukkerstoffer til rod og frugt og vand og salte fra rod mod top. Der er ingen "pumpe" i rodsystemet, som aktivt sender vand og salte op i planten eller?
Vand og de opløste salte "trækkes" op via fordampning fra bladene - jo mere sol og varme desto større fordampning og fdesto større vandforbrug. Forenklet version, men er det ikke pricippet i hovedtræk?

Jeg kan ikke se logikken i din forklaring og du står altså lidt alene med den, så vidt jeg kan se.

Og rent praktisk, så er min erfaring den, at det altid er tomatplanterne direkte i middagssolen, som hos mig har krøllede blade. Dem i anden eller tredie række ser altid fine ud i bladene.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. juli 2014 kl. 18.36

Samme erfaring her - den sydvendte række i mit drivhus har altid lidt småkrøllede blade :) Og bortset fra solen bliver de behandlet som alle de andre...

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 6. juli 2014 kl. 21.58

Tom !!
Det er ikke min forklaring , men en utrolig rar og forstående fagmand på Landbohøjskolen , og det passer rigtigt godt med den daglige virkelighed , frilandstomater hvor temperaturen ikke har været over 25 Gr C har totalt krøllede blade , men det har busktomaterne som jo ikke bliver beskåret eller nippet ikke og det er selv om de står i drivhus i 35Gr C eller mere.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. juli 2014 kl. 23.34

Svend, som du selv var inde på, så er der i dag internettet, at søge på - både de mange fora i ind og udland, men også videnskabelige artikler.

Det er ikke lykkes mig at finde ét sted der nævner, at knibning af sideskud skulle have den virkning, at bladene krøller. Jeg tror den flinke mand på KVL tog fejl.

Slut

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juli 2014 kl. 9.20

Som tomatdyrker på friland i 30 år+ har jeg mange gange set at de resterende blade krøller, når jeg har klippet lige lovlig mange blade af planterne for at give luft til frugterne. Især klipper jeg altid alle de nederste blade af, op til den nederste klase, for at gøre det lettere at vande.
Så Svends teori om top contra rødder er nok ikke helt ved siden af.
Der er skrevet meget om emnet i mange år, og der er mange teorier.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juli 2014 kl. 9.39

Det er ikke min teori , det er min erfaring , som jeg fik bekræftet af en fagmand på Landbohøjskolen , så vidt jeg husker var det oppe i spørgeprogrammet "den grøne linje" på P2 for ca 30 år siden , og med samme svar som her.

Tom !! lige så snart jeg har tid vil jeg søge på nettet angående dette emne , jeg vender senere tilbage.

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 7. juli 2014 kl. 9.58

Svend!! Det lyder rigtig godt - vi er mange der søger den "rigtige" forklaring på tomatplantens krøllede blade.
Dejligt, at du gider gøre forsøget!

Alle planter knibes, men kun nogle får krøllede blade - mystisk :-)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 7. juli 2014 kl. 15.01

Vi forsætter med de krøllede blade i en ny tråd.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 1. juni 2022 kl. 21.58

Læst ovenstående og lige været ude i baggården og se på mine krukke tomater. De "Stribede" krøller blade opad, men det gør Blush blommetomat ikke. 2 af de stribede, der krøller har begge et kraftigt sideskud i toppen, der ikke er blevet nippet af. Alle er pottet om 28. maj på samme måde, ny pottemuld blandet med en smule brugt + lidt hønsepille og lidt af mit hår i bunden. De er fugtige i overfladen, men fik kun lige vand ved potning, så der kom en smule ud af bunden, vidste ikke hvor meget eller lidt regn, vi fik. - På friland i haven er der 22. maj plantet 4 stk. som nu er lidt blege, og 29. maj de sidste 2 mørkegrønne, ingen har krøllede blade. På 1 af de stribede der har jeg slet ikke fjernet sideskud (forsøg).

Nyt svar til emnet »Altid for meget næring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Altid for meget næring

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider