Forum

Jeg har sat hvidløg i drivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 23. november 2014 kl. 12.28

Hele vejen rundt langs yderkanten, så der er plads når tomater mm. når den tid kommer. Så er der noget at se på i løbet af vinteren, og jeg glæder mig til at, se om de bliver større end dem jer dyrker udenfor.

1 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. november 2014 kl. 22.42

Hej Søren.

Det ser spændende ud . Jeg har også sat topøg i drivhuset.
En ting vi skal være ops på er at hvis det bliver varm og fugtig og løgene er angrebet af rust sker angrebet hurtigt . Men søg for at lufte ud en gang imellem og hold dem i vækst .

2 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 14. december 2014 kl. 10.54

Og de vokser ganske langsomt her i den lune vinter.

3 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 24. januar 2015 kl. 10.29

Og vokser...

4 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 26. marts 2015 kl. 17.55

Så blev det 26 marts 2015

5 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 28. marts 2015 kl. 6.08

Det ser rigtig spændende ud Søren. Mine står udenfor i køkkenhaven og er kun halv så stor som dine, dog har jeg en større afstand imellem dem.

Hvad har du gødet jorden med?

Da jeg plantede mine i efteråret fik jorden en omgang hønsemøg.

Til Søren Duun så glæder vi os enormt meget til hvidløgene i år, nu er der nemlig gået 2 år. Sidste år kunne nogen af dem sagtens spises, men tror det bliver endnu bedre i år.

6 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 29. marts 2015 kl. 9.14

Jeg har ikke gødet dem. Jeg har blot vendt jorden, og så regner jeg med at resterne af den flydende gødning tomater og agurker fik sidste år er tilstrækkeligt.

Nu bliver det spændende at se hvordan væksten bliver, når forårssolen for alvor får fat.

7 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 25. april 2015 kl. 11.47

Så gik der en måned mere.

8 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. april 2015 kl. 11.54

Søren, kender du sorten?

9 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 25. april 2015 kl. 11.59

Nej. Det er bare nogle jeg har købt i fakta.

Udendørs har jeg Estisk slangehvidløg. Der ikke så mange, men de er mere kraftige. Jeg håber der bliver så mange af den, at jeg kan sætte dem i drivhuset i efteråret.

10 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. april 2015 kl. 13.49

Spændende forsøg. De vokser jo fint, men er måske lidt ranglede. Det er typisk hvis lyset er i underkanten i forhold til varmen. Jeg tænker det retter sig som dagene bliver længere. Mine så således ud på friland 7 april:

11 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 30. maj 2015 kl. 22.43

Nu har alle løgene lagt sig ned. Jeg har høstet et par stykke - ikke imponerende.

12 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. maj 2015 kl. 10.00

Søren, det er udmærket tidlige hvidløg - husk på, at du ikke har tilført gødning/ kompost.

13 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 31. maj 2015 kl. 10.44

Jeg synes også at det ser imponerende ud, især taget i betragtning, at vi har d. 31 maj.

14 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. maj 2015 kl. 11.21

Jeg er også spændt på mine drivhushvidløg - det er Rød Estisk, som jeg glemte at høste sidste år, og planterne er meget store nu.

Og man kan se her, hvorfor de hedder slangehvidløg:

15 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 31. maj 2015 kl. 12.12

Anja, hvor meget tidligere høst tror du drivhusdyrkningen giver hos dig?

16 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. maj 2015 kl. 12.37

Jeg synes også du skal være godt tilfreds Søren. Med det læggemateriale (hvidløg fra supermarkedet) vil jeg normalt heller ikke forvente at de blev super store. Til gengæld kan de være en del stærkere end det oprindelige løg.

Mine frilands som jeg viste højere oppe er nu så tykke som en mellemstor porre over jorden og viser ikke tegn på at visne ned endnu. Det nu også nogle sorter som egner sig til forholdene.

17 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 31. maj 2015 kl. 19.58

Jeg har også en stribe estiske slangehvidløg udendørs. De er også tykke som min tommelfinger.

Kan jeg forvente, at dem i drivhuset der har lagt sig ned vokser mere?

18 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 31. maj 2015 kl. 20.26

Ikke nævneværdigt. Jeg ville tage dem op og få dem tørret så der ikke går råd i dem.

19 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. maj 2015 kl. 21.58

Jeg vil tro, at de nok er en måned - halvanden længere fremme end dem på friland. I forhold til, hvordan "slangerne" ser ud nu, gætter jeg på, at jeg kan høste i den sidste halvdel af juni og på friland plejer det at være omkring 1. august :)

20 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 14. juni 2015 kl. 16.49

Anja, husk at sende billeder af resultatet når du har høstet. Jeg vil prøve med estisk slangehvidløg i drivhuset næste år, hvis du har succes.
På billedet ses min høst af faktahvidløg, som har hængt til tøring i nogen tid.

21 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 14. juni 2015 kl. 16.50

Ja, og endnu en gang har jeg åbenbart vendt min ipad forkert.

22 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juni 2015 kl. 13.47

Jeg har høstet et hvidløg forleden dag - de sidste af høsten fra sidste år var begyndt at spire, så dem planter jeg i mine chilipotter som luseafskrækning...

Det er ikke så stort - mine udendørs hvidløg er meget kraftigere at se på, men jeg har heller ikke været så flittig til at vande dem i drivhuset :) Men de kan også blive alt for store til en enkvindes-husholdning - et fed fra et fuldvoksent Rød Estisk vil jo svare til 3-4 dages madlavning, og så er de mindre løg jo mere praktiske!

Men jeg synes da, at det er ret fedt, at man lige kan få dem en måneds tid tidligere fra drivhuset, for så kan jeg være 100% selvforsynende året rundt.

23 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 16. juni 2015 kl. 13.00

Hvor synes jeg bare det er spændende at læse om. Har selv tænkt at prøve at så hvidløg i drivhuset. Kan jeg gøre det nu eller anbefaler I at vente?

24 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. juni 2015 kl. 20.52

Line - man sætter hele hvidløgsfed, de bliver ikke sået fra frø :)

Du kan ikke nå at få hvidløg i år, men du kan sætte fedene i oktober/november måned og høste til næste år.

25 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Nielsen, 17. juni 2015 kl. 12.20

Hej Anja.

Det vidste jeg egentlig godt, det var min fejlformulering ;)

Jeg regner heller ik med at kunne høste hvidløg i år, men du anbefaler stadig at vente med at så i drivhuset til efteråret?

Jeg håber på jeg får anlagt køkkenhave til efteråret men der er vist noget med den skal ligge en sæson før man tager den i brug når den er etableret i græsplænen, derfor ville jeg sætte dem i drivhuset :)

Hva kan der ske hvis jeg sætter nu?

26 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 17. juni 2015 kl. 12.36

Prøv at søge lidt her på siden omkring det at anlægge køkkenhave i græsplænen - den holder ikke helt, den der med at skulle vente et år :)

Og jeg synes da, at du skal prøve det med hvidløgene - men ikke forvente, at du kan høste før til næste sommer... Måske kan de nå at gro en smule og lave enkeltfedshvidløg, men de vil ikke dele sig i år :)

27 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juli 2015 kl. 23.45

Så blev de sidste høstet i drivhuset, og de blev helt fine. Ikke så store, men jeg har heller ikke monstervandet dem.

jeg vil helt bestemt sætte hvidløg igen til efteråret derinde!

28 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 18. oktober 2015 kl. 16.43

Så tager vi en omgang mere. I år har jeg sat slangehvidløg rundt langs kanten i drivhuset.
Modsat sidste sæson, så har jeg blandet kompost i jorden, så de får noget at leve af.

29 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 18. oktober 2015 kl. 22.12

Jeg læste på Facebook om en som satte sine små topløg i foråret, nærmere bestemt April måned og frem til Juli måned kunne hun høste flotte etfeds hvidløg af sorten Rød estisk. Ifølge det billede der var vedlagt var de lige så flotte som dem man kan købe i butikkerne .

Hvorfor hun satte dem om foråret frem for efteråret ved jeg ikke men hun mente at de fik bedre vækstbetingelser om foråret og frem.

30 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 18. oktober 2015 kl. 22.49

Kan man købe étfeds hvidløg af sorten Rød Estisk i detailhandelen Søren?
Topløg af Rød Estisk er mange og små. Om du sætter dem nu eller til foråret er ét fedt, de giver kun et enkelt étfeds løg på størrelse med en stor Hasselnød.

Sætter du et alm. fed fra Rød Estisk om foråret (tidligt) kan du godt få hvidløg med feddannelse, men de er en skygge af efterårssatte.

31 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 9.55

Det har også været min lærdom men hende her sagde noget andet og jeg kan desværre ikke lave en genvej til artiklen. Hun skriver ikke noget om hvor meget gødning hun har givet dem

Men det kan være at Anja har set artiklen. hun har også haft held med at dyrke store hvidløg.

32 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 19. oktober 2015 kl. 21.54

Hej Søren,

Anja har kopieret dette link på en anden tråd:

www.froesamlerne.dk/sites/default/files/Estisk_R%C3%B8d_topl%C3%B8g-vaarsaaning_1.pdf

Håber det virker:-)

Lisbeth

33 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. oktober 2015 kl. 22.23

De er pæne, men ikke usædvanlige og ikke større end hvad der kan ses ved sætning om efteråret. Hvis jeg sætter topløg, sker det altid om efteråret,når jeg alligevel er igang med at lægge fed.

Har man kun topløg, kan det være hip, som hap, hvornår man lægger sine løg, men topløg af Rød Estisk giver som hovedregel kun et hvidløg uden feddannelse, da topløgene er små.

Så vil man helst høste étfeds hvidløg, skal man bare lægge topløg.
Høststørrelsen afhænger,som altid, af vækstforholdene.

34 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 22.26

Hej Lisbeth.

Alletiders tak, så nu kan jeg bevise min påstand og inspirere andre til også at prøve denne dyrknings metode.
Jeg er imponeret over så flotte løg hun har fået .

Hilsen Søren .

35 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 19. oktober 2015 kl. 22.35

Tom.

Det kan godt være at jeg har været fedtet med vandet
Jeg har dyrket under halm og så har jeg ladet dem passe sig selv frem til de skulle høstes og jeg har fået fine løg af etfeds men når jeg lagt topløg har det været noget småt noget . Derfor har mit avl været baseret på fed som udgangspunkt.

36 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 6. februar 2016 kl. 11.57

Så er de estiske hvidløg langt om længe kommet op. De er ca. 5 cm. Fakta hvidløgene kom op i efteråret men dem her har ventet til slut januar.

37 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 25. marts 2016 kl. 14.31

Så blev det Påske og de Estiske Hvidløg er knap 30 cm.

38 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. marts 2016 kl. 14.52

og på friland ca. 15 cm.

hvis du igen høster ca. en måned før, må det være ret sikkert at anbefale metoden - god Påske :)

39 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 8. maj 2016 kl. 8.33

Så blev det 8 maj og de estiske hvidløg er 1 m høj og 1,5 cm i diameter ved jorden.

40 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 15. juli 2016 kl. 10.57

Så blev de røde estiske høstet. De ser flotte ud, men næste år gentager jeg det ikke, da jeg har dem mistænkt for at hæmme væksten af mine tomater og agurker.

41 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 15. juli 2016 kl. 10.58

Bemærk desuden, at de tre løg jeg ikke fik klippet topløget af, er kun halvt så store.

42 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 15. juli 2016 kl. 10.59

Det er de tre til venstre i billedet. Det glemte jeg at nævne.

43 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 15. juli 2016 kl. 13.50

Overraskende stor effekt på de to af dem!

44 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. juli 2016 kl. 18.00

Når du først høster hvidløg nu (jeg høstede Estisk rød for en uge siden) er der vel ingen idé i at have dem i drivhus. De er ikke større end dem på friland.
Drivhuset bruger man til at få tidligere afgrøder, herunder vækst i løbet af vinteren.

45 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. juli 2016 kl. 22.15

"man" gør vel, hvad man har lyst til :) Blandt andet udnytter sin dyrkningsplads mest muligt, både ude og i drivhus...

46 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Per Egholm, 13. september 2018 kl. 13.33

Alle taler om estiske hvidløg. Hvem dyrker almindelige hvidløg, f. eks. italienske i drivhus

47 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. september 2018 kl. 21.14

Rød Estisk er blot et hvidløg af den hårdnakkede type. Jeg dyrker både hårdnakkede og blødnakkede (som du kalder almindelige), men ikke i drivhus, da det er unødvendigt. Af blødnakker dyrker jeg to sorter: MesiDrôme og FynskApoteker, som begge trives fint på friland i DK. Det samme gør Thermidrôme, der, som MesiDrôme, også er en blødnakke med oprindelse i det franske.

Nyt svar til emnet »Jeg har sat hvidløg i drivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Jeg har sat hvidløg i drivhuset

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider