Skrevet af: Inger Kaagaard, 14. december 2014 kl. 13.59
Jeg har sat 10 safrankrokus i en stor potte i drivhuset. Til foråret visner bladene ned, og de kommer først frem igen til efteråret.
Har I gode ideer til hvad jeg skal plante i potten i sommer. Det må gerne være fra frø, og planterne skal kunne tåle ophold i drivhuset.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. december 2014 kl. 15.55
Hm -- uden at have forstand på Safrankrokus. Om sommeren lever de vel af den næring der er i jorden. Derfor kan jeg ikke forestille mig at de vil finde sig i andre planter, som tager næringen fra dem.
Ingeborg
Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2014 kl. 19.44
Kunne de trives med Chokoladekosmos?
Den kan overvintre nedgravet i drivhus ved jeg af egen erfaring.
Hvis den er for voldsom, så kunne Timian være et krydderi nr. to i potten?
Skrevet af: Inger Kaagaard, 14. december 2014 kl. 20.54
Tak for bud på en makker.
Timian er grøn hele vinteren, og måske bliver det for hårdt for krokus'en.
Chokolade kosmos lyder helt perfekt, den holder jo pause mens krokus'ne er grønne.
Krav til jordtype passer også godt sammen.
Jeg troede ikke chokoladecosmos kunne tåle frost?
Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2014 kl. 21.24
Hej Inger
Godt du kunne bruge mit input - Safran har jeg aldrig dyrket ;)
Frost tror jeg heller ikke, at Chokoladekosmos kan tåle. Potten gravet ned i tør drivhusjord når planten er visnet ned og efterfølgende dækket stedet med "noget tørt isolerende" vil holde den frostfri i kortere perioder med relativ hård frost. En lang periode med hård frost tror jeg vil tage livet af den, men det gælder jo så meget andet.
Skrevet af: Inger Kaagaard, 14. december 2014 kl. 21.27
Jeg kan stille krukken i mit frostfri havehus, eller tage knoldene op, men det er vist svært at holde dem tilpas fugtige. Det er nok derfor du har held med at overvintre dem i krukken.
Jeg har ikke haft safran før, men jeg håber det lykkes. Det bliver ikke den store høst med kun 10 knolde, men blomsterne er også smukke, og kommer i efteråret.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. december 2014 kl. 21.38
Lad dem blive i potten og lad den tørre næste helt ud.
Skrevet af: Inger Kaagaard, 14. december 2014 kl. 22.48
Hvis de skal tørre helt ud om vinteren, kan de ikke dele potte med krokus, de har grønne blade nu, og skal holdes fugtige.
Skrevet af: Tom Andersen, 15. december 2014 kl. 6.44
Det kan komme an på en prøve - jeg ved ikke, hvor fugtigt de kan overvintre. Er der frostfrit tror jeg godt de kan tåle let fugtig jord. Lad os blive klogere :)
Skrevet af: Inger Kaagaard, 16. oktober 2015 kl. 18.14
So far so good.
Chokoladekosmos har haft en dejlig sommer i potten, hvor jeg satte safrankrokus i foråret. Jeg fik den lidt sent ud af orangeriet, så den nåede at få meget lange stængler, men det er noteret til næste år.
Nu titter safrankrokus op af jorden, og jeg glæder mig til at se blomsterne. Planen er at potten overvintrer i orangeriet, hvor der er køligt og frostfrit.
Skrevet af: Tom Andersen, 16. oktober 2015 kl. 23.36
Du må tage et billede af den blomstrende Safran - har aldrig set den hjemmedyrket.
I år fandt jeg ud af, at det går fint at dele Chokoladekosmos, men rødderne er _meget_ sprøde. Lavede også et par planter ud af knækkede rødder, så den kan også formeres ved rodstiklinger :)
Dyrker den kun i pottekultur og overvintrer stadig nedgravet og overdækket (fiberdug eller blade) i koldhus.
Halv usigtet kompost og halv havejord har fungeret som vækstmedie hele sommeren uden tegn på næringsmangel eller det modsatte.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.