Forum

Mobilt drivhus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 3. januar 2015 kl. 19.29

Nogen husker måske at jeg for godt et år siden postede tråd herinde omkring et drivhus der nu var i 1000 stykker, nu er den gal igen. Gårsdagens blæsevejr har væltet det nye drivhus, det var ellers et compact plus med polyplader og det var fuldlimet med silikone. Jeg ved ikke hvor længe forsikringen vil blive ved, men denne her får jeg vel, og så er jeg kommet til at tænke på at det måske bare ikke er stedet med drivhus, om vinteren. Så derfor tænker jeg om ikke man kan lave et mobilt drivhus, jeg forestiller mig at lave en ramme i firkant 100mm jern, montere hjul udvendig i bagenden, også noget med en trækstang og et næsehjul i front, som kan demonteres. Ideen var så at montere drivhuset ovenpå, hver vinter bliver det kørt ind og i foråret kan man kører det hen over sokkelen, lukke luften ud af baghjulene, og demontere hjulene og trækstany. Hvad tænker I og kan i tilføje nogle ideer.

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. januar 2015 kl. 22.03

Hvis dit drivhus ikke kunne klare den smule blæst med vindstød i stiv eller hård kuling så er da der noget helt galt.......hvad med at købe et drivhus i ordenligt kvalitet og med glas i ..............

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 4. januar 2015 kl. 6.55

Johnny du skal finde ud af hvor der er lidt mere læ i din have, jeg har 5 drivhuse i haven og det er bestemt ikke dyre drivhuse, de 3 er genbrugsdrivhuse som har været sat op andre steder, jeg har kun mistet et enkelt glas i mine drivhuse på 20 år, og det var en raket nytårsaften for nogle år siden.
så er der sikkert nogen som kalder det held, måske, men jeg bor langs Gudenåen ind mod Randers og der se sus i træerne når det blæser, vinden suser lige denne vej, jeg skal se om jeg kan finde billeder af haven hvor du ihvertfald kan se de 3 små drivhuse, det store står så det har gavlen 1 meter ind til udestuen, og buske på den side hvor vinden altid kommer fra, mit tomatdrivhus står langs hækken over mod markerne, men alligevel i læ.

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 4. januar 2015 kl. 7.35

Nu tror jeg ikke problemet har så meget med trivhuset at gøre, det er en stående vits at jeg bor et vindomsust sted, jeg har lige plantet 3500 træer og buske af samme grund, og jeg har inden for de sidste 15 år haft stormskader for over en 1/2 million, så det blæser altså på min lille matrikel.
Nu syntes jeg jo ikke lige Juliana er noget pangelværk, jeg er da godt klar over at det kan købes dyrer, men det kan da også sagtens købes billigere, jeg tror denne her stod til en 17-18 K med sokkel og lister til vinduer, og grunden til at det denne gang blev til polyplader, var at den står på græsplæne lige ved siden af en gårdsplads, der var 9 murerbaljer med glasskår og det tog en uge af samle op ( jeg finder stadig glasskår ind imellem) men disse polyplader, når de blev fuldlimet, ville gøre drivhuset mere stivt, end de selvanlige drivhus glas der er delt minimum 3 steder på en bane, og det gjorde de også, drivhuset var langt mere stabil. Så kunne jeg selvføgelig have købt en anden model hvor jeg kunne få hele baner i panserglas, men man har jo ikke fra drivhusproducenternes side været så smart at lave nogle standart størrelser, også passer min pudsede betonsokkel jo ikke.
Hvad der gik galt ved jeg ikke nu var det jo midt om natten, så jeg så det jo ikke, men døren havde fået 2 ekstra spændebeslag (ligesom dem der sidder på sidefjeld af en gammeldags traktorvogn) så døren er helt sikker ikke gået op, Hvert vindue havde fået 4 strips omkring vinduesåbnerene, og dem har jeg jo tjekket efterfølgende, de var heller ikke gået op. Jeg havde et spandset horisontalt hele vejen rundt om drivhuset, for at sikre mig at en polyplade, selvom den var fuldlimet, ikke kunne trækkes ud af suget. Men jeg kan se at et af hjørnerne, der hvor bundlisten er sat sammen med stålsoklen, der er hjørnet trukket ca. 30 cm. Bundlist og stålsokkel bliver holdt sammen med sådan nogle gribe beslag, også har vinden jo kunne komme ind, men det er bare et gæt. Så derfor efterlyser jeg bare gode ideer til et mobilt drivhus :-)

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 4. januar 2015 kl. 8.16

du kan jo osse lave et kraftigt plankeværk i vindsiden det vil kunne afbøje og kaste vinden opad hvis det bliver lavet rigtigt

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. januar 2015 kl. 10.19

Det nytter da ikke noget med et mobilt drivhus , det blæser da også op i kuling om sommeren , med mindre du kører det ind i et skur eller lign.
hvad mener du med 17 18 k ?

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2015 kl. 11.56

Hvis din drivhusplads er så vindomsust, som det lader til, er det nærmest lige meget, hvilket drivhus du vælger at sætte op...

Så enten skal du finde en placering med lidt læ eller sørge for læ, som Mogens skriver - ellers kan du ende med at bruge hele familieformuen på at sætte drivhuse op der :(

Svend - 17 - 18.000 kr. :)

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 13.39

Jeg har ikke helt forstået, hvad der er sket.
Er det drivhuset, der er blæst omkuld, eller er det ruderne, der er blæst ud?
Har du et billede af katastrofen?
Men mere læ er nok et godt udgangspunkt.
Vi har 3 drivhuse, der har klaret flere orkaner uden at bryde afgørende sammen. Vi har ikke nogen videre problemer med stormvejret, selv om Bodil trak 4-6 glas ud af vores drivhus af træ.

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 4. januar 2015 kl. 13.44

Øhh, nu har jeg aldrig haft problemer om sommeren, men 3 drivhuse der er gået omkuld om vinteren, 1999-2013-1015, det kunne sikkert være blevet til flere hvis der havde stået et drivhus mellem 1999 og 2013. Men nu er det jo også forskel hvor meget det blæste den nat, naboen var oppe og tjekke ved 4 tiden for at sikre sig at der stadig var tag på stuehuset, og vi er altså vant til blæst heroppe på toppen af Bjerre herred, så det blæste. Hvis jeg vil have drivhus er der ikke så mange steder at stille det, det eneste sted på matriklen der er læ, er der også skygge, også har jeg pludselig 3-400 m til drivhus, det er heller ikke optimalt. De 17-18 k er 17.000 -18.000 kr.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 13.52

Mobilt drivhus kan også laves som i gamle dage, hvor der permanent stod et skelet, og om foråret blev der sat mistbænkvinduer fast på rammerne.
Jeg har fundet et billede fra før vi flytede herned.
Vores nuværende drivhus ses nederst i midten. I forlængelse af det er der et flytbar drivhus. Der er et tilsvarende nederst til venstre.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. januar 2015 kl. 14.12

Det her har ikke noget direkte med tråden at gøre , men hvad står k for , og det ville jo være rart at vide hvilken mængde enhed vi taler om æbler eller appelsiner , det må være noget nyt slang...brug dog dansk..............

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 14.46

Vi er vist tilbage ved 17 18 k
k står for kilo = 1000
Så 18 k er 18.000

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. januar 2015 kl. 16.08

Så burde der jo stå 18Kkr. endnu mere bøvlagtig , det er jo nutidens Erasmus Montanus , som gerne vil lære almuen det sidste nye og fortælle omverdenen at man er belæst , idag kalder vi dem for Kloge Åge..............

13 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freya Grossmann, 4. januar 2015 kl. 16.46

Måske er løsningen, at lade skelettet stå, og så overdække det med drivhusplast om sommeren, tage det af om vinteren?

Hvis du googler drivhusplast og tager en billedsøgning, kan du se, hvad jeg mener.

Det må kunne gøres langt billigere, og jeg har set økolandmænd, som har haft fin gro-succes med den slags huse.
Sikkert også billigere og lappe sammen/erstatte, hvis der skulle komme en sommerblæst.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 4. januar 2015 kl. 17.29

Når du bor så stormomsust vil Freyas forslag være det bedste.
Alle tomat dyrkere på de Canariske øer trækker stor baner klar plastic over jernskellettet om foråret og piller det ned før vinter, for der er tit kraftige vinde på øerne i den køligere tid.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2015 kl. 18.51

Måske du skulle bygge en dome i stedet? Prøv at google lidt :)

De er ekstremt vindstabile pga. faconen.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. januar 2015 kl. 17.11

Jeg skylder vist et billed :-)

17 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 5. januar 2015 kl. 17.19

uha, det ser grimt ud :)

Det der kunne interessere mig rigtig meget, ville være et billede af en "før" situation, hvor den håndværksmæssige kvalitet af opstillingen / forankringen til fundamentet kan ses.

Har du sådan et billede - evt. med detaljer af forankringen?

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. januar 2015 kl. 17.22

Også har jeg tænkt lidt, det kan da godt være jeg skal klappe hesten, jeg har jo et lille vægdrivhus, måske jeg skulle slå mig til tåls med det i sommer, for jeg har et maskinhus 10x10 m der pt er lånt ud men max et år endnu. Også har jeg engang krejler mig til termovinduer, så jeg kan beklæde hele den ene side af maskinhuset(sydsiden) med vinduer. Med henblik på at lave halmballehave i maskinhuset, og hvis det kommer til at virke, så har jeg da vist drivhus nok.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. januar 2015 kl. 17.30

Hej Tom
Jeg har desværre ikke et før billed, men da det jo var en forsikringssag, er det opstillet af en tømrer/klaremester som har opsat masser af drivhuse. Men som det kan anes af billedet er det ikke sokkelen der har givet sig, den sidder klippefast, skruet og limet. Med de gribebeslag der holder bunden af drivhuset til soklen, jeg tror det er dem der denne gang har givet fortabt, også kunne man jo selvføgelig have givet dem nogle gennemgående bolte og lim, men guderne må vide om det så ikke bare var noget andet der havde givet sig. Første gang (forrig år)var det et par glas der røg, så kom vinden ind og helvede var løs.

20 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Randi Lauridsen, 5. januar 2015 kl. 19.25

Vedr. løsningsforslag til fremtidig drivhus. Du kunne købe et nyt af præcist samme model men ikke sætte ruder i med silikone. Så kan du tage alle pladerne ud inden blæse sæsonen.
Måske lidt besværligt, men nok alligevel nemmere en plastic.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. januar 2015 kl. 20.38

Hvis der ikke er ruder i er drivhuset ekstrem ustabilt og svag, og ville nemt kunne blæse omkuld selvom der ikke er meget vinden kan få fat i, efter min mening. Derudover vil polypladerene ikke blive siddende længe, hvis de ikke er limet i, selvom at det er sommer, så godt forslag men den tror jeg ikke rigtig på.

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren M, 6. januar 2015 kl. 14.37

Hej Johnny,

Av, din grund må ligge udsat. Men jeg har en ide, som kunne få dig til at ligne en elitesvømmer til foråret.

Hvis du investere i et af de drivhuse som har lavere side højde. For at kompensere for den lavere højde, så kan du grave gulvet ned under jordniveau. "Jordsoklen" kan du bygge op med fliser eller blokke.
Af den overskydende jord, kan du bygge en lille forhøjning i vindsiden. Eventuelt kan du beplante højen med tuja eller lignende.

Fordelen ved at grave gulvet ned, er at jo mere du graver, jo mere læ får du. ;)

Jeg har selv gravet mit drivhus ned, og det giver en kæmpe højde, og jeg bilder mig selv ind at det også giver lidt varme om vinteren.... (det gav ihvertfald varme at grave hullet!)

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 6. januar 2015 kl. 16.44

www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=walipini

Egentlig et ret spændende koncept, har selv overvejet det.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 10. januar 2015 kl. 16.25

Det nedgravede drivhus er en rigtig god ide. Det er jo en gammel model, som giver lunere forhold i det tidlige forår - skal selvfølgelig vende mod syd med den store tagflade. Det blev tidligere brugt til overvintring og forkultivering.

Jeg har et drivhus fra 1978, som aldrig har mistet et eneste vindue. Men der er læ i min have - og det er nok det, du skal gå efter. Jeg ville plante nogle indvendige hække i 1,5 ti 2 m højde i så forblæst en have, så vinden kom under kontrol.

Her yderst på Vestlolland blæser det vildt nu - 21 m i grundvind og 26 m i vindstød. Mit gamle drivhus klarer det forhåbentlig endnu en gang.

Nyt svar til emnet »Mobilt drivhus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Mobilt drivhus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider