Skrevet af: Henrik Thrane, 5. februar 2015 kl. 22.09
leder efter noget drypvanding der fungere. Er der noget der har prøvet iriso? Det skal være noget som kan tilsluttes en vandtank ikke til vandhane
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. februar 2015 kl. 22.56
Jeg har et Iriso-anlæg liggende, men har aldrig fået prøvet det...
Men dette skulle kunne virke ved lavt vandtryk fra en regnvandsbeholder:
www.vandan.dk/shop/index.php/
Skrevet af: Henrik Thrane, 6. februar 2015 kl. 12.51
Hej Anja.
Ja der er tilsyneladende ikke mange som bruger dem her. Det ender sikkert med at jeg prøver dem, og ser om det er noget man kan stole på når sommerferien kommer.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. februar 2015 kl. 14.27
Jeg skal også have gang i dem - har haft dem liggende i næsten 4 år, og det er jo lidt skørt :) Det må prøves til sommer!
Skrevet af: Willy N, 6. februar 2015 kl. 14.53
Jeg anvender Julianas "Vandlet" og har været rigtig godt tilfreds med det. Ganske vist har jeg i dag koblet det til vandhanen. Men har tidligere haft det sluttet til regnvand beholder ( og så en pumpe til pumpe vandet op i vandingstanken ).
Det fungere godt i forhold til sol og gråvejr og gødningsbakken virker også som den skal.
Om foråret, når det sættes i drift, går der et par uger inden alle dryppinde er justeret optimalt. Men så skal der ikke gøres mere ved det hele sommeren (om efteråret demonteres det og det hele kommes i opvaskemaskinen). Jeg har to anlæg. Et til drivhuset og et til dele af køkkenhaven og aldrig oplevet alger eller "forstoppelse". Den største ulempe har været prisen på ekstra dryppinde og slanger.
www.johannesfog.dk/vareinfo.asp?afdid=4&Varegroupid=6170&vareid=2519213
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. februar 2015 kl. 15.31
Sådan en har jeg haft en gang og synes, at det var noget værre l... :)
Mit p.t. eneste vandingsanlæg er mig selv - jeg har sorte spande (fra diverse blomsterhandlere), som jeg har lavet et lille hul eller to i 3-4 cm fra bunden, stående ved drivhusplanterne, og så fylder jeg dem 3-4 gange hver 14. dag om sommeren.
Skrevet af: Willy N, 7. februar 2015 kl. 15.51
@ Anja
Hvorfor mener du anlægget var noget værre husdyrgødning ;?
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. februar 2015 kl. 16.40
Jeg fik det bare aldrig til at køre og brugte det meste af en sommer på det... Det er mange år siden, så jeg kan ikke huske detaljerne - jeg gav det væk dengang :)
Skrevet af: Henrik Thrane, 7. februar 2015 kl. 17.20
Ja, det bliver mit første år med drivhus og jeg glæder mig virkelig, men må også bare indrømme at der bliver perioder i løbet af sommeren hvor jeg bliver nødt til at have en eller anden form for automatisk vanding. Skal i år også teste både quad grows (2 stk) og auto pot (4stk) så må jeg se hvad jeg synes bedst om. Ville så også bare dyrke i almindelige potter og det var her jeg havde tænkt på iriso drypvanding.
Tak for dit input også willy, har også tænkt på dette system, men så vidt jeg kan se er man nødt til at montere flere drypslanger pr plante. Har set nogle med op til 4-5 slanger pr tomatplante og det syntes jeg bliver lidt voldsomt hvis man kan klare det med en enkelt iriso.
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. februar 2015 kl. 22.55
Du bliver glad for dine quadgrows :) Og man kan købe en ekstra vandbeholder til dem, hvis man skal på ferie - fungerer superfint!
Jeg har dem i mit ene drivhus, fordi det står ret langt fra mine vandbeholdere - så skal jeg bare fylde op med nogle ugers mellemrum.
Skrevet af: Willy N, 8. februar 2015 kl. 0.00
@ Henrik.
Anlægget er temmelig simpelt hvis du fylder manuelt på. Det vil sige fylder tanken op og den så får lov til at løbe tom.
Når den er sluttet til vandhanen kræver det lidt mere. Her skal man sikre sig, at tanken løber tom når den leverer vand til planterne. Det vil sige hastigheden på "output", skal være højere end hastigheden på vandet der løber ind.
Hvis ikke, så vil vandet blot løbe gennem tanken og videre ud til dryppindene (og herved vil gødningsbakken heller ikke fungere).
Det er rigtigt, at det til tomat og agurke planter ikke altid er tilstrækkeligt med én dryppind. Alt efter hvor store planterne er. Men jeg har nu aldrig skulle bruge mere end to.
Flere dryppinde vil jeg tro også kan bruges til at give en bredere rodnet.
Drypvanding anvendes for tilføre rødderne vand med masser af ilt. Ellers er undervanding langt billigere og meget nemmere at bruge.
@Anja.
Det tog da også mig et par sæsoner at blive fortrolig med systemet ;)
Skrevet af: Karin P, 8. februar 2015 kl. 1.32
Jeg købte for nogle år tilbage et Irisio system hos Willab Garden. Det har ikke været den store succes herhjemme: 1. Jeg havde store problemer med at få tryk nok på, så der kom ingen vand ud af 2/3 af "drypperne" og 2. Vandet skal være helt rent ellers stopper det hele til.
Forsøget endte med at jeg vandede lige så meget manuelt som jeg plejer og siden har systemet bare ligget og taget plads op i udhuset.
Skrevet af: Karin P, 8. februar 2015 kl. 1.33
Jeg købte for nogle år tilbage et Irisio system hos Willab Garden. Det har ikke været den store succes herhjemme: 1. Jeg havde store problemer med at få tryk nok på, så der kom ingen vand ud af 2/3 af "drypperne" og 2. Vandet skal være helt rent ellers stopper det hele til.
Forsøget endte med at jeg vandede lige så meget manuelt som jeg plejer og siden har systemet bare ligget og taget plads op i udhuset.
Skrevet af: Henrik Thrane, 9. februar 2015 kl. 19.34
Jeg tror jeg holder mig væk fra iriso.//anja, det var faktisk pga dine rosende ord omkring quadgrow jeg købte 2 stk. De skal sammen med mine autopots sættes til en regnvandsbeholder og tror at det kommer til at fungere ok. Jeg tænker at både autopot og quadgrows er meget velegnet hvis man øsnker noget som kan passe sig selv, men nu må vi se. Grunden til at jeg spørger til alternativer er jo også pga prisen på quadgrows og autopotter, skal drivhuset fyldes op, så koster det.
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. februar 2015 kl. 19.43
Ja - man fylder ikke lige et drivhus op med dem i en omgang...
Men de holder længe - mine ældste skal i gang med deres 6. sæson nu, og det kan ikke ses på dem :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. februar 2015 kl. 19.46
Hov - fik trykket for tidligt :)
Skrevet af: Henrik Thrane, 9. februar 2015 kl. 20.07
Willy, er man med drypvanding ikke nødt til at justere på det løbende alt afhængig af forholdene. Nogle dage er der jo større behov for vanding end andre, og behovet om dagen er jo også større om natten.
Skrevet af: Henrik Thrane, 9. februar 2015 kl. 20.12
Dejligt billede anja, mine skal primært bruges til chili, men hvad med tomater. Hvad dyrker du i dine?
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. februar 2015 kl. 21.20
Kun peber og chili - mine tomater bliver dyrket i rigtig jord i det andet drivhus. Har prøvet en enkelt gang at dyrke nogen i quadgrow, og det virkede ikke for mig...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.