Skrevet af: Knud Andersen, 9. februar 2015 kl. 10.39
Hej!
Jeg er i gang med at bygge et drivhus af træ buer med plastic - en slags polytunnel.
Det vil forlænge træbuernes levetid hvis jeg behandler dem med linolie.
Jeg ved at træet vil blive sort pga. et svampeangreb der ikke ødelægger træet.
Det vigtigste spørgsmål er om linoliebehandlingen har konsekvenser før dyrkningsmiljøet - svampeangreb og skadedyr etc. - i drivhuset.
Er der nogen der har erfaringer med/viden om dette.
Venlig hilsen
Knud Andersen
Skrevet af: Søren S Duun, 9. februar 2015 kl. 11.59
Linolien beskytter ikke imod svamp . Så skal du tilsætte den noget fungicid ,som f.eks grapeolie, der ikke er hel ugiftig . Linolien vil i øvrig blive nedbrudt af solen i løbet af få år , så måske at du skal tilsætte den noget farve eller være indstillet på at det ( træværket) skal have igen om få år . Linolie er naturmaling som har nogle fordele, bl.a at træet kan ånde, men også nogle ulemper . Husk at smøre det tynd ud da det udvider sig og har tendens til at løbe . Dermed ikke sagt at du kan få et godt resultat, for det kan du.
Vidste du at på Ærø står Danmarks ældste dør, der vistnok er over 300 gammel og den har kun fået linolie .
God arbejdslyst .
Skrevet af: Søren S Duun, 9. februar 2015 kl. 12.06
Ps.
Linolien har ingen påvirkninger på de planter du dyrker i drivhuset eller tiltrækker skadedyr af nogen art . Det eneste du kan opleve er at olien bliver lidt fedtet når der er varme i drivhuset . Men så snart olien er hærdtet i gennem er det intet at bemærke .
Skrevet af: Knud Andersen, 9. februar 2015 kl. 16.41
Tak for svaret, det glæder, mig at linolie/linoliemaling også kan bruges til det.
Skrevet af: Willy N, 9. februar 2015 kl. 18.07
@Knud.
Har du mulighed for det, så er nogle dråber rigtig trætjære pr. ½ l. et vidundermiddel i linolie. Du vil med garanti ikke opleve svamp og skimmel. Trætjære er uskadelig i den mængde.
(Tidligere anvendtes netop linolie med trætjære, som så har gjort at der både står århundrede år gamle træbygninger tilbage såvel som gamle skibe).
Skrevet af: Søren S Duun, 9. februar 2015 kl. 21.04
Kan man få milebrændt trætjære er det bedst at foretrække. Det er lidt dyre men er væsentlig kønnere at se på når det smøres ud .
Det fås i røde og gule nuancer .
Skrevet af: Willy N, 9. februar 2015 kl. 22.29
@Søren
Det er sådan set ikke min idé at det skulle kunne ses, at der er tjære i. Tjæren sikre blot, at der ikke kommer svamp m.m i træet.
Men selvfølgelig kan man også anvende det æstetisk (om end der vist er noget med, at det ikke er tilladt at anvende trætjære. Men det ved du måske mere om?).
Skrevet af: Søren S Duun, 10. februar 2015 kl. 12.01
Du må godt benytte trætjæren, problemet har været hvilket malerkode den skulle have for at måtte anvendes ..jeg kan ikke lige huske hvad man nået frem til, kun at der var meget skriveri frem og tilbage.
Den tjære som vejvæsenet bruger er ikke den fine tjære som bl.a finnerne producer . Den som kaldes milebrændt benyttes på skibe, gamle kirker, bygninger og torvværk. Den vejvæsenet bruger graves ud af kulminer og er meget giftig .
Skrevet af: Simon E., 11. juni 2015 kl. 22.53
Hej alle, jeg har desværre malet mit kolonihavehus udvendigt med linoliemaling UDEN tilstrækkelig svampebeskyttelse med et sortplettet resultat til følge. Hvilken svamp er det, hvordan fjernes den, og skal jeg efter svampebehandling fortsætte med linoliemaling med fungicid, eller bruge noget andet, eks. Gori 88 ?
Håber I kan hjælpe ...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2015 kl. 8.44
Hej
Jeg er ved at renovere alt træværket til sønnens nye, gamle Folkebåd. Der skal alt lakeres i mindst 8 lag enkelte vandrette flader har fået 10-12 lag. Der er lakeret med Le Tonkinois lak, som består af kogt linolie og tungolie. Helt uden opløsningsmidler!
Til helt nyt træ - som de nye kistebænke og alt træværk, som er slebet ned til nyt træ, skal der dog fortyndes med 50 % VEGETABILSK terpentin for bedre indtrængning de første 2 gange.
Olien/lakken skal påføres meget tyndt lag efter lag. Der skal kun mellemslibes efter 1. Gang og sidste gang lak, hvis intervallet mellem strygningerne overholdes. Tørretiden er 24 timer ved 20 grader. Koldere temperaturer forlænger tørre/hærdningstiden.
Der findes mange andre bådlakker, som er nemmere at arbejde med og som på grund af skadelige opløsningsmidler kan påføres i fyldigere lag, som lader lakken tørre meget hurtigere.
Jeg har valgt den lidt langsommere lak og har undgået at få hovedpine og lakken kan holde i 8-10 år.
Du kan google Le Tonkinoir.
Ingeborg
1. Gang og før sidste gang lak.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2015 kl. 8.47
Iøvrigt kan man også stadigvæk købe trætjære, hvis nogen er interesseret i det.
Iøvrigt er der jo forskel på at lakere trætøj til en båd og et drivhus, men begge dele påvirkes jo af vand.
Ingeborg
Skrevet af: Knud Andersen, 12. juni 2015 kl. 18.25
Efter svarene jeg fik da jeg skrev om linoliebehandling af drivhus har jeg brugt Wolfs grundningsolie med trætjære med, så vidt jeg kan se, godt resultat.
Trætjæren bevirker at der ikke kommer den "fedtede" overflade der er god grobund for (uskadelig), men ikke særlig pæn svamp.
Træet står gyldenbrunt efter behandlingen som jeg absolut kan anbefale.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juni 2015 kl. 18.32
Ups - min linolie maling med tungolie hedder Le Tonkinois. Ikke tonkinoir, som jeg tidligere skrev.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.