Skrevet af: Allan V., 17. februar 2015 kl. 20.03
Jeg er ved at lægge planer for indretningen af drivhuset, og har lige et spørgsmål:
Hvad skal have mest sol: tomater eller peberfrugter?
Begge skal nok få sol, men den ene vil få mere sol end den anden.
Skrevet af: Allan V., 17. februar 2015 kl. 20.04
Hurra for auto korrektur :-) (se emne)
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 20.40
Ingen af dem er vilde med for meget direkte sol :)
Skrevet af: Søren S Duun, 17. februar 2015 kl. 20.45
Måske du skal gemme sol pladsen til agurkerne .
Skrevet af: Anders Frederiksen, 17. februar 2015 kl. 21.09
Anja, jeg tror ikke at det er den direkte sol der er problemet, mere den varme der følger !
I de områder/lande hvor de dyrkes på friland, får de da rigeligt med sol ?
Mine får fuld sol i drivhus, til gengæld står døren åben fra forår til sent efterår, og de trives :-)
Skrevet af: Allan V., 17. februar 2015 kl. 21.24
Mit væg drivhus står mod øst. I syd enden hvor der er mest sol plejer jeg er sætte agurk. Men lige rund om hjørnet plejer mine tomater at stå, dvs. At peberfrugt står længst væk fra solen.
Overvejede bare at bytte om på dem, da jeg synes at peberen er langt tid om at modne, og måske skulle have noget mere sol
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 22.16
Jeg mener den varmepåvirkning, som direkte sol kan give frugterne :) Tomater kan blive grønnakkede, og peberfrugter kan blive solskoldede og rådne i pletter...
Jeg havde en del skader på mine pebre sidste år, og det var alle frugter, der havde fået direkte sol.
De kan heller ikke tåle alt for høje temperaturer, men for meget direkte sol for længe kan også give problemer.
Det er ikke solen i sig selv, der modner hverken tomat eller peber - det er temperaturen, der dog gerne skulle holde sig under 30 grader.
Hvis du selv sår dine peberplanter, skulle du måske prøve at så lidt tidligere? Hvilken pottestørrelse dyrker du dem i?
Skrevet af: Allan V., 17. februar 2015 kl. 22.24
Jeg har haft den i kapillærer kasser. Sået i 7 cm Potter, derefter til 12 cm og så i kapillærer.
Jeg tror bare de skal stå samme sted som sidst
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 22.29
Det kan godt være noget af grunden til, at de modner så sent - der er jo et ret stort jordvolumen i en plantesæk :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 22.29
Hov - fik trykket Send for tidligt...
Hvornår sår du dem?
Skrevet af: Allan V., 17. februar 2015 kl. 22.32
Jeg såede midt i marts sidste år.
Skrevet af: Anja Egeriis, 17. februar 2015 kl. 22.44
Så vil jeg foreslå dig at så nu - der er lys nok i vindueskarmen til at lave gode planter, og så kommer dine planter tidligere i gang. Så skal de nok nå at modne :)
Skrevet af: Allan V., 18. februar 2015 kl. 6.04
Tak for hjælpen, jeg sætter i gang
Skrevet af: Svend Høst, 18. februar 2015 kl. 10.33
Alså en gang til ....tomater elsker fuld sol og varme , naturligt vokser de omkring ækvator i tropisk og subtropiske egne hvor solintensiteten er 12-15 gange stærkere end den er her oppe på vores nordlige breddegrader.
Problemmet er mange gange at der ikke er noget CO2 i luften i et drivhus midt på en varm dag og derfor går væksten i stå.
Det problem har frilands dyrkede tomater ikke , så hvis man har et godt sydvendt sted med læ så er det optimalt.
Skrevet af: James F., 18. februar 2015 kl. 13.06
Lige for at skære det HELT UD I PAP for mig ;)
Jeg skal have én række tomater og én række peberplanter.
Hvilken af de 2 arter bør stå YDDERST - der hvor der er MEST sol.?
Vi ser helt bort fra temperaturen i drivhuset.
Med venlig hilsen den grønne drivhusejer
Skrevet af: Svend Høst, 18. februar 2015 kl. 14.39
Jeg vil prøve at bøje det i neonrør for dig ........det er bedøvende ligegyldigt , hvilke planter der står hvor.
Skrevet af: James F., 18. februar 2015 kl. 16.26
1.000 Tak, dén fes ind. :o)
Jeg har været i tvivl hvert eneste år, indtil nu.
Takker for tålmodigheden.!
Med venlig hilsen
JR.
Skrevet af: Tom Andersen, 18. februar 2015 kl. 18.09
@James
Du kan med fordel skygge let for planterne. Det kan forebygge forskellige, uønskede fænomener, som f.eks. grønnakkede tomater m.m. Ikke på grund af lysmængden, men på grund af en lokal opvarmning af frugten.
Rigtig god drivhus-sæson i blæstjylland:)
Skrevet af: Søren T., 23. februar 2015 kl. 14.07
Cherry tomater er ikke så udsatte for at få grønnakke, så dem sætter jeg, sammen med agurk og peber, de udsatte steder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.