Forum

Banan Palme

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 21. februar 2015 kl. 15.45

Hej jeg er helt ny her inde , så håber nogen vil hjælpe mig .
Jeg har hentet bananfrø musa acuminata 'dwarf cavendish' banana med hjem fra udlandet men alle steder jeg læser fra Danmark står det at den ikke kan give frugt hvis den er plantet fra frø , er det rigtigt?
Hvis nogen har et banan skud af denne slags eller en af de andre små ( dwarf) arter med spiselige bananer uden alle de frø så er jeg MEGET interseret i at købe et eller flere hvis i har , håber at høre fra jer:-)
PS der findes en rød/brun mini banan "red musa dwarf" IKKE pink der er billed med af denne banan og er en spisebanan , den er jeg også MEGET interseret i .

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. februar 2015 kl. 16.30

Det skulle ikke undre mig, om ikke Bjarne kan hjælpe dig.
Han ved en hulens masse om frø.
Hans annonce er her ude til højre.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 21. februar 2015 kl. 16.38

Jeg har flere gange haft bananpalme frø med hjem fra syden og har haft held med at så disse. 2 ud af 3 frø spirer.
Frøene bliver lagt i lunket vand i ca. en uge og skifter vandet nogle gange daglig, og sår i almindelig såjord. Der kan godt gå et par måneder eller 3 inden de spirer. Potterne står i min vinduskarm.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 21. februar 2015 kl. 18.00

Hej tak for jeres hurtige svar , jeg ved godt de kan spire for det gør de to af dem allerede men har læst mange steder at der aldrig vil kunne komme frugter på fordi de skal plantes ved rodskud og ikke frø , ved i om det er rigtigt at de ikke kan give bananaer?

Jeg vil meget gerne også købe nogen rodskud af disse palme sorter jeg har nævnt oven over :-)
Håber i alle får en rigtig god aften :-)

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 21. februar 2015 kl. 20.21

En gang til , banan er ikke en palme , de fås til salg mange steder men først til sommer 100...200 kr er prislejet +forsendelse

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 22. februar 2015 kl. 17.34

Vi ved godt at det ikke er en palme - det er bare en gammel talemåde.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eelke Wijnsma, 23. februar 2015 kl. 7.52

Hej Linda,

Du har fat i en spændende beskæftigelse, men desværre også en meget svær hobby i Danmark. Jeg har interesseret mig for banandyrkning i snart 20 år og har lært meget siden. Du kan sagtens dyrke bananplanter frem af frø og få frugter på bananplanten, men KUN hvis du har et opvarmet drivhus i 3-4 meters højde.

Den mest sikre metode og oftest også den mest anvendte metode er formering ved sideskud.

Dværgbananplanten som du hentyder til, vil kun sætte frugt hvis den lever under de rette betingelser og det vil den ALDRIG gøre, hvis du dyrker den i stuen. Den har brug for en høj fugtighed, minimum 18/20 grader og altid frisk luft omkring den. Masser af vand, men må aldrig stå i vand og godt med gødning.

Det er endnu ikke lykkedes mig, at få bananklasser på mine planter, men jeg har hellere ikke et stort nok drivhus til at dyrke dem i.

Som Svend siger, så er bananplanten ikke en palme, men en plante. Den får din stamme af de forskellige lag af blade, der ligger sig ovenpå hinanden når planten vokser. iI troperne får den et nyt blad ca. hver 10 dag. Stammen bruges til flere forskellige formål ved endt høst og bladene kan bruges til tag på deres hytter i junglerne og de bruges i madlavning.

God fornøjelse med dyrkningen :-)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 23. februar 2015 kl. 15.15

Hej endnu engang mange tak for jeres svar .
Eelke har du evt nogen af disse jeg leder efter ? Jeg vil nemlig meget gerne have dem fra skud af men det er svært at få fat i på denne årstid og hvis jeg bestiller dem på nettet så tænker jeg de endten dør på vejen til Danmark ( hvis de ikke er pakket ordenligt ) men eller os så bliver de vel stoppet på vejen fordi man ikke bare må sende dem .
Så hvis nogen af jer har eller får skud på jeres dværg bananer så må i meget gerne sige til for så vil jeg meget gerne købe et eller flere af jer :-)
Jeg har et stort drivhus 3m x 6m som er opvarmet da jeg har haft palmer og forskellige jordbær i det hele året så pladsen har jeg massere af :-)
Hav en fantastisk dag alle sammen

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lina H., 24. februar 2015 kl. 7.57

Hej igen
Er der nogen der ved om denne Her er en musa acuminata dwarf eller en dwarf zabrina/ Sabrina ( ved ikk hvordan den staves :-) eller om Det er en helt anden dwarf banan art ?

Nyt svar til emnet »Banan Palme«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Banan Palme

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider