Skrevet af: Magnus Sejer Hansen, 25. februar 2015 kl. 19.24
Sidste år såede jeg sent i marts 20-30 tomatplanter af sorten San Marzano fra Camilla Plum. Jeg stillede dem i 15-cm lerpotter i vindueskarmen og i en reol vendt mod vinduet i mit meget kølige værelse, satte potterne ud i drivhuset engang i maj og plantede de 10-15 største af dem ud i faste bede et par uger efter. De groede rigeligt, så meget at jeg hen på sensommeren måtte opgive at styre de hundredvis af sideskud, der kom. Der kom bare aldrig nogen blomster.
Jeg vandede planterne med et par dages mellemrum, når de virkede tørre uden at overvande. Jeg gødede dem faktisk ikke, da jeg aldrig nåede at finde noget passende økologisk gødning, og det virkede heller ikke nødvendigt, når de groede så lystigt, og som jeg har forstået det, fremmer gødning om noget blade frem for blomster, ligesom høj temperatur, hvilket der absolut ikke var, og selvom jeg måske såede lidt sent, burde det vel højst forsinke det lidt. Jeg dyrkede også peber og melon på samme måde, og de gav acceptabelt udbytte.
Derfor forestår jeg ikke, hvad der gik galt. Skal jeg bare prøve en anden sort i år, eller kan der være andre årsager?
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 20.19
Jeg vil helt klart foreslå dig at gå i gang igen inden så længe :)
Jeg har aldrig været ude for det, så jeg kan ikke gætte på årsagen. Normalt ville jeg foreslå overgødning, men det har jo ikke været tilfældet, kan jeg se...
Det eneste, jeg bemærker, er, at du har sjatvandet dem ret ofte i stedet for en ordentlig grundvanding med længere mellemrum - det er ikke ideelt, men jeg ved ikke, om det kan være årsagen til de manglende blomster.
Når jeg planter på friland, vander jeg med 20 l vand i forbindelse med plantningen, og så vander jeg faktisk slet ikke mere, med mindre det bliver meget tørt i længere tid. Så bliver planten tvunget til at sende rødderne langt ned efter vand, og det giver stærkere planter.
Skrevet af: Mogens; E., 25. februar 2015 kl. 21.09
Dine tomatplanter har haft en for kold barndom. Så tomatfrø inden døre omkring første april. Hvis tomaterne sås for tidligt, får de ikke lys nok og bliver lange og ranglede med meget få eller ingen blomster. Tomatplanterne skal helst stå ved stuetemperatur indtil de skal udendørs.
Skrevet af: Svend Høst, 25. februar 2015 kl. 21.52
Meget meget mærkeligt , tomatblomster kommer ret tidlig og i stor mængde især på tomatplanter som ikke bliver nippet som jeg kan fornemme du ikke har gjort , jeg har selv dyrket san marzano og fået et godt udbytte på friland .
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. februar 2015 kl. 23.09
Det er godt nok sent at så 1. april - hvis jeg ikke havde kunstlys, ville jeg så senest 1. marts :)
Hvor køligt er dit kølige værelse, Magnus? Mine har kun omkring 14 grader om natten, og det plejer at virke fint!
Skrevet af: Mogens; E., 26. februar 2015 kl. 10.09
Anja.
Omkring første april, er fordi mine planter skal direkte på friland fra vinduskarmen. Der har for ofte været kuldeskader når de er kommet for tidligt ud.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 11.17
ok - glemte lige, at du dyrkede på friland :)
Skrevet af: Svend Høst, 26. februar 2015 kl. 14.35
Nu da vi taler tomater og såning så er her et lille fif (håber ikke at jeg overtræder reklamereglerne) jeg var i Lidl og købe ind da jeg så frøstativet var kommet , tomat Moneymaker til 2 kr posen , tomat Hildares en F1 hybrid og tomat Harzfeuer også en F1 hybrid begge 2 til 4 kr posen , det er s`gu da billigt , de 2 sidstnævte kender jeg ikke , men det er jo altid sjovt at prøve noget nyt.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 15.17
Det har aldrig været forbudt at komme med anbefalinger...
Det har været og er kun de professionelle selv, der ikke må reklamere i trådene.
Skrevet af: Mogens; E., 26. februar 2015 kl. 17.06
Har I for øvrigt bemærket, at når den første blomsterklase viser sig på en lille klatre tomat, dannes næsten alle de senere blomsterklaser på den samme side af planten når de gror op ad en væg.
Det er lettere at plukke tomaterne når alle frugterne vender udad.
Skrevet af: Magnus Sejer Hansen, 26. februar 2015 kl. 19.13
@Anja
Jeg forstår ikke rigtigt det, som du siger omkring vanding. Du taler om hvad du gør, når du planter på friland, men andetsteds antyder du at du ikke dyrker på friland.
Jeg har ikke noget termometer på mit værelse, men jeg sover altid med mit (ret store) vindue 10-15 cm åbent og bruger sjældent varme om dagen heller.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. februar 2015 kl. 19.24
Jeg har altid planter i overskud, der ryger på friland - det er dem, jeg vander som beskrevet :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.