Skrevet af: Palle Pedersen, 11. marts 2015 kl. 9.51
Er der nogen som har en ide til en dam/ bassin til guldfisk i en vinterhave? er der noget man skal tage hensyn til?
jeg tænker en firkant midt i gulvet på 3x3x1 mtr
kan fiskene tåle varmen? fugt?
er der nogen som har nogle erfaringer?
mvh
Palle
Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2015 kl. 10.22
Fugt! :-) Det er jo fisk! Guldfisk bliver gamle og store! Da de faktisk er en slags karusser, kan de leve i ret iltfattigt vand, men jeg vil nu alligevel anbefale en iltpumpe. Desuden filter (fås i havecentre), så alger ikke bliver et problem. (UV filter).
Det lyder volsomt stort 9 kubikmeter?
Hvis du får brugt for at skifte vand, så tjek lige hanevandets pH-værdi, karper er måske ikke så meget for hårdt vand. Temperaturen? Vand har en høj varmekapacitet, så det er længe om at varme op og køle af- det fremgår ikke lige om dammen er hævet op- eller i gulvniveau?
Mvh
Tine- få ikke for mange fisk- og pas på med at fodre (overfodring).
Skrevet af: Tine Horsum, 11. marts 2015 kl. 10.37
Hovsa: Glemte at nævne, at guldfisk er stimefisk (trives bedst i flok)- og at de ret nemt formerer sig. Unge fisk er sorte, guldfarven kommer senere. Og store gamle guldfisk er i str op imod 30 cm i længden.
Der er også en beregning for, hvor mange fisk pr liter vand, den jeg har brugt giver plads til 4-5 fisk á 5-6 cm til 30-40 liter. (Ferskvandsakvarium uden opvarmning).
Hvis du starter med en 10-12 stykker- og løbende sælger afkommet, så passer det nok. :-) Held med det! (Y) Ynglen har brug for vandplanter- Åkander og den slags, de kan gemme sig under, husk at tænke planterne ind i projektet.
Mvh
Tine
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.