Forum

Vi skal igang med selvbyg…hjælp…!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karoline Marie Jørgensen, 12. marts 2015 kl. 23.45

Hej!
Vi har lejet en rendegraver til at komme og grave ud til sokkel i weekenden. Sagen er den, at vi har planer om at bygge et drivhus med gamle vinduer i 180 x 180 cm. Drivhuset skal være 6 x 4 m, så det er (for os) et stort et. Det bliver også ret højt eftersom vinduerne er 180 i sig selv, og jeg ønsker en (muret)sokkel.
Nå det var lige lidt præsentation af projektet.
Da vi ikke ønsker at mure 2 "lag"/mure som fundament, var vores tanke, at støbe en sokkel i 20-25cm, hvorpå træskelettet sættes. Yderst ville vi så mure en 40 cm høj mur. Dvs vinduerne hviler i træskelettet fremfor på muren. Det giver os så mulighed for at isolere på indersiden af murstenene og beklæde med træ.
Men nu er vi alligevel kommet i tvivl, om det er en alt for omfattende proces og helt skudt over mål, da mange af de drivhuse vi ser, står med enkeltstående mursten, hvorpå vinduerne hviler.
Eller skal jeg droppe murstenene og lave 40 cm høj træværk, som er nemt at isolere?

Også kan jeg se at der er rigtig mange, som bruger lekablokke fremfor at støbe soklen, er det for nemhedens skyld, eller er der en anden årsag?
Håber meget at der er nogen som vil tage sig tid til at hjælpe nybegynderen her på sidste udkald :-)

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Frederiksen, 13. marts 2015 kl. 6.26

Jeg har valgt leca sokkel, bla. ud fra pris, isoleringsevne samt vægt, dvs at de er til at håndtere, men er stadig i tvivl om hvor dybt jeg skal ned med soklen, så jeg er spændt på hvilke råd du får her.

Hilsen Anders F.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. marts 2015 kl. 7.20

@Anders

Fundamenter graves normalt til "frostfri dybde", hvilket kan variere efter jordbund, men 90 cm er mindste dybde.

Om det er nødvendigt til et drivhus er en smagssag, men ønsker man, at konstruktionen skal blive stående og ikke hæve sig op og ned på grund af frost, så er der ingen vej uden om.

For et bette hobbydrivhus tror jeg ikke, at jeg gad støbe, men ville bruge punktfundamenter (de store/ lange). Mit forsikringsselskab dækker dog kun med støbt sokkel - fandt jeg ud af i 1999. Der var støbt sokkel, for det var den tidligere ejer, de havde sat det op :-)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karoline Marie Jørgensen, 13. marts 2015 kl. 8.43

Ja det fik jeg ikke skrevet, men vi graver også en dybde på 90 cm, vi vil netop gerne sikre det er frostfrit. Derfor også spørgsmålet ang. isolering af den 40 cm lave mur rundt og konstruktion heraf...
Selvom det er små ting, gør det hele nok en forskel i, hvor lang tid man kan sidde derude til efteråret...
Men tak for jeres input...

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. marts 2015 kl. 9.36

Det er fint nok at støbe i jorden. Der sluttes ofte af med en lekablok.
Isolering af den lave mur er ikke nødvendig, når resten af huset jo ikke er isoleret. Skal der isoleres, bør isoleringen gå ned i jorden også. Leca isolerer.
Mursten og beton suger varme til sig om dagen, og afgiver den igen om aftenen/natten. Så det er en fordel at have mursten også inderst. Og det ser nok også pænere ud, end en trækonstruktion.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. marts 2015 kl. 10.25

180X180 glas i taget går ikke , de er alt for store og vil ikke kunne modstå snetrykket der kan være mere end 50kg pr. m2.
I behøver ikke at grave ned i 90cm dybde det er totalt overflødigt , en rende med en 10-15cm dybde fyldt op med grus med lecablokke sat i er fint.
Sådan har mit stået i 37 år uden problemmer.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karoline Marie Jørgensen, 13. marts 2015 kl. 11.15

Svend taget bliver ikke af glas, vi har en carport tæt på med tagpap, så for at give et fhv. ensartet udtryk gør vi det samme i drivhuset. Vi har nemlig ikke glas til taget. Så det er væggene der bliver lavet af vinduer, hvor rammen er 180x180 fordelt på 5 ruder.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 13. marts 2015 kl. 11.25

Jeg har et stort drivhus på 30 m2, hvor jeg valgte at grave 1 m. ned og støbe med fundementblokke - isolerede på indersiden med flaminge (20 mm.) og murede så en dobbeltvæg hvor der er isoleret med 100 mm imellem.

Det er et hus der er beregnet til at skulle stå på en 60 cm muret væg så her var der ingen vej udenom, og producenten anbefalede dobbelt muret vægge og den mure tegning der var med, var ligeledes med dobbelt murede vægge.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. marts 2015 kl. 12.04

så er det ikke et drivhus men en udestue , prøv at få hjælp her : lav-det-selv.dk

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karoline Marie Jørgensen, 13. marts 2015 kl. 17.22

Lise, det lyder meget i stil med vores, da herren i huset er ved at få mig overtalt til 30m2 også, selvom jeg længe har syntes det blev for stort, men nu gælder det jo, så planen ændres i sidste øjeblik inden gravningen.
Så det lyder til at vi ikke slipper udenom en dobbeltvæg, men tilgengæld er jeg blevet inspireret af et billede jeg har set i en anden tråd, hvor bedet er muret ind i siden indvendig, hvilket jo gør at jorden står op ad ydermuren, og derimellem vil vi isolere.
Og det lyder så til at vi er igang med projekt udestue...:-) Vil helt klart tage et kig på dit link Svend, tak!

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. marts 2015 kl. 19.10

Husk lige en byggetilladelse fra kommunen.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karoline Marie Jørgensen, 13. marts 2015 kl. 23.23

Ja den har vi ikke fået endnu, da vi kun har tegnet løst i hånd. Ved egentlig ikke om det gælder, men manden venter på et tegneprogram. Har lige siddet og tegnet med helt rigtige mål (de nye vi er kommet frem til...) så nu er huset 7,5x4,5 udvendige mål. Soklen bliver 25 bred og 90 dyb -med isolering osv.
Tror vi er ved at have meget af konstruktionen på plads nu og resten bliver nok alligevel ændret undervejs i processen. Imorgen fælder vi et træ, som står lige ved soklen og søndag håber vi på tørvejr, for der graves til soklen! Ih det bliver spændende!
Og tak for jeres input! Jeg får nok flere spørgsmål undervejs... :-)

Nyt svar til emnet »Vi skal igang med selvbyg…hjælp…!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Vi skal igang med selvbyg…hjælp…!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider