Skrevet af: Henrik Thrane, 25. april 2015 kl. 14.31
første år jeg prøver at lave mine egne tomatplanter. Så bær over med mig. Såede tomater som har stået i vinduskarmen ved stuetemperatur. Jeg ved man normalt siger de skal stå koldt om natten, men den mulighed har jeg ikke haft, med det resultat at planterne er blevet ranglede.
Er det ok at jeg planter dem dybt når de skal i drivhus?
Og hvornår kan jeg slippe afsted med at sætte dem derud. Jeg tænker at den lavere temperatur vil sætte en dæmper på den vækst.
Skrevet af: Randi Lauridsen, 25. april 2015 kl. 16.36
Hej Henrik
Du kan med fordel begynde at sætte dem i drivhuset om dagen, og hente dem ind når solen begynder at gå ned. Så begynder de at vænne sig til omgivelserne og de vil få mere lys og mindre varme. Varmen kan dog blive meget høj i et drivhus, når solen står lige på, så vær opmærksom, og åben døren på soldage.
De første dage skal du passe på de ikke får for meget sol, da de så vil tage skade (solskoldning) sæt noget tyndt stof op til at skygge i de første dage, og giv dem derefter gradvist mere lys ved f.eks at fjerne skyggestoffet når solen ikek står direkte på.
Og ja, det er ok at plante meget dybt, der skal bare være et blade over jorden, så klarer de den.
Hvis du har mulighed for at måle jordtemperaturen i 20-30 cm dybde kan det pege dig hen mod hvornår du kan plante ud. Tomater skal helst have mindst 12 grader. Det er der i mig lige nu, og jeg overvejer at begynde at plante ud, men man skal være klar med fiberdug, og evt. en anden varmekilde hvis der skulle blive lave nattemperaturer og måske ovenikøbet nattefrost.. Har man ikke den lags muligheder vil jeg mene det er bedst at vente et par uger med at plante ud.
Held og lykke med det.
Skrevet af: Henrik Thrane, 25. april 2015 kl. 17.13
1000 tak for et godt svar. Kan man ikke fjerne de nederste blade, eller er det ikke ok?
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. april 2015 kl. 19.22
Der er ingen grund til at fjerne noget - kun hvis de kommer under jorden, når man planter :)
I stedet for bare at grave dybt i jorden kan man også plante dem lidt vandret, så de ikke kommer så dybt i jorden - så er jordtemperaturen noget højere end 30 cm nede. Giver det mening?
Skrevet af: Henrik Thrane, 25. april 2015 kl. 22.18
Helt bestemt, men de kommer til at stå i store potter :-)
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. april 2015 kl. 7.35
ok - så bliver jordtemperaturen også fin hele vejen ned - de varmes jo hurtigt op :)
Men husk, at tomater gerne vil have rigtig god plads - helst fra omkring 15 liter og opefter.
Skrevet af: Peter A., 26. april 2015 kl. 9.36
Du kan jo også dele de lange tomater i to ved at klippe dem midt over , lige over et blad med et side skud , toppen bruger du som stikling , og bunden med roden vokser videre via sideskudet som danner en ny stamme.
Det er synd og hæmmende at dyrke tomater i krukker eller lign. tomater danner et vidtgrenet rodnet som løber mange meter væk.
Skrevet af: Henrik Thrane, 26. april 2015 kl. 17.24
Jeg siger tak for jeres input. Når i sår jeres egne tomater, sætter i dem så koldt om natten som anbefales mange steder?
Det med at dyrke tomater i store krukker er et helt bevist valg, og jeg kan sagtens leve med et middelmådigt resultat. Jeg har rigeligt med planter, så tror ikke jeg kommer til at mangle.
Skrevet af: Anja Egeriis, 26. april 2015 kl. 17.56
Ikke koldt - jeg har dem ved 20 om dagen og 16-17 om natten, så det skal ikke være direkte koldt, men gerne lidt køligere end om dagen. Men først når de er fremme - jeg spirer dem ved 24-25 grader.
Og tomater kan sagtens dyrkes i store krukker - vær dog opmærksom på at tilsætte lidt kalk til jorden, da det minimerer risikoen for griffelråd :)
Skrevet af: Henrik Thrane, 27. april 2015 kl. 8.41
Super, tak Anja. Tak for info, det bliver i 14 liter Potter med væger magen til dem i quadgrow
Skrevet af: Svend Høst, 27. april 2015 kl. 10.03
Sæt du bare dine tomatplanter ud i drivhuset , når de står i krukker så er der ikke noget problem med jordtemperaturen , og når bare temperaturen ikke kommer alt for tæt på frysepunktet om natten og op over 35 C om dagen , hvis planterne er meget lange og ranglet så tag og vinkle stængelen op omkring en tyk grenstump eller lign. og plant det dybt så kun et bladpar er over jorden .
Skrevet af: Henrik Thrane, 28. april 2015 kl. 20.40
Tak for din besked svend. Skal jeg pille de nederste bladpar inden jeg planter dem under jordoverflade eller bare lade dem side. Vil du ud fra billedet vurdere om jeg bør gøre det, tak
Skrevet af: Mogens; E., 28. april 2015 kl. 20.52
Henrik.
Bemærk lige de små ståltråds bøjler fra potten og op.
Mere skal der ikke til at holde planterne.
Det er i rodhalsen (jordoverfladen) de knækker.
Skrevet af: Svend Høst, 29. april 2015 kl. 9.11
Henrik ......
Pil de blade af der ikke kommer over jorden , der dannes hurtigt rødder på den sammenrullede stængel , som er nede i jorden ,det gør ikke noget at stængelen knækker bare den er hel .
Skrevet af: Christina Bjørk, 29. april 2015 kl. 14.40
Mine tomater minder om dine, dvs. ranglede - hvert år - for jeg har ikke de optimale forhold til dem indendørs, og siden jeg smutter ud af døren ved 6-tiden om morgenen, kan jeg heller ikke sætte dem ud om dagen.
Jeg sørger for at de ikke vælter og planter dem dybere ( lodret/vandret/snoet som det nu passer ) når jeg planter dem ud, og det går såmænd rigtig fint.
( jeg har et par gange fået lidt kommentar ala "de bliver aldrig til ordentlige planter" ( og det er da korrekt at mange andre kan lave meget kraftigere og lavere/tættere småplanter end jeg kan )
- men det betragter jeg som noget fis, de fortsætter ikke med at være ranglede når de går i vækst i drivhuset efterfølgende og udbyttet er som det skal være :-)
Måske kan der være noget med modstandsdygtigheden især i starten efter udplantningen ? ( men personligt har jeg ikke oplevet problemer )
God fornøjelse
Skrevet af: Henrik Thrane, 29. april 2015 kl. 21.24
Tak svend, og rigtigt dejlig at høre christina at jeg ikke er den eneste med sådanne planter. Så jeg vil også bare plante dybt, så må jeg lige vurdere hvor dybt jeg sætter dem.
Tak endnu engang
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.