Skrevet af: Henry Gregersen, 6. maj 2015 kl. 6.38
Er der nogen herinde der ved om Marzano nano skal knibes i bladhjørnerne, jeg har set på nettet at nogen mener ja og andre siger nej.
På forhånd tak for hjælpen.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2015 kl. 7.39
Jeg ved det ikke, men eftersom den startede som en kommerciel sort, vil jeg mene, at den skal nippes :)
Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2015 kl. 9.30
Den har jeg haft , dyrkes normalt dvs skal nippes.
Skrevet af: Henry Gregersen, 6. maj 2015 kl. 9.35
Tak skal i have, den bliver vist max 1 m. høj, sidste år havde jeg en der hedder Roma, den skulle ikke nippes, der kom rigtig mange fine røde aflange tomater, men jeg syntes ikke smagen var i top.
Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2015 kl. 10.10
Roma har jeg også , og den skal osse nippes.........
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2015 kl. 11.06
Roma findes både i buskversion og høj version :)
Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2015 kl. 12.14
Roma tomat er Ikke officielt en busktomat , men alle tomater kan man lade vokse vildt eller Indeterminate som det hedder.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2015 kl. 14.14
Det er ikke det, jeg skriver - man kan købe den i forskellige versioner.
Skrevet af: Svend Høst, 6. maj 2015 kl. 14.59
hvor?...........
Skrevet af: Henry Gregersen, 6. maj 2015 kl. 15.03
Min Roma sidste år opførte sig som en busktomat, og blev ikke knebet fordi der stod på posen at det skulle den ikke, jeg har vist aldrig haft en tomatplante med så mange fine tomater, den er vist bedst til madlavning, har stadig en pose i fryseren.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. maj 2015 kl. 18.18
Henry, hvis der er logik i navnet, så er det en busktomat - altså en determinant sort med en forud programmeret endelig højde. Det er da også, hvad flertallet af google-hits hævder. Se iøvrigt denne side, hvis du er glad for Marzano: www.sanmarzanotomatoes.org/varieties.html
Hvis du nipper fra start og det er en determinant sort risikerer du et meget lavt udbytte. Min anbefaling er derfor, at du helt undlader at nippe i starten og ser, hvad den udvikler sig til.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. maj 2015 kl. 20.02
På nettet, Svend - du må selv google.
Nano hentyder til frugtstørrelsen, Tom :) Det er en lille blomme i modsætning til de monsterstore standardmodeller af San Marzano.
Men du har helt ret, Henry - det er komplet umuligt at få en entydig forklaring på nettet, men de må jo vide det, der hvor du har købt frøene :) Den er også både F1 og OP - alt efter, hvor man læser...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.