Skrevet af: Christina Bjørk, 9. maj 2015 kl. 8.33
Hej
Nu bliver jeg nødt til at høre hvad der er med den nattetemperatur....
de andre år har jeg plantet tomater ud i drivhuset når risikoen for nattefrost var ved at være ovre.
nu er jeg stødt på det med de 8 grader....jeg kan se væksten stoppes. Men mine tomater er jo ikke døde de andre år, og har jo bare tilpasset sig, og er vokset fint når temperaturen blev lidt højere....så hvad er lige konsekvensen egentlig ved at der, som nu, er nogle nætter den går under 8 ?
Skrevet af: Mogens; E., 9. maj 2015 kl. 9.04
Ned til 8 grader sker der ikke noget med planterne, men ved et par grader under, bliver de sat lidt tilbage, men kommer som regel godt igen. Får de for meget kulde får bladene brune spidser og bliver lidt blålige, men planterne overlever som regel.
Her foto af kuldeskade.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 9. maj 2015 kl. 9.06
Hej Christina
I løbet af få uger kan jeg komme med et bud.
Jeg har mine tomatplanter i træningslejr på havebordet om dagen, med henblik på udplantning på friland, og glemte dem ude i nat, hvor temperaturen var under 8 grader.
Frøene til den ene sort er af planter som jeg også havde på friland sidste år og som jeg har fået af en anden frilandsdyrker.
Måske er der forskelle i, hvor sårbare de enkelte sorter er. I hvert fald ser mine planter ud som de gjorde i går, dvs sunde og raske.
Skrevet af: Christina Bjørk, 9. maj 2015 kl. 9.18
Hej begge to.
Det svarer i jo hvert fald til mine oplevelser de sidste par år, mine små tomatplanter er nu nået dertil at de ikke er så glade pga. mine ikke optimale forhold indendørs, forstået på den måde at jeg ikke kan give dem lys nok og nu haster det for halvdelens vedkommende, jeg sår også selv, fordi det er sjovt og pga udvalget af sorter....
Skrevet af: Svend Høst, 9. maj 2015 kl. 9.26
Bare de ikke får frost så sker der ikke noget ved at have tomater i drivhuset i april -maj , det har jeg gjort de sidste 30+ år , uden problemer , men de skal blive stående så de ikke får kuldechok ved at blive flyttet frem og tilbage , de bliver hærdet og er bedre klar til at komme på friland .
Skrevet af: Christina Bjørk, 9. maj 2015 kl. 9.40
Oki tak Svend
Jeg flytter aldrig frem og tilbage, ikke af mangel på vilje til hærdning, men jeg tager på arbejde klokken 6:20 til hverdag, og der kan jeg jo ikke sætte småplanter ud da det er den koldeste tid på døgnet...så de er inde indtil de ryger fast i drivhus
Jeg holder op med at fokusere så hårdt på de 8 grader 5 dage frem i tiden som jeg jo heller ikke har været opmærksom på de andre år, det har jeg kun fokuseret på nattefrost, og smækket et par bloklys derud hvis det så ud til tæt på nattefrost, man kan også læse for meget åbenbart :D
Skrevet af: Tilde P., 9. maj 2015 kl. 9.44
Om natten sker der en omfordeling i planten af de kulhydrater som er dannet i bladene om dagen. Ved lave nattemperaturer nedsættes denne omfordeling. Det vil altid være en fordel med så høj temperatur om natten som muligt.
Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2015 kl. 12.24
og, Hans, det er det forhold, som gør, at tomatplanternes blade ofte "krøller" på planter i koldhus, hvor der er den store forskel på temperaturen nat og dag.
Skrevet af: Breide Nielsen, 9. maj 2015 kl. 15.39
Det har været næsten det samme hvert år i de godt 35 år jeg har dyrket tomater. Tidspunktet for udplantningen i drivhuset er blevet rykket på grund af en ændret vejrprognose, og tit har jeg måtte potte dem i større potter op til flere gange. Det er drøn irriterende og jeg er nervøs hvert evig eneste år, nok fordi at jeg selv sår alle mine 40 planter, bærer dem ud af ind og pusler om dem, og fordi jeg er pjevset. Alligevel er det gået forrygende i samtlige år og de har aldrig svigtet.
Nu har jeg fastsat udplantningen til mandag 11. maj fordi langtidsprognosen i forgårs sagde godt vejr og pæne nattemperaturer. Men nu er prognosen ændret, så det kun er mandagen der bliver fin. Resten, helt frem til 18. maj bliver en kold omgang, med dagtemperaturer helt ned til 8-10 grader, men med pæne nattemperaturer. De kommer i jorden mandag, koste hvad det vil. Og som sagt, det er aldrig gået galt - men er alligevel lidt nervøs.
Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2015 kl. 17.00
Breide, det kender jeg godt - tomatplanter er heldigvis livskraftige :-)
Skrevet af: Mogens; E., 9. maj 2015 kl. 17.31
og så skal man ikke altid stole på meterologerne -
de griber de lige ud i luften.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 9. maj 2015 kl. 20.03
Breide du kan roligt plante ud på mandag. Så længe, at du har vænnet dem til temperaturen i drivhuset over en længere periode, så er det min erfaring, at tomatplanterne ikke tager skade af lidt lavere temperatur om natten, end de ville have fået indenfor. Selvom temperaturen udenfor drivhuset ligger omkring 4-6 grader, så er den oftest højere inde i drivhuset. Vi har store sandsten inde i drivhuset, som varmes op om dagen og afgiver varme om natten.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.