Skrevet af: Eelke Wijnsma, 14. maj 2015 kl. 14.05
Hvem har plantet ud og hvordan?
Vi plejer at dyrke tomater og agurker i kapilærkasser, men i år blev vi fristet til at prøve direkte i jorden. Der var så mange forskellige meninger om det sidste år, så nu ville vi prøve og se om vi kan smage forskel og om planterne trvives bedre og bliver mere hårdfør ang. sygdom.
Hvad har i andre gjort og hvorfor?
Skrevet af: Svend Høst, 14. maj 2015 kl. 14.20
Tomater altid på friland og nogle direkte i jorden i drivhus og ingen vanding , det giver rigtige gode planter med meget store rodnet som optager al den gode næring der er naturligt i jorden .
Skrevet af: Mette Lund, 14. maj 2015 kl. 14.26
Jeg har både haft tomater i kapillærkasser i drivhuset og op ad en sydvendt mur udenfor. Jeg synes klart, at frilandstomaterne, der er plantet direkte i jorden smager bedst- om det så er jorden eller vejret der gør forskellen, det ved jeg ikke. Jeg dyrker dog enkelte mere sarte tomatsorter i drivhuset og de bliver OK, men det er svært at styre temperaturen og lyset i drivhuset, så planterne trives optimalt.
Skrevet af: Lars Holt, 14. maj 2015 kl. 15.36
Vi dyrker altid direkte i drivhusjorden, som bliver suppleret med kompost hvert år.
Måske prøver vi med frilandstomater i år. Hvis frilandstomater smager bedre end drivhustomater, er det ikke pga. jorden (den er ens hos os) men temperatur (måske svingningerne) og lyset. I alle drivhuse bliver der filtreret noget lys fra.
Skrevet af: Anja Egeriis, 14. maj 2015 kl. 20.20
Jeg har plantet i drivhus for fire uger siden - dog med lidt varmetilskud om natten i starten :)
Tomater i jord er lettest at passe og bliver sundere og mere velsmagende. Jeg vander hver 14. dag, da mit drivhus har støbt sokkel, så de kan ikke selv hente vand ude fra. Jeg skifter aldrig jorden, da tomater gror fint i den samme jord år efter år.
Jeg har et meget enkelt vandingssystem - sorte blomsterspande med et lille hul 2-3 cm oppe, som gør, at vandet siver langsomt ud og kommer godt ned i jorden uden at luften i drivhuset bliver alt for fugtig. De bliver fyldt 3 gange, så hver plante får 15 liter vand, når jeg vander.
Jeg har kun 2-3 planter på friland - har smidt alt for mange væk pga. skimmel tidligere, så det gør jeg det ikke i.
Skrevet af: Mogens; E., 14. maj 2015 kl. 21.15
Jeg venter altid med at plante tomaterne ud på friland til d. 1 juni, så skal nattekulden gerne være overstået.
Jo mindre vanding, jo bedre smag i frugterne.
Det er UV.a+b bestrålingen som giver bedre smag til frugt. Drivhusglas, alt efter glastype, antal lag og behandling reflektere og standser meget af UV.strålingen.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2015 kl. 21.31
Eelke, hvilken jord/ jordblanding har du i dine bede i drivhuset?
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 15. maj 2015 kl. 7.11
Anja, din vandingssystem lyder interessant. Har du mulighed for at poste et billede af det?
Tom, jorden i drivhuset er sandjord, men i foråret blandet op med hjemmelavet kompost. I februar og marts har vi dyrket spinat, radiser og salat i jorden. Da tomatplanterne kom i jorden for 1 uge siden, blev jorden suppleret med frisk hestegødning, stort set uden halm. Det er nok for tidligt, at udtale sig om, hvordan planterne har det, men de ser fine ud.
Vi bruger altid frisk hestegødning til køkkenhaven og får det fra en sygdomsfri bestand, altså ingen orm.
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2015 kl. 9.07
Et par billeder her :)
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2015 kl. 9.08
Lidt svært at se - men jeg laver bare et hul med en spids saks:
Skrevet af: Tom Andersen, 15. maj 2015 kl. 9.34
Eelke, sandjord og passende mængde kompost lyder som en stærk modstander til kapillærkasser - glæd dig allerede nu til en god oplevelse :)
Frisk gødning skal du passe på med i drivhus af flere årsager.
Skrevet af: Eelke Wijnsma, 15. maj 2015 kl. 11.31
Tak for billeder Anja, det ser fint ud og jeg tror helt sikkert, at det vil hjælpe mod for høj luftfugtighed. Det har vi tidligere haft lidt problemer med i drivhuset, men i år har vi sat et ekstra vindue i drivhuset og så står døren åbent alle de dage, hvor solen skinner.
Jeg vil prøve din metode hvad angår vanding og se om det hjælper mod giffelråd. Det har vi døjet med de sidste par år.
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2015 kl. 13.43
Jeg vil ikke tro, at I får problemer med griffelråd, når I dyrker direkte i jorden.
Griffelråd kan skyldes vandingen - men det kommer også af manglende calcium under blomstring, og det har tomaterne mulighed for at hente op af jorden, når de dyrkes i "rigtig" jord :)
Men det er et superlet system at bruge, og hvis man ikke gider se på spandene hele tiden, kan man jo bare tage dem væk mellem vandingerne :) Det er jeg dog for doven til...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.