Skrevet af: Lars B, 1. juni 2015 kl. 22.21
Er kommet i tvivl ang hvordan jeg justerer mine vinduesåbnere model Univent. Har haft dem demonteret i vinter og skal have dem monteret nu, men hvordan er det nu det er. Er der ikke noget med at de skal på køl inden man monterer dem?
Kan ikke finde vejledningen eller finde en her på nettet, så kan nogen komme med en forklaring på hvordan de monteres igen og justeres?
På forhånd tak
Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2015 kl. 14.13
Du skruer bare cylinderen op i holderen på vinduet , du skal nok åbne vinduet op , så er det lettere at ramme gevindet , det er ikke nødvendigt at afmontere cylinderen om vinteren.
Skrevet af: Mogens Hansen, 2. juni 2015 kl. 19.52
hej. Lars du skal lige sikre dig at den rustfri stang der bliver trykket ud ,kan bevæges,drejes .Ellers er det lidt olie/rustopløser((ikke VD40)hvor den går ind i cylinder ,lidt motion frem & tilbage.Ved montage trækkes stangen ud og føres gennem gevindstykket,så skal du have stangen ind i alluminiumsrøret på vinduessiden.Det er godt at prøve om den går let i ,lidt olie gør underværker, der er 1 hul igennem rør og stang som så skal være overens for at få en pind igennem,
Jeg har sat ullufolie om åbneren der sider i sydsiden,så åbner nord og syd næsten samtidig.
Mogens
Skrevet af: Lars B, 2. juni 2015 kl. 20.38
Ok, tak for info. Jeg prøver bare at sætte dem op igen, som de er.
Er det godt nok ikke nødvendigt at afmontere cylinderen om vinteren? Er sikker på, at det stod på pakningen, da jeg satte dem op, at de ikke kunne tåle frost.
Hvad gør i andre?
Skrevet af: Tom Andersen, 2. juni 2015 kl. 20.47
Tager dem ind pm vinteren.
Skrevet af: Mogens Hansen, 2. juni 2015 kl. 20.48
Lars .Obs det var justering af univent,det gøres ved at skrue cylinder længere ind i gevindstk.for lavere tidligere åbniningstemp. længere ud(ind i drivhus) for højere temp.
Noget luft er godt hele tiden,1halv(hel tøjklemme træ) på pind til manuel åbning ,virker godt til at ungå kondens på planter og glas.
Mogens
Skrevet af: Lars Holt, 2. juni 2015 kl. 20.54
Hvis glasset fryser fast om vinteren og cylinderen vil åbne vinduet, går den i stykker - bunden trykkes ud. Det er sket flere gange for mig.
Nu løsner jeg løsner blot beslaget, så vinduet ikke kan åbne, men lader cylinderen sidde i.
Skrevet af: Svend Høst, 2. juni 2015 kl. 22.36
Mine har siddet ude året rundt i mere end 25 år og virker stadig perfekt, jeg skruer dem løse så de ikke kan åbne vinduerne om vinteren , da jeg binder vinduerne med strips , af hensyn til stormvejr.
Skrevet af: Lars B, 3. juni 2015 kl. 15.08
Ok, prøver at lade dem sidde ude fremover, og så bare klikke beslaget af, så slipper man jo for at skulle demontere dem.
Et andet spørgsmål. Er jeg den eneste, hvor enden af cylinderen, hvorpå splitten sidder, sidder så tæt på glasset, at den skraber op ad dette? Går ikke udfra at glasset kan sprænges af det, men er ikke helt vild med det alligevel.
Skrevet af: E. Sørensen, 4. juni 2015 kl. 20.54
hej Lars enden med splitten skal vende nedad så går den ikke mod glasset
Skrevet af: Lars B, 5. juni 2015 kl. 13.58
Det anede mig, at det måske var løsningen, men synes dog, at vinduet så åbnes meget, når cylinderen kører ud, og splitten er svær at montere, men prøver, om det løser problemet.
Takker
Skrevet af: E. Sørensen, 5. juni 2015 kl. 19.03
hej Lars
det er meningen at vinduet skal op i vandret når det er varmet, der er 2 huler til at sætte splitten i så den ikke åbner så meget,
cylinderen på mine vinduesåbner er skruet i så gevindet lige kommer i gemen bøsningen
Skrevet af: E. Sørensen, 5. juni 2015 kl. 19.06
vinduesåbner
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.