Skrevet af: Heidi Stetter, 4. juni 2015 kl. 21.48
Hej med jer.
Er ny herinde, og mit første år med drivhus 😊.
Har et spørgsmål ang. Min chili plante. Har idag opdaget brune plamacer på bladene. Hvad kan det være ? Det bevæger sig ikke, men kan godt ligne små dyr.
Håber der en der måske kan svare på det...
På forhånd tak.
Mvh Heidi
Skrevet af: Bente Madsen, 4. juni 2015 kl. 21.57
Har du ikke mulighed for at lægge et billede ind. Det ville nok hjælpe :-)
Skrevet af: Heidi Stetter, 4. juni 2015 kl. 22.17
Hej Bente.
Jo, vil prøve at tage et i morgen og lægge ind.
Tak.
Skrevet af: Heidi Stetter, 5. juni 2015 kl. 16.10
Hej.
Så har jeg taget et billede af min chilli plante, så i kan se hvad det er måske.
Mvh Heidi
Skrevet af: Anja Egeriis, 5. juni 2015 kl. 17.25
Øv - du har fået bladlus :(
Hvis du ser på dem et stykke tid, vil du se, at de bevæger sig...
Nu er vejret jo ret godt, så tag planten ud af drivhuset og læg den ned på græsset i et par dage. Spørg mig ikke hvorfor, men de fleste af lusene vil forsvinde, hvis du gør sådan.
Du kan også starte med at gennemgå blade og skud og forsigtigt klemme så mange af lusene ihjel som muligt inden græsturen :)
Hvis planten ikke er så stor, kan du også binde en pose om potten, vende bunden i vejret på den og dyppe hele planten i 40 grader varmt vand. Det kan planten tåle, men lusene kan ikke...
Uanset hvad du gør, slipper du nok ikke af med dem alle sammen, så der skal holdes et skarpt øje på planten bagefter, så du kan fjerne de lus, der dukker op med det samme.
Skrevet af: Heidi Stetter, 5. juni 2015 kl. 21.42
Tak Anja.
Det vil jeg prøve.
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. juni 2015 kl. 22.57
Insektsæbe er effektivt mod bladlus i det omfang man kan ramme dem. Der er også mulighed for biologisk bekæmpelse, især i drivhuset.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.