Forum

Agurker – igen – igen.

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 24. juni 2015 kl. 16.27

Det er mit 1. Agurk år og selvom jeg læser og læser artikler om beskæring, så vil det ikke sive ind . Det er især det der med "2. Blad ", der forvirrer mig . Hvad der eksakt menes . ?
Endvidere er mine planter nu ca 150 cm ( skoleagurker) , og er det da normalt at de ser således ud?
Eller er det netop fordi at jeg har ladet det vokse for vidt ?
Om en uge rammer de jo taget ( en lukket terrasse), hva dælen gør jeg så ?
Ihhhh ! - spændt .
Helene

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 24. juni 2015 kl. 16.28

Det jeg mener er, at jeg syns de nederste ser lidt " indskrumpne" ud?? Eller visner blomsten blot hurtigt og agurken vokser sig stor ?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juni 2015 kl. 16.29

Der har næsten lige været en tråd med det samme spørgsmål, hvor det blev forklaret ret detaljeret - prøv om du ikke kan finde den :)

Det er omkring et par uger siden, mener jeg.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2015 kl. 17.20

Det ser frodigt og godt ud :-).
Beskæring:
Skeln mellem hovedstamme og sideskud.
Hovbedstammen lader du bare gro derudaf uden beskæring. Når den når loftet, drejer du den hen under loftet eller nedad igen.

I hvert bladhjørne på hovedstammen kommer der et sideskud. Tag med 2 fingre ved grunden af sideskuddet og kør forsigtigt ud langs skuddet. Når du er kommet forbi 2 blade KLIP.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 24. juni 2015 kl. 18.29

For at lette overskueligheden kommer næste afsnit her for sig selv.

Betragt hvert sideskud som et hovedskud med 2 blade. I hvert bladhjørne kommer her et sideskud. Igen med 2 fingre, men når du er kommet forbi første blad på de nye sideskud KLIP.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helene Weis-Olsen, 24. juni 2015 kl. 23.10

Hej med jer. Og tusind tak for svar. Jeg fandt den gamle tråd med et foto til at illustrere og så din forklaring Tilde Tak.
Men ! er det så ikke rigtigt forstået at de agurker som I ser på mit foto, egentligt skal fjernes? dA det er hovedstammen der er foto af?
Og så gror man kun agurker på sideskuddet?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juni 2015 kl. 0.06

De råd du læser er fra erhvervsmæssig agurkeavl. Den beskrevne fremgangsmåde beskriver formodentlig den mest optimale måde at dyrke agurker på for at få det bedste økonomiske udbytte.
Som hobbyavler kan der være andre forhold, der spilder ind.
Som hobbyavlere skal vi have agurker i passende mængde over så lang en periode, som det er muligt. Vi skal ikke have det absolut højeste udbytte af planterne.
Derfor fjerner jeg aldrig agurkerne på hovedstammen. Det er dem, der kommer først. Og de første agurker er de bedste.
Som hobbyavler kan man have flere generationer af agurk, der så kan afløse hinanden.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 25. juni 2015 kl. 7.11

Her bliver stammeagurkerne brugt inden de når fuld størrelse. Børn elsker sådan en "slikkepind".

De må helst ikke hænge så længe, at de bliver det, profferne kalder "Krukker".

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 28. juni 2015 kl. 23.35

aj altså - hvor vildt agurkerne er så store - syns mine nærmest er i gået i stampe - jorden i mit drivhus er stadig kun 16-17c ...ØV :-(

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2015 kl. 8.47

Vi startede agurkehøsten i drivhus i går.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 2. juli 2015 kl. 11.09

Og hvad angår når de når taget - jeg har lidt pinde liggende oppe på spærene i drivhuset - når agurkerne når derop fortsætter de bare henover dem i vandret - det giver også sådan an antydning af flimrende skygge og stor frodighed :-)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. juli 2015 kl. 11.54

Så sker det igen i år med en skoleagurk, at den ikke sætter sideskud.
Har nu høstet 10 stk. på hovedstammen. Hvis de var pillet af som små, som det ellers hedder sig, var der aldrig blevet en eneste på den plante :-)

Nyt svar til emnet »Agurker – igen – igen.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Agurker – igen – igen.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider