Skrevet af: Christina Bjørk, 9. juli 2015 kl. 9.47
Hej
Jeg vil gerne have jordbær i drivhuset - og i højden, da jeg ikke umiddelbart har gulvplads til det.
Først tænkte jeg tagrender ( har lige set SÅ fine billeder på nettet )
- pærenemt og de måtte da kunne fastgøres på profilerne, men jeg tror ikke jeg kan holde dem vel-vandede uden vandingssystem, og mange på nettet gisner om at der ikke kan være jord nok til jordbærs rodsystem i en tagrende.
Så nu tænker jeg altankasser, men de bliver alligevel væsentlig tungere og jeg kan vel ikke forlade mig på at kunne have sådan en række hængt op på profilerne, eller kan jeg ?
Det er på langsiden jeg tænker, dvs der er de lodrette profiler - samt skråstiverne mellem væggen og taget.
Huset er et Uranus hvilket skulle have stærke profiler, men hvad kan sådanne profiler egentlig holde til at have hængt på sig ?
Jeg ville have en eller to ( tanken bliver grådig ) rækker - en i de der ca 1½ meters højde lige under de skråstivere, så planterne næsten knalder hovedet mod der hvor taget starter - og måske en række til nedenunder.
Men snakker vi ophængt fra skråstivere, eller hylder på profiler og hvordan - eller skal jeg have støtte af vægten på gulvet på en eller anden måde eller ?
Er langsiden ok, eller ville det være bedre på endevæggen der så ville blive det stykke med dør = mindre plads da den anden er vestvendt og vist for hård at have jordbær på ?
( jeg kan forstå efter lidt søgning herinde at man nemt kan købe hyldeknægte til standardprofiler hvilket jeg regner med dækker mit hus )
Erfaringer, betragtninger, tips, tricks, gode idéer
- alt modtages :-)
Skrevet af: Martin Ovesen, 9. juli 2015 kl. 15.36
Hej Christina.
Jeg har mine jordbær plantet i altankasser fra Jem & Fix. De er placeret på et stativ, da jeg var bange for at taget ikke kunne holde, de er ret tunge. Derudover har jeg et drypvandingsanlæg fra gardena til at passe vandingen. Jeg har en række i hver side, og i hver altankasse har jeg eksperimenteret lidt med antallet af planter, jeg vil mene man kan nå op på 6 planter pr. altankasse hvis man gøder dem lidt ekstra, eller skal man måske nøjes med lidt færre. På billedet kan du se hvordan jeg har monteret dem, men mine sidder for højt, så til efteråret når tomaterne er høstet bliver stativet kortet ned, de skal sidde lidt under brysthøjde, så kan man bedre arbejde med dem, og samtidig komme til jorden nedenunder. I mit drivhus har jeg to rækker planter i hver side, og de gror så op på hver side af jordbærkasserne. Det passer fint med at jordbærerne er høstet når tomaterne når op og tager lyset. Det første år jeg brugte dette system havde jeg nogle planter der døde pga. overvanding, så nu har jeg 4cm leca i bunden af kasserne, efterfulgt at ukrudtsdug, og derefter jord. Den jordblanding jeg bruger lige nu er 10L spagnum, ½ liter hønsegødning (langsomtvirkende), 4L kompost, ½ liter groft grus, 4L perlite (vulkansk bjergart, hjælper på luft og vand til rødderne, og dræn, fås på planteskolen), og en god håndfuld kalk. Den portion rækker til 2-3 kasser. Husk at bore huller (8mm) i toppen af de kegler der er i bunden af kasserne, på denne måde står der 2-3 cm vand i bunden af kasserne, og overskydende vand løber ned til dine tomater. Rørisoleringen du kan se på billederne er klemt ned over begge sider på kasserne for at skåne 1. års planterne, da de godt kan være lidt spinkle, og risikere at få et knæk når de hænger med tomatstore jordbær ud over kanten at kasserne. Måske har dette taget lidt overhånd for mig, men jeg kan godt li jordbær :-)
Skrevet af: Christina Bjørk, 10. juli 2015 kl. 7.29
Hej
Tak for input - kan man lide jordbær, så skal man jo ha jordbær :-)
Det var noget i samme stil jeg overvejede om jeg var nødt til at lave derude - eller om jeg kunne vælge en lettere løsning
Det du har lavet er ret gennemtænkt, og det er ret smart med den der rørisolering...
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.