Forum

Hals universal 128, 9,9 cm2

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla Dixen, 17. juli 2015 kl. 20.52

Hej alle

Efter at have prøvet i to dage at samle de to oplukkelige vinduer er jeg meget tæt på at give op.

Tegningen er elendig synes jeg.

Er der nogen der evt har nogle billeder eller gode råd til hvordan man gør, har læst en masse herinde, men synes intet virker.

Skal siges jeg allerede har smadret det ene glas …….

Håber virkelig nogen kan hjælpe! Min mail er CamillaDixen92@gmail.com og jeg bor i Køge hvis nogen skulle bo tæt på :-)

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten M., 18. juli 2015 kl. 8.15

Nogle byggemarkeder har et eksemplar stående som udstilling, der kan du komme tæt på og se hvordan det er samlet.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juli 2015 kl. 11.11

Jeg samlede et sidste år , og jeg kan ikke se hvad problemet skulle være med de 2 tag vinduer , bare følg vejledningen , så er det lige til..............

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin P, 18. juli 2015 kl. 12.51

Svend Høst: Læser du nogensinde dine egne indlæg? Ovenstående er dumt og totalt overflødigt - ligesom så mange andre indlæg fra dig herinde.

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 18. juli 2015 kl. 12.58

Under antagelsen at det minder meget om et 148 så skal du først trække gummilisten på vinduet hele vejen rundt. I hjørnerne klipper/skærer du en smule af så hjørnet af glasset stikker ud.
Dernæst skubbes metalprofilerne nedover gummilisten en ad gangen, og samles med skruer ved hver samling. Der skal lægges kræfter i for at skubbe metalprofilerne på, men du kan bruge skruerne til hjælp til at tvinge det sammen.
Du kan med fordel have gummilisterne liggende i varmt vand med lidt opvaskemiddel inden så bliver de bløde og mere medgørlige.

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juli 2015 kl. 13.24

Alt det du skriver Anders , er jo næsten direkte hvad der står i vejledningen , jeg har lige læst den igennem , bortset fra at vejledninger henviser til matriale nummere og det gør det lettere at vide hvad der er top , bund og sidder på vinduet , jeg kan stadig ikke se problemet her , men tråd starter kunne måske uddybe hvor hun kører fast............................

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 18. juli 2015 kl. 13.43

Enig, Svend. Men det er noget nemmere når man én gang selv har samlet et vindue eller 4. Så håber at sætte lidt ord på brugsforviringen kan hjælpe Camilla med at samle vinduerne.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Dixen, 18. juli 2015 kl. 14.26

Mange tak for svarene..

Vi banker med gummihammeren, og har kommet vaseline på, men vi kan simpelthen ikke få dem det sidste stykke.. Og banker vi til smadre glasset.... Må prøve at ligge dem i varmt vand og håbe på det hjælper :-)

Skal de køres på eller trækkes ned over??

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 18. juli 2015 kl. 14.32

du bør kunne klemme dem ned over. Dog kan de nok ikke komme helt på som der ellers ser ud til er plads til når metalprofilerne skal på. Men så længe at der ikke er plads til at ruden falder ud så er det jo også fint.

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Dixen, 18. juli 2015 kl. 14.49

Okay, mange tak for sine svar. Jeg må ud og prøve med det sidste glas jeg har tilbage ;-)

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juli 2015 kl. 15.23

Det var rart vi fik oplyst hvad problemet er.
Du kan droppe gummilisten og bruge silikone i stedet for , det står der i vejledningen , at man skal gøre hvis glasset er for tykt , 3,6 mm til 4.5mm tykt , mod normalt 3mm , det er måske der problemet er , glasset er for tykt..........

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Dixen, 18. juli 2015 kl. 15.36

Nej glasset er kun 3 mm ..
Det går fint med at få top og bund på. Men når vi skal have siderne på kan vi ikke få dem på, når den kommer lidt på i den ene ende hopper den af i den anden :-(

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Spælling, 18. juli 2015 kl. 16.58

prøv at få siderne på sådan at du lige akkurat kan få skruen fastgjort. Så holder den på det. Når du har skruer i top og bund så kan du skrue det hele sammen. Du bruger skruen til at trække rammen sammen om glasset. Det kan godt tage et par forsøg :D

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 18. juli 2015 kl. 22.03

@ Svend Høst, godt forslag at måle tykkelsen af glasset. Det var også mit gæt.

manual vindue(?): drive.google.com/open?id=0B8WHTowmd2dHNEdINi1kVUlmemM

Det med hjørnet der skal skæres af, er ikke helt entydigt. Billedet med stanley kniv viser at der skal skæres vinkelret helt ned til vingerne, men efterfølgende billede viser kun hjørnet er skåret af. Jeg tror at du skal gøre det første.

@Camilla Dixen, Jeg kan se i manualen at glasset er 610x599 mm. For god ordens skyld, så tjek måske også dette mål.

@Camilla Dixen, kan du få glas og ramme samlet uden gummi-listen evt. prøv at samle rammen helt uden glas. Mit forslag er begrundet i at det afsløre hvor problemet er.

@Camilla Dixen, prøv evt. med sæbe eller madolie, hvad som helst der glider godt.

Lad os høre hvordan det går.

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 19. juli 2015 kl. 14.49

Kom med et billede af dit problem. Det vil hjælpe :=)

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Ougtvig, 20. juli 2015 kl. 18.13

Hej

Vi har prøvet at samle et vindue og vil bidrage med vores erfareing.

Du Samler først dit vindue uden vindue. der er vigtigt at få lavet spor for skruer.

så lægger du gummiliste på vindue , vær omhyggelig da der ikke er plads til for meget gummi når ruden skal på plads.

Herefter samler du 3 sider sørger for at gummilisten er på plads. Herefter sætter du den 4 liste på plads. Det kræver lidt kræfter. Men når du har lavet dine spor i samle listen vil det med lidt muskelkræft lykkes. Der er ikke plads til ekstra gummi liste. Det er ikke nemt, men det kan lykkes. Held og lykke

Knud

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Horst Schlüter, 25. juli 2015 kl. 11.25

Jeg kender alt til dine problemer!
Brugsanvisninger er udfærdiget af "ingeniører" for "ingeniører" så din løsning er - som anført af andre her på siden - gå ned i det lokale byggemarked og se, hvordan de har gjort, og dernæst få en - der har hænderne "skruet" rigtigt på - til at udføre opgaven for dig!

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Ougtvig, 25. juli 2015 kl. 21.48

Hej

Hvis du ønsker lidt hjælp eller se ved selvsyn er du velkommen til at kontakte undertegnet, skriv tlf og jeg ringer hurtigst muligt

mvh

Knud Ougtvig

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Camilla Dixen, 25. juli 2015 kl. 22.58

Hej alle

Tusind tak for de mange svar. Det lykkedes mig i dag at få det samlet, brugte alle jeres råd (y)

Så mangler jeg bare at få sat alt glasset i og indkøbt det glas jeg kom til at smadre :-)

Mvh Camilla

Nyt svar til emnet »Hals universal 128, 9,9 cm2«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hals universal 128, 9,9 cm2

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider