Forum

Tomater stadigvæk grønne

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 23. juli 2015 kl. 23.43

Jeg såede alle mine tomater d. 19 marts i år, for at prøve om jeg kunne undgå at de blev for ranglet, samtidig med købte jeg 2 hos planteskolen, de 2 jeg købte ha pt. ca. givet 15 tomater, men alle mine såede tomater stortrives, de er ca. 2,5 m høje og har masser af tomater, de er bare ikke blevet røde endnu. Jeg mener jo ikke tomater har det lige som chilier, altså at de skal en specifik antal uger inden de er klar, men vil lige hører om der er andre der stadig kun har grønne tomater, mine plejer at være klar omkring 1 juli.
Jeg skal da lige nævne at agurker går rigtig fint, der kan jeg høste 3-5 agurker om dagen.

1 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2015 kl. 7.36

Der går mellem 7-8 uger fra blomst til moden frugt - måske en smule længere i år...

2 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2015 kl. 10.11

Mine sun gold blommetomater har givet masser af modne frugter de sidste 6 uger , men det er overvinterede stiklinger fra sidste år , du kan snyde lidt ved at plukke store grønne tomater af og lægge dem mørkt sammen med en grøn banan pakket ind i køkkenrulle ved stuetemperatur , det vil modne dem , men en tomat smager nu bedst plukket direkte fra planten.................

3 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 24. juli 2015 kl. 13.07

Jeg har pt høstet 4 modne tomater, den første for 4 dage siden :/
- mange har det sådan i år

4 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2015 kl. 13.44

Jeg har høstet siden slutningen af juni, men sår også tidligt :)

Det er ret sent at så d. 19. marts, Johnny - der sker jo ikke noget ved, at planterne når at blive lidt småranglede, så jeg ville da så en måned tidligere, hvis jeg var dig...

5 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. juli 2015 kl. 15.19

Det er ikke universal løsningen at så meget tidligt , det er de færreste der har mulighed for at give planterne en god start dvs en passende lav temperatur der passer til tidlig forårs dagslysmængde , resultatet bliver som regel nogle utroligt ranglede planter som stort set ikke er til ret meget.
Jeg ville anbefale at man satsede på de meget tidlige og hårdføre sorter og start såningen ca 15 marts- 1 april .
Jeg såede Bloody Butcher som er en busktomat (determinate) 15 april og den har idag givet den første røde tomat (friland), men den er også meget tidlig...

6 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2015 kl. 15.28

Det er jeg slet ikke enig i - men det er jo heller ikke så vigtigt :)

7 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 24. juli 2015 kl. 17.04

Jeg har elendige indendørs forhold til tomatplanter og sår midt i marts. Jeg har prøvet tidligere og det var ingen success så her vil jeg give Svend ret.
I år er så særlig svær, da de alligevel måtte leve for længe indendørs, og da jeg sætte dem i drivhus var det faktisk for tidligt selvom det var sent.
Jeg har alm. bloody butcher, altså ikke busk, tidlig og hårdfør, samt silvery fir som er meget tidlig og meget hårdfør + lidt andre....
selv Silvery fir frøs r* af i år, jeg bor udsat og det har jo ikke gjort det bedre....min første tomat var så alligevel en cherry fra drivhuset, gartners delight.....

8 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 24. juli 2015 kl. 18.33

Jeg bliver ret nysgerrig, Svend Høst. Min bloody butcher blev sået 1. Marts og den trives så fint, men der er ingen modne tomater til mig i den nærmeste fremtid. Hvordan mon jeg bliver lige så dygtig som dig til tomatdyrkning :-)

9 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juli 2015 kl. 19.46

Såede busktomater (kan ikke huske sorten) omkring 1.april. Plantede dem ud i haven omkring 15 maj, fordi de var for lange til vindueskarmen. De havde allerede da blomstret et stykke tid.
De gik lidt i stå pga kulden, men d. 30 juni plukkede vi den første modne tomat og har plukket nogenlunde jævnt lige siden.

Jeg har bestemt tænkt mig at tage frø fra til næste år.

10 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. juli 2015 kl. 22.16

Det fremgår ikke af samtalerne, om Johnnys tomater står på friland, eller i drivhus. Det gør en forskel!
Vi har længe haft tomater fra drivhus (og endnu tidligere fra vindfanget).
Men vi har stadig ikke modne tomater på friland.

11 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 25. juli 2015 kl. 7.20

Ja det er selvføgelig ikke en selvfølge, men de står altså i drivhus og ser ud som om de har det godt, masser af grønne tomater og 2,5 m høje. Og jeg har jo også prøvet at så dem tidligere, jeg har eksperimenteret lidt med det, og har sået som det tidligste i uge 6. Grunden til den sene såning i år var også et eksperiment for at få lidt mere kraftige planter, og det virker fint jeg har stængler ved roden på tykkelse med et kosteskaft, bare ikke røde tomater, eller det passer faktisk ikke, jeg lagde i går mærke til at de første var begyndt at blive rødlige, så det kommer helt sikkert, bare voldsomt sent i år, så derfor var jeg jo nød til at finde ud af og den sene høst skyldtes sen såning eller sol/varme fattig sommer, da jeg i forvejen syntes sæsonens udbytte for drivhuse starter lidt sent.

12 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2015 kl. 9.00

Med så kraftig vækst, kan det skyldes for meget kvælstof. Meget kvælstof giver vækst i stedet for frugt.

13 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. juli 2015 kl. 10.32

Nu mangler vi bare at få at vide hvilke sorter du bruger , det er nok her problemet er , du vinder ikke noget ved at så i uge 6 , med kun ca 9 timers dagslys , så er planterne dømt til at blive ranglet , og hvis har mulighed for at sænke temperaturen så den passer til lyset midt i februar så er der ikke nogen vækst af betydning og så er vi lige vidt .
Hvis du sår sidst i marts /først i april så har vi en dagslængde på mere end 14 timer , og du får gode sunde planter måske en smule ranglet , men det er til at leve med , de skal bare plantes dybt , det giver en stor rodudvikling.
Som Lars skriver så tyder det på overgødning af kvælstof det giver store planter med stængler som kosteskafte men det er på bekostning af tomatfrugterne som bliver sat noget tilbage. @Annette Lundgaard, jeg sår omkring 1 april i et stort sydvindue
når planterne har smidt kimbladene bliver de flyttet i drivhus , hvor de står indtil de kan komme på friland ( jeg dyrker ikke tomater i drivhus) hullerne hvor tomaterne skal plantes i bliver gravet ca 10 dage før udplanting så solen kan varme jorden op .
Hullet bliver fyldt op med regnvand og når vandet er sunket ned bliver plantern sat og den lune opgravede jord bliver fyldt på.
Herefter bliver tomatplanterne ikke yderlige vandet , men klarer sig fint med det naturlige regnvand .

14 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 25. juli 2015 kl. 14.26

Vi såede en enkelt tomat 16. februar. Vi har 2-3 lysstofrør/m2). Den kom ikke længere, end til vindfanget (svarer til et drivhus, hvor der aldrig kommer frost). Den gav modne tomater til grundlovsdag (5/6).
Ca. 15. marts såede vi de øvrige tomater, og mens der stadig var advarsler her i forum om for tidlig udsætning, satte vi dem i drivhus, men beskyttede dem med fiberdug, til det var tid at plante dem i jorden (stadig mens der blev advaret mod udsætningen). Vi har høstet længe (da den første plante var færdig, overtog drivhus planterne).
Fra samme såning satte vi tomater på friland midt i juni. Den ene sort tænker på at tage farve nu.

15 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 25. juli 2015 kl. 19.15

Det har været forskellige sorter hvert år, i år skulle jeg prøve en klassiker, Gemini, den syntes jeg dog er lidt kedelig. Sidste år var det en sampak af 5 forskellige sorter fra Bjarnes frø.
Jeg har i en anden tråd rejst spørgsmålet omkring gødning, og hvornår man starter med at gøde.da jeg igen i år har problemer med at de nederste blade krøller sammen, og jeg har herinde læst mig til at det skulle være pga. overgødning. I år har jeg dog kun gødet sidste gang jeg fyldte kapillarkasserne for 14 dage siden, og der var de allerede krøllet, så jeg tror ikke det er pga. for meget kvælstof, med mindre der er for meget kvælstof i plantesækkende fra start.

16 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. juli 2015 kl. 18.19

Du skulle prøve at dyrke direkte nede i jorden og ikke i kapkasser , det giver meget mere smagsfulde tomater , jeg gøder aldrig mine frilandtomater eller vander dem , og de gror selv i en halvdårlig sommer utroligt fint................

17 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 26. juli 2015 kl. 20.11

Jeg giver Svend Høst helt ret. Der er mere smag i tomater dyrket i god dansk muld ude i guds fri natur. Jeg gøder kun en gang årlig, og holder igen med vandingen, det giver en kraftigere smag. Kun en gang har der været sygdom i mine frilands tomatplanter på 35 år.

18 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 26. juli 2015 kl. 22.43

Mogens E - flotte tomater du har der. Hvilken sort er det ?

Hilsen AG.

19 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2015 kl. 8.44

Er helt enig vedr. dyrkning i kapillarkasser, det er for mange hobbyfolk problemfyldt og i sammenligning med dyrkning i bede med kompostberiget jord i drivhuset, er det meget svært at se fordelene ved denne "syntetiske" dyrkningsmetode. Er der nogle?

Når vi bruger ordet "friland" om tomatdyrkning og sammenligner udviklingen i planterne, skal vi lige huske på, at der ofte sammenlignes udvikling i planter på en ideel vokseplads op ad en sydvendt mur i fuld læ med en stormomsust køkkenhave uden særlig meget læ. Der kan være uger til forskel på den første modne tomat.

Her ikke høstet én moden tomat i drivhuset endnu, men er også sent ude i år og drivhuset manglede en væg i de første tre uger :) Der er dog masser af frugter, så det bliver bare lidt senere i år.

Agurkehøsten har været i gang i en god uge - i samme drivhus - men de har jo heller ikke så lang udviklingstid.

20 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 27. juli 2015 kl. 9.14

Jamen det kan da godt være jeg skal prøve at stille et af mine drivhuse på noget bar jord til næste år. Jeg har jo, efter et par storm totalskader, lavet 2 stk mobile vægdrivhuse, så jeg kan sætte dem ind i et udhus om vinteren.

21 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 27. juli 2015 kl. 9.25

Frilands tomaterne kommer ca. 2-3 uger senere i år pga. det lange kølige forår. Langt de fleste problemer vi læser om med tomater, dyrkes i drivhuse i kapilærkasser.

Anne Grethe.
History
A Danish heirloom variety from around 1880.
## Original seeds from Mogens E, whose great-grandfather was a professional gardener in Northern Jutland, Denmark. He grew this tomato (along with other vegetables) and sold them at the market in the nearby city. The family have grown them ever since, and always just referred to it as "kirsebærtomat" (cherry tomato) or "grandfather's tomato". It was given it's English name with Mogens E's permission. It is quite disease resistant, and it also seems to be more cold tolerant than many other varieties.
Det er senere undersøgt at sorten er den næst ældste i DK.

22 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 27. juli 2015 kl. 9.41

Mogens, er der et sted i EU, hvor man kan købe sorten?
Har tidligere forsøgt at tigge frø af dig, men uden held :)

23 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christina Bjørk, 27. juli 2015 kl. 9.49

Tom kom først, jeg ville også have spurgt hvor frø kan skaffes :-)

24 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 5. august 2015 kl. 15.03

Jeg har 2 næsten røde tomater, men kom sent igang .. :-) Men der har også været latterligt koldt i år... de 15c der gerne skulle være i drivhuset lod virkelig vente på sig....

25 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 5. august 2015 kl. 22.18

Jeg kan nu pt. høste 2-3 tomater om dagen, de er røde men de smager ikke af mere end dem oppe fra købmanden 😫😫😫

26 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2015 kl. 7.23

Det kan være en kombination af nattekulde og sorter - måske høster du for tidligt?

Mine drivhustomater smager fantastisk :)

27 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. august 2015 kl. 7.31

Hvilken sort dyrker du Johnny?

En kedelig sort dyrket i plantesæk og måske høstet lidt for tidligt, kan kun smage - kedeligt :-D

28 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Johnny Jorsal, 6. august 2015 kl. 10.10

I år er 1/2delen Gemini resten var rester fra en mix pose fra bjarnes frø hvor han havde samlet 5 af de mest populære.
Og jeg syntes ikke umiddelbart jeg tager dem for tidligt de er helt røde og bløde.

29 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 14. august 2015 kl. 15.30

Har nu høstet 8 zebra tomater .. det var nogle ålanter jeg fik af en ven i fødselsdags gave den 16 april - men jeg blev først færdig med at bygge drivhus 15juni ...sååe det er måske ok ..

Er lidt i tvivl om hvornår jeg skal nappe toppene...

billede fra d 15juni vs den 5 august

30 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 14. august 2015 kl. 15.33

Sådan ser her ud nu ...den 10 august...3 agurker, og 6 tomater..inegn meloner, en del små peberfrugter, masser af tagetes, basilikum gået i stå, persille, purløg lige så elendigt ...

31 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. august 2015 kl. 1.00

Toppen skal du ikke nappe, hvis du kan undgå det.
Vi har for første gang bundet tomaterne op, så vi kan sænke dem, når de når toppen af drivhuset, og de nederste tomater er høstet.
Men selvom de vokser lidt nedad i toppen, er det ikke noget problem.

32 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. august 2015 kl. 8.12

hvis du ikke har varme i drivhuset - kan du nappe toppene omkring 1 september - de tomater som skabes der efter kan slet ikke nå at udvikle sig til noget som helst - så kan planten bruge kraften på de frugter som er skabt i forvejen

33 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. august 2015 kl. 8.24

Mogens giver det korrekt faglige svar.
Men som hobbyavler er det dejligt at høste tomater helt til jul. I år havde vi tomater til ind i februar (høstet i december og opbevaret i kælderen).
Men tomaterne kan også bruges grønne i madlavningen.

34 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. august 2015 kl. 11.12

Kan nu ikke forstå, at du har problemer med din basilikum - min vokser lystigt i drivhuset?

Hvordan dyrker du den, og får du nippet den, så den ikke går i blomst?

35 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Doktor, 2. september 2015 kl. 9.50

Jeg vil bare fortælle at vi også har undret os over at tomaterne er længe om at modne i år. Vi har talt om manglende sol og varme.

36 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. september 2015 kl. 22.04

Jeg tror nærmere at det skyldes et langt køligt forår, så planterne fik en kold opvækst. Vi havde også en kold juli, men den varmeste august i 10 år. Alle mine udendørs tomatplanter er mere spinkle i år end jeg har set tidligere, og høsten er meget mindre.

37 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Skelmose, 7. september 2015 kl. 21.16

Jeg bliver lidt glad eller måske snarere lettet over at læse denne tråd. Har virkelig gået og spekuleret over hvad jeg har gjort galt i år mht drivhuset. Så få tomater og så meget arbejde! Det første hold jeg såede gav kun få tomater i august og det næste hold har først røde tomater nu og de fleste vil næppe nå at blive udviklet. Masser af blomster, sunde planter . men for sent.

Synes det var svært at styre planterne indendørs i foråret. De nåede at blive meget store og ranglede på trods af vækstlys - og kom sent i drivhus pga kulden.

Til gengæld har jeg aldrig haft flottere rabarber, gulerødder og rødbeder - så det er lidt den med gyngerne og karussellerne.

38 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 19. september 2015 kl. 11.51

Ja, nu er vi langt inde i september og det er først nu vi ser de første røde tomater hist og her. Har ellers ufattelig mange flotte klaser og sort, men de er stadigvæk grønne. MON de når og blive røde. De står ude på vores overdækket terrasse.

39 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2015 kl. 12.00

Du burde få en masse dejlige tomater lige om lidt, hvis dine billeder er repræsentative. På den beskyttede plads kan du sikkert også være heldig, at angreb fra gråskimmel undgås eller trækkes til langt henne på efteråret.

40 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 19. september 2015 kl. 15.33

Det lyder godt Tom, for jeg var ved og overveje om jeg skulle til og plukke dem og så lægge dem til og modne et sted.
Jeg har haft problemer med noget griffelråd i nogle, men tror det er fordi jeg har brugt for meget regnvand ved nogle og glemt kalken. Ups.

41 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 19. september 2015 kl. 15.51

Ja, det kan fint være kalkmangel, som er årsagen til griffelråd hos dig. Pil de ramte frugter af og smid dem på komposten, så snart du opdager dem. Så længe du har planter med fine snde blade, vil det være synd at fjerne grønne tomater.

42 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. september 2015 kl. 18.24

Jeg har siden midt i august haft vældig mange Favorita cherrytomater, af frø jeg tog sidste år, og skønt det er fra F1 er smagen den samme. Måske en anelse tyk skal.
Vedhæftede Anna begynder først nu at vise lidt farve, så jeg regner kun med at et par stykker når at modne.
begge er frilands, og har døjet i kulden vi havde, dertil en masse blæst, så jeg er imponeret over cherrytomaten.

43 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. september 2015 kl. 18.25

Ups, den hedder Anna Russian.

44 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 19. september 2015 kl. 20.21

Jamen, vores tomater er en stor blandet landhandel! :)
Vi tog frø fra San Manzanoen, som vi havde sidste år.
Derud over havde jeg et tidspunkt købt en masse forskellige tomater i Bilka, som skulle bruge i mad, så der tog jeg frø fra en gul, en blommetomat, en rødbrun slags, alm cherry tomat, og et par andre. Dog var der en i husstanden som smed dem allesammen i den samme kuverte. :) Så derfor ved jeg ikke engang helt hvad er hvad. Hvor længe kan man egentlig gemme og bruge sine frø?

45 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. september 2015 kl. 20.45

Da jeg i foråret skulle i gang med at så egne tomatfrø i vinduskarmen, fandt jeg i samlingen et kaffefilter med 2mat frø fra 2011. De blev sået i en bakke for sig, og spirede lystigt.
Jeg gemmer altid lidt reserve, hvis spiringen går galt.

46 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. september 2015 kl. 10.13

De kan holde i op til 10 år, Mie - spireevnen forringes, men så må man jo bare så flere frø :)

De ældste, jeg har sået, var vist 6 år, og de spirede næsten alle sammen.

47 af 47 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mie Toft Pedersen, 20. september 2015 kl. 18.45

Jamen, det lyder rigtig godt for har stadigvæk mange frø fra sidste år. Så tak for tippet Mogens og Anja.

Nyt svar til emnet »Tomater stadigvæk grønne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomater stadigvæk grønne

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider