Skrevet af: Daniel G., 5. august 2015 kl. 23.45
jeg har plantet nogle vandmeloner og honningmeloner i mit drivhus, men jeg aner ikke hvordan de skal beskæres osv.
den eneste jeg kender sortnavnet på er en af honningmelonerne: ”Rampicante zuccherino”
der er mulligvis også en F1 sort i blandt..
jeg har læst på den her side:
www.faidate360.com/coltivazione-melone.html
at man for honningmelon generet skal følge denne fremgangsmåde:
Når planten har fået 4 blade, klippes planten over 2. blad, herfra vil der dannes 2 nye skud, når disse nye skud har fået 5 blade klippes de over 3. blad. lad de individuelle skud gro indtil der kommer en frugt, og derefter klip skudet over det første blad efter frugten.
---------------------------------------
jeg ved ikke om jeg har forstået det helt korrekt, men kan man regne med at denne fremgangsmåde gælder mine honningmeloner også?
hvad med sideskud det nævner de ikke noget om. men plejer i at fjerne dem eller forkorte dem?
på deres hjemmeside beskriver de også hvordan man dyrker vandmelon:
www.faidate360.com/coltivazione-anguria.html
men de nævner intet om sideskud eller beskæring af nogen form.
hvordan plejer i at gøre med jeres vandmeloner?
de vandmeloner jeg har er fra frø jeg selv har høstet fra en frugt nede i syditalien. jeg ved ikke sortnavnet og ved ikke om det er F1 eller hvad det er.
Skrevet af: Lars Holt, 6. august 2015 kl. 9.45
Jo, det er nævnt i de tekst du refererer: lad de individuelle skud gro indtil der kommer en frugt, og derefter klip skudet over det første blad efter frugten.
Når du har kortet de to ranker af efter 3. blad, (efter af de havde fået 5 blade), danner der sig sideskud, hvor du høster frugterne.
Skrevet af: Daniel G., 6. august 2015 kl. 14.00
men er det samme fremgangsmåde for vandmelon som for honningmelon?
Skrevet af: Daniel G., 6. august 2015 kl. 18.14
mine vandmeloner har 20-30 blade på hovedstammen nu og 2-6 sideskud og en del blomster og jeg har ikke beskåret dem endnu. skal jeg bare klippe enden af hver sideskud og hovedstammen så den stopper med at gro og danner frugter der hvor der er blomster?
hvis jeg vil lave frø af dem skal jeg så bare nøjes med at lade 2 af blomster danne frugter, så jeg er sikker på de når at modne helt? de blev plantet ret sent ud.
-----------------------------
har to andre sorter honningmelon. den ene er ”Rampicante zuccherino” ("rampicante" betyder at den klatrer), og den anden er en ukendt sort jeg købte i kina. ved ikke om den er F1.
begge sorter har omkring 15-20 blade på hovedstammen, på nuværende tidspunkt og 3-6 sideskud, men ingen blomster.
der er kun en af dem som har blomster - 2 på hovedstammen og 3 på sideskudene.
skal jeg bare klippe hovedstammen i toppen for at få de andre honningmeloner til at sætte blomster?
og så bare klippe enden af sideskudende når de får en blomst på den?
og derefter bare tynde ud i frugterne så der kun er nogle få stk.?
--------------------------
der er en honningmelon plante som jeg kun har en enkelt af, og mener det er en F1.
den har 16 blade, 4 små sideskud og et meget langt sideskud med 10-15 blade. den har ingen blomster.
skal den også klippes i toppen ligsom de andre honningmeloner? har ellers læst i denne artikel at nyere F1 sorter ikke skal klippes i toppen:
www.havenyt.dk/spoergsmaal/drivhuset/493.html
men kan godt være det ikke gælder alle F1 sorter.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.