Forum

Har i kalket jeres drivhus nu?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Brian Kristensen, 14. august 2015 kl. 16.14

Jeg er lidt i tvivl om eftermiddags solen (fra ca 14-15 og frem) kan svide mine tomaters topskud - på nuværendetidspunkt ..ikke været et problem før nu .. ??

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Nørgaard, 14. august 2015 kl. 18.14

Nix. Jeg har aldrig kalket mit drivhus. Har aldrig haft problemer med solsvidning.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 14. august 2015 kl. 18.44

Det burde ikke være nødvendigt nu. Vi er snart 2 mdr. efter midsommer og sollyset er nu hastigt på retur.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. august 2015 kl. 0.57

Det er ikke solens lys, der svider tomaterne - det er solens varme!
Luft godt ud og giv fuld sol, så du sænker temperaturen, men lader lyset gøre sin virkning.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 15. august 2015 kl. 8.06

@ lars holt - man kan roligt kalke på denne årstid hvor der er rigeligt lys - det sænker temperaturen væsentligt - drivhusglas er billigt glas og urenheder skaber ofte brændpunkter som kan virke som et brændglas - hvide skyggegardiner er osse en god ide - de ka´ hurtigt fjernes i en længere tørvejrsperiode - i min tid som erhvervsgartner havde vi automatiske reflekterende gardiner som trak for solen ved en hvis lysintensitet - planter især i kapillærkasser skal arbejde alt for hårdt i fuld sol - og det går ud over udbyttet

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. august 2015 kl. 11.10

Jeg bruger alugardiner, som sænker temperaturen nogle grader - det er mere fleksibelt end kalk :)

For høj varme kan give tomaterne grønnakke, så temperaturen skal helst holdes under 30-35 grader derinde, så fuld udluftning og lidt let skygge er fornuftigt.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. august 2015 kl. 14.44

Grøn nakke (green shoulder) , har ikke noget med varme at gøre , mine på friland kan også have det , det er for meget sollys på dette sted på frugten som opbygger klorofyl som har svært ved at blive rødt når frugten modner.
Og til den ældre gartner , et fladt billigt drivhusglas kan da umuligt blive til et brændglas , urent er det ikke , men ikke helt godt at se igennem , det forvrænger noget.
Lars det er solens lys der direkte varmer bladene op , så de muligvis , hvis der ikke luftes godt nok , kan svides .
Personligt så har jeg aldrig skygget mine drivhuse , da det er subtropiske/tropiske planter jeg har der og de må kunne tåle den noget svage solintensitets vi har på vores breddegrader.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 16. august 2015 kl. 9.06

Grønnakke kommer af for meget varme/lys koncentreret på et sted - begge kan forhindres i drivhuset med f.eks. et gardin.

Mon ikke der er en grund til, at erhvervsgartnerierne har opsat skyggegardiner?

I hvert fald er det måden at reducere drivhustemperaturen på, hvis udluftning ikke er nok...

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. august 2015 kl. 7.52

ved for høje temperaturer danner tomaten carotin og bli´r ikke rød - at hr. sven høst ikke har brugt skygge er vel fordi han ikke kender så meget til faget

Nyt svar til emnet »Har i kalket jeres drivhus nu?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Har i kalket jeres drivhus nu?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider