Forum

Figentræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Grethe Stabel, 17. september 2015 kl. 8.17

Jeg hat tidl. skrevet til jer ang. mit figentræ hvorfor den ikke sætter frugter.

I bad mig om nogle billeder som jeg også sendte til jer.

Men har ikke hørt noget. ?????????

1 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 17. september 2015 kl. 8.25

du kommer til at sende billederne igen - jeg har desværre ikke set dem

2 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Stabel, 17. september 2015 kl. 8.41

Hej igen

Vedhæftet fil med billeder

3 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. september 2015 kl. 9.02

Hej Grete Stabel

Det er ikke helt let at sige hvad der er grunden. Der er to nærliggende forklaringer:

Din plante er ikke selvbestøvende - og det kan skyldes, at du eller en anden har hjembragt den fra middelhavsområdet, hvor der gror en figensort, som kræver insektbestøvning.
De planter som købes i danske planteskoler er selvbestøvende.

Den anden forklaring kan være - men det kan ikke ses ud af billedet - at du klipper din plante hyppigt. på den måde fjerner du den del af grenene, som kan sætte frugt. Frugtsætningen sker på de yderste dele af de unge skud - ved de yderste 5 - 6 blade.

Men der kan være andre forklaringer.....

Prøv at læse Jens Michael Gundersens artikel - du finder den i Havenyt's arkiv ved at skrive titlen "Friske figner fra egen have" i
søgefeltet øverst på Havenyt's side. Måske kan du der finde andre spor, du kan gå efter.

Jeg håber, du får løst mysteriet og kommer til at kunne høste, for det er virkelig en nydelse at spise friske figner af egen avl ;-)

Venlig hilsen fra
Lone

4 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Stabel, 17. september 2015 kl. 9.05

Hej Lone
Planten er købt å Esbjerg Planteskole og jeg har aldrig beskåret den. SÅ det kan ikke være problemet.
Jeg vil prøve at læse artiklen.
Tak

5 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 17. september 2015 kl. 10.58

Har du sortsnavn på den? Jeg kan på bladene se, at det i hvert fald ikke er en Brown Turkey, også kaldet Bornholmerfigen. Det er den mest almindelige, som er kendt for at give modne figner på friland.Så vidt jeg lige kan se, er det muligvis en Valle Calda ud fra de oplysninger, der er i en rigtig god artikel om figner i den ny nummer af Praktisk Økologi 5/2015. Her er der en guide til at blive klogere på, hvilken figensort, det er, man har i haven. Der er både billeder af figner og figenblade. Desuden et rigtigt godt skema med de mange sorters data med hensyn tll frugtfarve ud- og indvendig, vægtklasse, og om sorten har breba crop og/eller main crop. Hvis din sort er en Valle Calda, så har den main crop, dvs. figner på dette års skud.

Jeg kan godt huske, at du har sendt et spørgsmål til Eksperterne, og jeg har lige fundet de billeder frem, som du har sendt. Det er ikke nået at blive sendt til en ekspert - nogle gange står spørgsmål i kø til en ekspert. Jeg prøver at se, om Lars Westergaard, som har lavet sortsafprøvningerne og skrevet den omtalte artikel, har et bud.

6 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2015 kl. 8.23

det kan heller ikke være en røsnæsfigen når den er købt i esbjerg - da den endnu kun forhandles 2 steder på sjælland - bladene ligner heller ikke

7 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 18. september 2015 kl. 8.30

her kommer et billede af røsnæsfignen

8 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 5. november 2015 kl. 20.00

Hej Grethe

Jeg bor i Esbjerg, og det lyder som om du bor i området også. Jeg har Bornholmerfignen og kan sagten lave en stikling til dig til foråret.

Jeg har læst et sted, at nogle arter skal bestøves af et bestemt insekt, der kravler ind gennem 'falske blomster' og ud gennem de 'ægte blomster' hvorved bestøvningen sker. Det er nok den type du har. En bekendt købte en figen i Aldi som han havde i 3-4 år uden den gav figner. De ændrede sig da han fik en stikling af mig.

9 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Stabel, 5. november 2015 kl. 20.54

Hej Søren

Det lyder fantastisk - det vil jeg da meget gerne. Jeg bor på Fanø
men er da i Esbjerg en gang imellem.

Lad mig vide hvorledes vi arrangerer det.

Mange hilsner Grethe

10 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 5. november 2015 kl. 21.26

test

11 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 5. november 2015 kl. 21.28

Hej Grethe

Kontakt mig til maj måned, så er den nok klar.

12 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. november 2015 kl. 19.29

Søren.

Jeg har været udsat for at have sorten brun tyrker op ad vores sydvendt ur hvor den voksede
men gav ikke nogle frugter. så efter nogle år tog jeg en spade og hakket kring rødderne hvilket gjorde at der kom to frugter på det efterfølgende år

så den Skal nok pines

.

13 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Grethe Stabel, 7. november 2015 kl. 20.00

Hej Søren'
Det vil jeg så gøre.

MVH Grethe

14 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 7. november 2015 kl. 23.22

Jeg lagde mærke til bladformen på din figen og min moster har en magen til som hun har købt i et supermarked og den er stor og vokser fin men bære bare ingen frugter .D.v.s at den har aldrig båret frugt hellere ikke da hun købte den . Jeg har fået en aflægger af den og hvis jeg eller kan holde liv i den vil jeg se om ikke jeg kan tvinge noget frugt på den .
med tiden .
men måske er den gold . Westergaard planteskole har en figen som ligner den lidt og som han ikke kan få til at give frugt.

15 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. november 2015 kl. 12.37

Rettelse til Karna Maj , indlæg NR. 5 Har du sortsnavn på den? Jeg kan på bladene se, at det i hvert fald ikke er en Brown Turkey, også kaldet Bornholmerfigen. Den figen som går under navnet Bornholmerfigen er 'Precose de Dalmatien' og som er langt den hårdføreste figen her i landet , Der findes canadiske sorter som er endnu mere hårdføre..............

16 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 8. november 2015 kl. 18.10

Svend, er Brown Tyrkey ikke en mere overordnet betegnelse?
Jeg havde fået opfattelsen af, alle de frilandssorter, som kan give frugt i DK, havde baggrund i typen Brown Tyrkey, herunder Bornholmerfigen.

17 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.44

røsnæsfigen

18 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.46

røsnæsfigen kan godt være en anden hårdfør klon af brown turkey

19 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.50

røsnæsfigen

20 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.52

jeg prøver igen

21 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.53

forkert jeg kan desværre ikke slette

22 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.55

jeg prøver igen

23 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 9. november 2015 kl. 8.56

en gang til

24 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. november 2015 kl. 8.28

jeg prøver noget andet - hvis nogen vil ha´ hele historien om RØSNÆSFIGNEN så kan den læses i familiejournalen fra uge 44

25 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 11. november 2015 kl. 19.29

Jeg står lidt og vakler mellem en figen eller en fersken. Der er to meter totalt sydstegt mur. Til hver side er der conference pæretræer.

Men: Det kunne jo også være en mandel?! Den kræver vel det samme, som fersken?

Mvh
Tine

26 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. november 2015 kl. 22.43

Jeg ville nok vælge fersken. Du skal høste mange mandler før det det er noget og mandel har ligesom abrikos en tendens til at blomstre inden frosten er ovre.
Der syntes jeg at det er nemmere med fersken. Det er min erfaring . Jeg syntes også at hjemmeavlet ferskner smager bedst .

27 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 11. november 2015 kl. 22.44

Jeg ville nok vælge fersken. Du skal høste mange mandler før det det er noget og mandel har ligesom abrikos en tendens til at blomstre inden frosten er ovre. så de alligevel ikke bære frugt det følgende år.
Der syntes jeg at det er nemmere med fersken. Det er min erfaring . Jeg syntes også at hjemmeavlet ferskner smager bedst .

28 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren T., 12. november 2015 kl. 7.29

Jeg har skåret min figen hårdt tilbage og sat en dværg nektarin ved siden af. En figen går amok i drivhuset, og skal hele tiden holdes i ørene for ikke at overtage alt pladsen.

29 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 13. november 2015 kl. 8.29

fersken er slem til at få blæresyge det er mandel ikke - jeg har høstet over 100 mandler i år på et træ som jeg kun har haft i 2 år

30 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 13. november 2015 kl. 21.41

Plant en af hver hvis du har plads så kan du altid fjerne den ene hvis den bliver et problem. Figen kan du sikkert få en stikling af hos en rar nabo, familie medlem eller kollega.
Jeg syntes selv det er sjov med forskellige træer og buske men jeg må af plads mangel vælge noget af det og ikke det hele .

31 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. november 2015 kl. 15.52

Okay! Og tak for svarene.

Nu har jeg læst det ugeblad hvor "Røsnæsfignen" præsenteres, den stammer åbenbart fra en bjergfigen- fra (det nu ffv) Jugoslavien. Mogens har fået den fra sin svigerfars nabos have.
Og han bor i - Kalundborg!

Hvor kommer navnet "Røsnæsfigen" fra?

(Artiklen i "Hjemmet"- var ikke dårlig)

Men Røsnæs?! (Jeg ved hvor det er- har endda været der).

Mvh
Tine- familie på de kanter og sådan... :-)

32 af 32 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 16. november 2015 kl. 7.50

@ tine jeg bor på røsnæs ved kalundborg - deraf navnet røsnæsfigen

Nyt svar til emnet »Figentræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Figentræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider