Skrevet af: Sonja Jensen, 7. oktober 2015 kl. 13.59
Håber at kunne få gode råd fra nogle kloge og kreative hoveder herinde 😀 er nybagt drivhusejer - min 12-årige søns allerhøjeste ønske, så Chiliplanterne kunne komme udenfor til foråret. Vi jublede, da det lykkedes os at få fingrene i et kø-tilbud i Jem og Fix, hvor man kunne købe et Harmony drivhus fra Palram 185x310 inkl. sokkel til 1.500 kroner. Vi knoklede i en uge med spade og skovl for at grave ud til fliser, kørte sand på, lagde fliser og satte drivhuset op. Nu skulle der hygges, og planen var, at vi kunne sidde derude i efteråret og nyde haven med en kop varm te osv. Men glæden varede kort, for de tynde étlags polycarbonat plader larmer og klamrer, så vi faktisk ikke kan føre en samtale uden at råbe. Selv inde i huset med lukkede vinduer, kan vi tydeligt høre larmen. Og da vi bor i rækkehus, tænker jeg jo, at vores naboer også må blive generet af larmen. Drivhuset står ellers i forholdsvis læ ved hæk ... Og nu er vi bare så kede af det ... Havde ingen anelse om, at det problem kunne opstå ... Og selvom Jem og Fix evt. vil lade handelen gå retur, er det jo heller ikke en super løsning, for vi har brugt timevis på forberedelse og opsætning af drivhuset ... og dertil kommer den tid det vil tage at pille det ned igen ... Jeg aner ikke mine levende råd ... er der nogen som helst idéer til, hvordan man kan dæmpe støjen eller noget? Tvivler godt nok, da det jo er selve pladen, der står og bukker ud og ind i vinden ... På forhånd tak fra en - åbenbart naiv- førstegangskøber ...
Skrevet af: Søren S Duun, 7. oktober 2015 kl. 18.50
Hej Sonja
Har i brugt det sorte gummibånd, som fuldte med og har i sat nok klemmer på ruderne ?
Jeg har et drivhus med glas så jeg vi tro at det er samme system . Det lyder til at ruderne ikke slutter helt tæt , at det mangler et tætnings bånd / gummibånd.
Hilsen Søren
Skrevet af: Sonja Jensen, 7. oktober 2015 kl. 21.30
Hej Søren ... Der er ingen gummibånd med ... Det er egentlig ikke fordi ruderne kan klapre mod stellet, men fordi pladerne er så tynde, at de bukker sig/buler indad, når det blæser ... Og derefter "Popper" de ud i rette facon igen ...
Skrevet af: Søren S Duun, 7. oktober 2015 kl. 22.35
Hej Sonja
Ok, så forstår jeg bedre .Det eneste råd at give er at købe nogle tykkere plader men det er nemmere sagt end gjort og det vil koste lige så meget som et nyt drivhus. Eller næsten. Jeg ved ikke hvad du kan gøre for du er nød til at finde noget som kan afstive dine ruder . Prøv og tal med Jem og Fix eller hvis der står et firmanavn på drivhuset, at kontakte dem eller importøren . Det lyder som en fejl i mine ører . Kan man evt. vende pladerne? passer de også på den anden led og giver det noget?.
Hilsen. Søren.
Skrevet af: Sonja Jensen, 7. oktober 2015 kl. 23.17
Nej ... Det er åbenbart typisk ved den type drivhuse med så tynde Poly-plader ... Det anede jeg bare intet om 😕
Skrevet af: Sus Skovgaard, 7. oktober 2015 kl. 23.18
Du kan bruge bobbelplast....kan ikke huske hvor jeg købte mit...det kostede ikke en bondegård og jeg fik en rulle med 2x50 m for under 300kr det er 4 år siden ....det ka du sætte både indvendigt og udvendigt med visse modifikationer og kan hermed forlænge din drivhussæsong hvis du isolerer afstiver godt nok har du nu et lille orangeri jeg har en lille olie radiator i mit drivhus fra Juliane i 10 mm poly og har orkide'er i det :) ...mine plader knager også men kun når der virkeligt er blæs på derude....du kan bruge tynde tynde pinde til at presse bobbelplasten ind i revnerne mellem polykaponat og alustellet...plantepinde som findes i div phalaenopsis er gode og smutter lige ind...har du husket de der grå plastik lister man klikker på stellet efter pladen er sat i ? Men altså tjo ja mit knirker også :-/ men ikke så voldsomt som dit lyder til at være...
Skrevet af: Sonja Jensen, 8. oktober 2015 kl. 0.14
Mit er også i en langt billigere/tyndere udgave ... Det er jo kun ét lag Polycarbonat ... Måske 3 mm tyk ... så det er klart, det skraldrer mere end dit, som er 10 ... Der er nok bare desværre ikke noget at gøre ... Ud over at pille det hele ned igen og håbe, det kan returneres :/ suk ...
Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. oktober 2015 kl. 7.32
Jeg håber da du tjekker om det kan returneres inden du piller det ned........;o) Det er rigtig ærgerligt, men det siger næsten sig selv at de tynde plader ikke kan holde til noget som helst. Er sikker på at ved en enkelt storm vil du kunne finde dem spredt ud over hele nabolaget. Måske kunne du overveje at udskifte pladerne med glas? 3mm drivhusglas er ikke dyrt og ofte kan du finde det brugt til endnu billigere penge.
Skrevet af: Svend Høst, 8. oktober 2015 kl. 10.54
Jem og fix har 14 dages returret og varen skal ligge i original pakken.
Du kan løbende udskifte polycarpladerne med glas , da de med garanti ikke vil overleve en efterårstorm, , som dog kun kan svare sig hvis man kan finde glas brugt , nye koster ca 40 kr. stykket .
Prøv at forstærke polypl. med sanitet transparent silikone , en tynd liste , træ eller glas limet på tværs over polypl. vil gøre dem mere stive.
Skrevet af: Sonja Jensen, 8. oktober 2015 kl. 12.43
Altså ... De 14 dages returret gælder jo ikke, hvis det er en reklamation ;-) så er det jo Købeloven, der gælder ... Originalemballagen ligger på Revas ... Det er jo først nu, hvor der har været lidt vind, jeg fandt ud af, det ikke var så fantastisk mere :/ prøver at ringe og høre, hvad de siger til det, inden jeg piller det hele ned ...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. oktober 2015 kl. 16.26
Undskyld, men er det ikke lidt naivt at forlange alverden for 1500 kr? Drivhuset opfylder jo det, det skal. At det rasler og giver lyd fra sig kan ikke bebrejdes drivhuset. Du er jo ikke blevet lovet et lydløst drivhus.
Når vi skal dække vores båd af til vinter, kan jeg også købe en presenning til 200 kr, men kan ikke forvente at den holder ret længe. Men en presenning er det da. En presenning til 6 gange prisen holder også 6 gange så godt. Så man får altid det, man betaler for.
Det er da ærgerligt at i har lagt så meget arbejde i det, men af skade bliver man klog.
Ked af det på jeres vegne
Ingeborg
Skrevet af: Sonja Jensen, 8. oktober 2015 kl. 23.23
Altså ... Det er jo også det, jeg skriver? Det skal dertil siges, at det var et helt specielt slagtilbud pga nyåbnet butik. Normalt koster drivhuset over det dobbelte ... I reklamen blev jeg lovet et stærk og solidt drivhus med stærke polycarbonatplader, som var praktisk talt umulige at smadre ... så nej ... Jeg anede ikke, at det ville stå og larme så voldsomt. Jeg har aldrig haft drivhus før og har aldrig før hørt om larmende drivhuse, så beklager min uvidenhed :-( ifølge Forbrugerrådet er det IKKE noget, man burde kunne sige sig selv, og de betragter det som en væsentlig mangel, for et drivhus skal ikke larme på den måde. Så skal der på forhånd advares om det, inden man køber det. Og Jem og Fix tager det gerne retur. Jeg vil dog bare være ret ked af at skulle bruge tid på både opsætning og nedtagning ... blot for at stå med tomme hænder bagefter .. Og jeg har ikke råd til alle mulige fancy drivhuse ... Jeg forsøgte - åbenbart NAIVT - at opfylde min søns og min egen store drøm på billigst mulige måde efter en hård periode med alvorlig sygdom. Troede jeg gjorde en god handel ... :'-(
Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2015 kl. 2.24
Bobleplast fås i byggemarkeder i ruller, det koster ikke mange basseøren.
En løsning *kunne* også være, at lime pladerne fast med fx den type klare silicone, man bruger til akvarier, men så vil revnede/knækkede plader være svære at udskifte...
Man kan også få sådan noget klart plastbånd til at sætte på kanterne om plexiglas, min far brugte det til sine løse fortsatsruder (hjemmelavede), det er måske også en mulighed?
Eller måske krympeplast?
Men øv hvor trælst. Jeg ville reklamere i bixen allerførst. Det er jo en mangel, at det larmer og buler.
Mvh
Tine
Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. oktober 2015 kl. 7.12
Hvis Jem og Fix gerne tager det retur så skynd dig at få det returneret. Det er rigtig ærgerligt at de i det hele taget sælger sådan noget billigt bras :o( Måske kunne du overveje at købe et lille vægdrivhus i stedet for, hvis I har mulighed for at have sådan et stående? Det kan I godt nok ikke sidde i, men din søn kan da få sine chilier ud og en enkelt tomatplante eller to kunne I nok også få plads til. Du kan få det til ca. samme pris som det du har og det er i en væsentlig bedre kvalitet. Måske kunne I så bruge det areal I nu har med fliser som en lille hyggelig terasse - så er arbejdet da ikke helt spildt :o)
Skrevet af: Tom Andersen, 9. oktober 2015 kl. 7.27
Billigt bras er jo konceptet i den kæde eller ?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2015 kl. 8.02
Er det ikke sådan at du har fået et drivhus til planter, som er ligeglade med hvilken lyd det giver fra sig? Hvis du forventer et orangeri uden lyd er det her, det er galt. Et telt kan jo heller ikke holde regnens trommen på teltdugen ude. Jeg tror at du har sat forventningere for højt. Vores overdækkede terasse med dyre isolerende, kondensfrie plader giver da også lyd når det regner.
Noget andet er, om jeres drivhus er monteret korrekt, siden det buler.
Spildt arbejde kommer vi alle ud for, så det er en slags "lærepenge", som er trælse, når i nu har glædet Jer. Slagtilbud skal man måske være lidt skeptisk overfor. Som regel er der en grund til den stærkt nedsatte pris.
Ingeborg
Skrevet af: Tine Horsum, 9. oktober 2015 kl. 8.51
@Ingeborg
Du kunne have ret, men hvis pladerne i et drivhus buler og klaprer, så slutter de ikke tæt. Man har vel drivhus for, at kunne styre miljøet indeni, så skal det ikke bule og klapre= være utæt.
1500 kr er da også en slags penge, og hvis drivhuset er nedsat fra det halve, som "åbningstilbud", det kunne jeg da have købt selv, (Hvis jeg kunne se og mærke på det opsat i bixen)
Det er reklamation- før reparation.
Bare se at få det gjort- nu!
Mvh
Tine- jeg ved intet om drivhuse, men noget om forbrugerrettigheder.
Skrevet af: Christina Bjørk, 9. oktober 2015 kl. 10.29
Taget i betragtning at man kan få drivhuse med glas fra Vitavia på 5 kvm til fra lidt under 3000,- ( og det er bare første hit - Bygma - ikke tilbud ) så er det ikke urimeligt at tro at et sådant lever op til specifikationerne.....
Så skal Jem og Fix vist bare have dette tilbage i hovedet - så hårdt som muligt ville jeg faktisk sige....
PS: Kender ikke Vitavia Venus serien - men jeg har et Uranus fra samme producent som står udsat i fuld blæst på 3. år nu...samlede skader ved stormene i de 3 år: 5 ruder og det var kun fordi den ene dør faldt af midt i stormen fordi jeg ikke havde udført efterårs/sikkerhedstjek......
PPS: Polycarbonat ER bare efter min mening ikke hyggeligt.....det bliver også uigennemsigtigt over tid....
Skrevet af: ’Trine Petersen, 9. oktober 2015 kl. 13.06
@Tom: har du nogensinde rent faktisk VÆRET i Jem og Fix? Ellers er det kun dig selv du har snydt, for nej, det er bestemt ikke kun billigt ragelse der sælges hos dem - ofte kan du købe gode varer fra anerkendte producenter, bare lige lidt billigere end hos mange af de øvrige kæder.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2015 kl. 20.40
Vi handler tit i Jem&Fix og gerne mærkevarer. Ofte er det også sådan at vi siger til hinanden: Lad os hellere tage til en butik med service - så har jeg ikke nævnt nogen:-).
Man kan også være heldig at de har gode varer på tilbud - så intet ondt om Jem&Fix fra min side.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. oktober 2015 kl. 20.50
Jeg har lige kigget på linket
www.jemogfix.dk/Drivhuse-fundamenter__1821
Her koster et 6,04 kvadratmeter drivhus
1.595 kr. for panelpakken og 2.400 kr. for profilpakken.
Er det det du har købt?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 9. oktober 2015 kl. 21.08
Jeg har læst hele tråden igennem. Der står ikke noget om, hvordan pladerne er fæstnet.
Klaprer de fordi de ikke er fæstnet til profilerne (så kan de fæstnes med silikone), eller sidder pladerne fast, men buler ud og ind i stormvejr fordi de er tynde og fleksible?
Send et billede af glasfæstningen, så kan det være, at der kommer nogle kreative løsninger frem.
Selv køber jeg også billigt, hvis jeg tror, at kvaliteten er i orden.
Skrevet af: Tom Andersen, 9. oktober 2015 kl. 21.11
@Trine
Jeg er helt enig med dig i at "ofte kan du købe gode varer fra anerkendte producenter", underforstået det kan man altså ikke altid i den kæde. Og ved man så ikke, hvad man skal gå efter, hænder det, at man render ind i et af deres "fantastiske tilbud", som det er sket for Sonja. På den lokale genbrugsstation går "jerncontaineren" under navnet "Slem & Biks".
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. oktober 2015 kl. 10.34
Prøver lige at trænge igennem al jammeren over Jem & Fix, som jo ikke var det, tråden handlede om...
Sonja - som jeg forstår det, tager de drivhuset retur - er det ikke rigtigt? Så vil jeg helt sikkert også foreslå, at du benytter dig af det, selv om det er totalt ærgerligt med alt det spildte arbejde, for det bliver aldrig et drivhus, som I bliver tilfredse med.
Og så har du vintermånederne til at finde en ny løsning - man kan også købte brugte drivhuse billigt ind i mellem, selv om det er et endnu større arbejde, da de som regel skal pilles ned først...
Hvis dit budget nu er på de 1500 kr., som du får retur, så har du måske mulighed for at spare lidt mere sammen og købe noget lidt dyrere til foråret? I hvert fald - hold dig fra enkelte polyplader, for det med larmen er vist ret generelt for dem.
Skrevet af: Svend Høst, 11. oktober 2015 kl. 10.07
Efter jeg har kikket nærmere på drivhuse fra Palram , så er jeg overbevist om at du har monteret polycarpladerne forkert , de sidder ikke rigtigt fast , så de bevæger sig og larmer når det blæser.....
Skrevet af: Karna Maj, 11. oktober 2015 kl. 13.07
Du skal ikke forsøge at bruge silikone eller lignende. Du vil ikke være i stand til at fjerne drivhuset igen. Jeg har set et drivhus, som skulle fjernes i forbindelse med nedrivning af ejendom, de måtte splintre glasset og krølle hele drivhuset sammen med glasstumper stikkende ud.
Vi havde forsøgt at fjerne glassene, da det var et godt drivhus, og vi måtte få det gratis, men det var totalt umuligt. Glasset var lagt ned i noget brunt siliconeagtigt.
Skrevet af: Lars Holt, 11. oktober 2015 kl. 18.06
Min erfaring er, at ruder, der er fæstnet med silikone (den klare) kan fjernes ved at skære i silikonen langs med glasset. Det kræver en hobbykniv med et langt og bøjeligt blad.
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 14. oktober 2015 kl. 8.38
mine erfaringer er de samme som lars holts - jeg har skiftet mange ruder - plader som var silikonelimede -det er ikke særligt vanskeligt
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2015 kl. 9.31
Det jeg har set af nævnte drivhus på nettet, ser for mig ud som om polycarbonatpladerne skydes ind i en rille i skelettet. Har jeg set det rigtigt?
I så fald ville silikonen jo skulle spøjtes ind i rillen inden man skubber pladen på plads. Og så har Karna Maj da ret i at det ikke kan fjernes igen. Man kan jo ikke komme til at skære inde i den lukkede rille.
Ingeborg
Skrevet af: Karna Maj, 15. oktober 2015 kl. 11.45
Er I sikre på, at det er silikone, I kan skære og fjerne igen?
Det brune silikone, vi ikke kunne fjerne, ville vi heller ikke kunne have skåret væk. Drivhuset havde nok stået der i 15 år, så måske ændrer det sig med årene?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. oktober 2015 kl. 13.14
Der findes mange forskellige former for tætningsmasse, som"lægfolk" kalder silikone. Der er forskellig vedhæftning alt efter hvad det skal bruges til. Jeg kan nævne SECOMASTIC , SIKAFLEX. Prøv at google.
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 15. oktober 2015 kl. 13.45
Det man bruger til at fastgøre glas i drivhuse er transparent sanitetsilikone , det er ikke helt let at fjerne igen , eller at få glas hele ud , kan være svært .
Skrevet af: E. Sørensen, 19. oktober 2015 kl. 21.14
Hej jeg har også et drivhus fra jem og fix jeg har sat nogle stykker skumgummi i rundt ved policarbonat ruderne
se billeder
www.123hjemmeside.dk/E-L-Sorensen/23686543?i=36049799
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.