Forum

Isoleret drivhus m »kolde«/ »varme« bede

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge Marie Høgh, 14. december 2015 kl. 12.45

Jeg har fået opfyldt drømmen om et isoleret drivhus. Jeg vil gerne dyrke både direkte i jorden og i "varmebed"/halmballer. Jeg prøver mig lidt frem med forskellige afgrøder. Det er lidt svært at vente på foråret....:) Er der nogen, som har erfaringer med, hvad man kan starte op med her og nu?
Temperaturen i skyggen går de fleste dage ned til 11 grader (6 grader, da der var snestorm). Når solen skinner, der er rigtig lunt derude :)
De 2 første halmballer er "sat over". Den ene har været oppe og vende omkring 60 -70 grader og er på vej ned, den anden er stadig på vej op i temperatur. (De er lidt svært at aflæse, da søjlen på termometret ræser ned, så snart man tager det op af halmballen.
Men altså - ideer til såning og plantning lige nu og her modtages meget gerne :D

1 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. december 2015 kl. 16.57

Hvis temperaturen er i orden, og det lader det til, er det lyset, der er problemet. Men lys kan tilføres kunstigt.
Start nu med hurtigtvoksende forårsafgrøder: radiser, spidskål, blomkål, salat, ærter etc.
Men husk, at der skal være plads til de normale drivhusplanter i marts/april.

2 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. december 2015 kl. 20.24

Der er stort set intet du kan starte op nu , som Lars skriver så mangler lyset , vent til sidst i februar når dagenes hurtigt længdes ,og lyset er på vej tilbage.............

3 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 14. december 2015 kl. 21.30

Hej Inge Marie.
Bor du i nærheden af 3600 Fr.sund her i Nordsjælland.??
Jeg har sendt dig en "privat-mail", som du evt. kan svare på, så sender jeg dig det der i haveselskabets blad nr. 8 (aug.) var om halmballer i drivhuset, og så må du evt. leve med, at der også er nogle med mig på. De er taget i mit drivhus af Lars Lund fra Haveselskabet.
Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Frederikssund

4 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Marie Høgh, 14. december 2015 kl. 22.23

Hej Lars, Svend og Holger. Tak for jeres svar :) Mht lys - så har jeg plantelys-lamper på ønskesedlen. Ligger de ikke under træet, må jeg jo selv i gang med Dankortet. Jeg regner med en med overvejende blåt lys til spirer og 2 kraftige rød-blå til ude i væksthuset. - Det er måske fornuftigt at vente til februar, men det bliver svært at holde fingrene i ro så længe. Foreløbig er spidskål og salat spiret fint derude + hestebønner - og kartofler i spande.
Holger - hvis det er "Haven", du tænker på, så burde jeg have bladet.
Jeg havde tænkt at så tomater m.m. i en spirekasse i vindueskarmen. Hvornår ville I sige, at det var tid at så tomater, peber, auberginer?
Venlig hilsen
Inge Marie.

5 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 15. december 2015 kl. 14.01

@Inge Marie Høgh.
Jeg er faktisk temmelig interesseret i drivhuset.
Hvad er det for et fabrikat?

6 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. december 2015 kl. 14.07

Du kan roligt springe den rent blå lampe over - der er ret lille forskel på resultatet i sidste ende :)

Jeg sår de langsomme chilier inde under LED i december, de hurtigere i januar, tomater og auberginer i løbet af de sidste 14 dage af februar.

Og så sår jeg altid nogle få chilier meget tidligt (september/oktober) - både lidt for sjov, og fordi det er fint at få enkelte tidlige frugter :)

7 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gartner Duun, 15. december 2015 kl. 15.50

Er de ikke vanvittige dyre de lys at bruge . Bliver det ikke nogle dyre "grøntsager " i sidste ende .

8 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. december 2015 kl. 16.14

Hej Inge.
Det lyder som om du vil få en stor succes i den kommende sæson (skadedyr etc. kommer først i anden og efterfølgende sæsoner!)
Og du har allerede startet kulturen, og med lidt kunstlys så vil jeg blot sige held og lykke med drivhuset.
Der er tilsyneladende lidt religion omkring kunstlys. For mig at se handler det mest om, hvilken lampe der er mest økonomisk i forhold til strømforbrug.
Alt lys hjælper i vinterperioden, men noget har højere virkningsgrad, end andet.

9 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. december 2015 kl. 23.26

Nej, Søren - de bruger meget lidt strøm :) De er lidt dyre i anskaffelse, men med det lille strømforbrug og en lang levetid koster de ikke mange kr. pr. år.

10 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 17. december 2015 kl. 19.54

Hej Inge Marie er vinduestolperne isolerede? Eller er det gennemgående metal, så vil det være en god idè at isolere metallet på indersiden, da det iskolde metal ellers vil "sluge" varmen og afgive kulde (om vinteren is).Henry G.

11 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. december 2015 kl. 0.06

Men hvad er det for et fabrikat?

12 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 18. december 2015 kl. 18.40

Er det en hemmelighed, hvad et isoleret drivhus hedder. Jeg har i flere år forgæves søgt et.
Selv dem der hedder orangerier er uisolerede.

13 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. december 2015 kl. 2.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. december 2015 kl. 12.21

For mig at se er det termoruder i drivhuset på første billede.
Min genbo har bygget et stort drivhus af isolerende plastplader (3 lag). Det har den ulempe, at de med årene stopper mere og mere lys.

15 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. december 2015 kl. 13.07

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 19. december 2015 kl. 16.30

Jeg har et drivhus med termoruder: www.willabgarden.dk/produkt/tropic-plus/1639-1006

Det har været i handlen i mange år :)

17 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. december 2015 kl. 16.37

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

18 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 20. december 2015 kl. 9.54

Wow Anja. Det drivhus gad jeg godt at have. Men det er både lidt for stort og noget for dyrt for mig. Tillykke med det.

19 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 20. december 2015 kl. 11.31

Frank - glas på siderne og 16 mm acryl i taget :)

Det er også drømmehuset, Mette - jeg købte det for 7 år siden, da der var noget, der hed friværdi...

20 af 24 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 20. december 2015 kl. 12.06

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

21 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. december 2015 kl. 21.36

@Anja.
Tak for linket. Noget i den retning jeg søger.
Men en lidt høj kvadratmeterpris. Oveni kommer isoleret fundament, hvis det skal være frostfrit (ellers skal kan ligges isoleringsmåtter omkring drivhuset om vinteren).

Hvordan med konstruktionen med aluminium?
Luft isolerer. Men er profilerne lukkede?
Oplever du skimmel på alu profilerne?
/willy

22 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. december 2015 kl. 23.00

Selvfølgelig bliver profilerne kolde på indersiden - de er ikke helt lukkede, men det kunne fikses med lidt silicone. Ikke en 100% løsning, men det ville nok gøre en forskel.

Og jeg har aldrig set skimmel på profilerne.

Termoglasset gør primært, at varmen bliver der længere om aftenen, og at der skal mere til, før der kommer frost ind - men når det er rigtig koldt, er der frost i luften derinde.

Jeg har et isoleret fundament ned i 90 cm, og jorden derinde fryser aldrig - allerhøjst lidt i overfladen :)

Jeg har nogle gange brugt det til overvintring, men ikke uden ekstra isolering - det ville være det rene C02-svineri...

23 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 22. december 2015 kl. 9.46

@Anja.
Nu kan man måske også sige, at co2 problemet er rigeligt dækket ind ved fremstillingen af drivhuset og det relativt begrænsede antal afgrøder der vil kunne nå at blive dyrket i drivhuset levetid.
Det vil sikkert være bedre for miljøet, at få sendt grøntsagerne fra Spanien med fly.
(Jeg søger at finde argumenter imod drivhuset og med fundament som du har).

Bortset fra det:
Tør jord isolerer mens våd jord er varmeledende og jeg tænker på, om du vander jorden i drivhuset om vinteren, så jordvarmen kan ledes op.
I forhold til drivhusets rumfang er grundarealet stort.

24 af 24 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. december 2015 kl. 16.36

Der kan nu dyrkes ret mange planter på 21 m2 i løbet af drivhusets levetid, så det tror jeg bestemt ikke, at du har ret i.
Jeg er 100% selvforsynende med tomater i diverse variationer året rundt, peberfrugter i 7 måneder, og chili hele året. Jeg køber aldrig figner, men har en sæson på et par måneder, hvor jeg vælter mig i dem og konserverer til resten af året - og jeg høster omkring 15-20 kg vindruer.

Så ingen modargumenter der :)

Jeg vander ikke derude om vinteren - jeg ville gerne dyrke derude året rundt, men har ikke lige fået gang i det... Så jorden er ret tør, da der jo ikke kommer vand til det udefra.

Nyt svar til emnet »Isoleret drivhus m »kolde«/ »varme« bede«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Isoleret drivhus m »kolde«/ »varme« bede

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider