Forum

Chili?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. januar 2016 kl. 11.15

Nu har jeg gennem flere år læst om dyrkning af Chili. Jeg har ærlig talt endnu aldrig købt en chili eller smagt på en - måske i en ret på en restaurant? Men hvad er der ved Chili, som gør den så attraktiv at dyrke? I HAVENYT optager Chili jo en hel del spalteplads og har mange tilhængere. Indtil videre har jeg set en enkelt tv eller videoptagelse med CHILI CLAUS og det var hylende morsomt, selvom jeg ikke helt forstod, hvorfor han pådrog sig den smerte.
Ingeborg

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 6. januar 2016 kl. 16.59

Det er nok lidt af et modefænomen. Og så tror jeg, at nogle, især mænd, konkurrerer lidt om, hvor stærke chili de kan spise. Der er selvfølgelig også mere milde chilier, som de fleste vil synes smager godt i maden.
Chili forholdsvis nemme at dyrke og de er meget dekorative, så man kan vel sige, at planten tilbyder lidt til enhver smag.
Jeg selv dyrker chilier både for smagens og for udseendets skyld.

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. januar 2016 kl. 17.09

Tak for svaret. Jeg hat på fornemmelsen at det er ligesom de mennesker, der dyrker een slags bestemt planteart, f.eks. orkideer eller andet og gerne vil have så mange forskellige, som muligt. Jeg skrev vist heller ikke hele sandheden om at jeg aldrig havde smagt en chili! Hvordan kunne jeg glemme, at jeg engang ville demonstrere for min svigermor ar de små aflange bær i hendes stueplante var spiselige! Mine læber svulmede op og blev ildrøde - i mange timer bagefter. Der var ikke behov for læbestift den dag.Ingeborg

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 6. januar 2016 kl. 19.52

Der er to grunde til, at jeg dyrker chili.

Den ene er variationerne i styrke og smag, som gør dem anvendelige i et hav af forskellige madretter....og "Mad" er min livret.

Den anden er facinationen af de mange forskellige typer planter, måder at gro på, frugternes farver, faconer og størrelser.

-Og så et mix...f.eks købte vi en habanero limonplante for et par år siden, den må have været en F1, for frugterne fra planter vi havde sået, var de forskellige fra den købte plante. Den ene af de ny frugter er vi helt faldet for, den er middelstærk og har en dejlig blød eftertone.

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2016 kl. 20.39

Vibeke - Habanero Limon er ikke en F1, men den kan have være krydsbestøvet :)

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2016 kl. 20.40

Og nu det billede, jeg ville vedhæfte :) Og det manglende t!

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. januar 2016 kl. 21.19

En imponerende plante! jeg tror nu at jeg bliver ved mine ananaskirsebær :-)
Ingeborg

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 7. januar 2016 kl. 10.16

@Anja. Det mente jeg heller ikke at den var. Lidt af en gåde, så. Umiddelbart stod den ikke tæt nok på andre chillier så krydsbestøvning er en mulighed. I øvrigt er de frugter vi faldt for, uden frø.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. januar 2016 kl. 16.58

@Vibeke. Frøene fra en plante kan godt "spalte ud" selvom det ikke er en F1. Planter skal være systematisk indavlede for at blive helt frøægte. Så vidt jeg husker regner man normalt med at de skal bestøves med sig selv gennem 5-7 generationer.

@Ingeborg. Chillispisning kræver noget tilvænning ligesom mange andre af livets glæder (stærk spiritus, oliven, rødvin osv.) Man kan starte med relativt milde chillier.
Hvis man først har fået smag for chilli er det vist næsten selvforklarende at man kan blive lidt besat af at dyrke alle de forskellige og ofte kønne varianter.

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. januar 2016 kl. 19.42

Jamen smager chilli ikke bare forskellig stærk? Eller kan man tale om f. eks citrus-, vanille og andre smagsvarianter, f. eks søde, sure?
Ingeborg

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 8. januar 2016 kl. 14.06

Chili smager MEGET forskelligt, det er ikke kun styrken der er forskel på.

Så ja, man kan godt tale om mange forskellige smagsvarianter. Nogle er frugtagtige og "lette", andre chokoladeagtige og intense osv.

Jeg dyrker ikke chili i stort omfang, men har som regel et par forskellige på terrassen om sommeren. Den rigtige chili kan virkelig give et pift i mange retter.

Prøv at tage til chilismagning engang, det er virkelig en aha oplevelse hvis man tror at chili bare er chili.

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 8. januar 2016 kl. 15.23

Enig med Trine, men jeg mener det kræver en vis tilvænning før man værdsætter smagsnuancerne i chili.
Det stof som giver den varme følelse har ikke nogen smag i strengeste forstand, men det påvirker selvfølgelig den samlede oplevelse af retten. Man kan måske ligefrem kalde det en smagsforstærker.

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 10. januar 2016 kl. 11.23

Nogen chilier smager bare lidt af peberfrugter med chilistyrke, som gør dem stærke. Men f.eks. Chokolade habanero, som er min yndlingschili, har en helt fantastisk jord-agtig ubeskrivelig duft og smag - udover at den er mega stærk.
Der findes også helt milde chilier, der har lidt af den samme smag, som f.eks. Habanero Suave.

Fordi chilier bestøver sig på kryds og tværs, så findes der tusinder af forskellige chilier, der alle smager forskelligt og har forskellige styrker. Der er så meget at prøve, og det er vel det, der gør det specielt for mig.

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. januar 2016 kl. 21.54

Claus - det er ikke normalt, at en chili, der ikke er F1, ændrer sig af sig selv. Hvis den gør det, er den krydsbestøvet på et tidspunkt - det kan ske, men jeg har kun oplevet det 3-4-5 gange i de snart 20 år, jeg har dyrket chili og peber :)

Og Bo - der findes ikke en sort, der hedder Habanero Suave - mon ikke du tænker på Numex Suave? Den er i hvert fald mild og lækker!

14 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bo G., 11. januar 2016 kl. 6.45

Du har ret, Anja, men jeg mente faktisk Habanero dulce! :)

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. januar 2016 kl. 16.43

Tak, Claus, synes det lyder fornuftigt med nogle generationers avl inden, man kan tale om frøægthed. Om det er det eller Anjas bud får jeg nok ikke at vide. Krydset kan jo også være sket andre steder end hos os, tænker jeg.

Men pyt, synes det er spændende, hvad der dukker op.

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 11. januar 2016 kl. 23.36

Habanero Dulce er også lækker :)

Og det kræver 7 stabile generationer, før man kan regne med, at de er frøægte...

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper K., 26. februar 2016 kl. 23.18

Chili Klaus har desværre gjort rigtigt meget for at ødelægge den gode kultur omkring det positive ved chilier. Det er tilsyneladende kun det ultrastærke, der er sjovt og interessant for ham, hvorimod de fleste andre chili-interesserede går op i de fine smagsnuancer og de kulinariske muligheder, der er i chilier og interesserer sig for de dyrkningsmæssige finesser ved chilier. Chili Klaus har sikkert scoret kassen ved at sælge diverse chiliprodukter og litteratur til ublu priser, fordi der er gået mode i at se kendisser blive syge af at spise chilier, men for personer med et seriøst forhold til chilier er det bare ikke morsomt. Han er sikkert en flink fyr, men ikke en person jeg kan tage alvorligt mht. chilier.

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Petersen, 6. marts 2016 kl. 18.31

Vil lige tilføje noget om chii som for mig er det vigtigste .. den er mega sund .. det er faktisk ren medicin.. prøv bare at undersøge lidt selv.. . F.eks cyannepeber er nok det ultimatime indenfor sundhed ..det kaldes superfood , og hvis noget er så er det den.!Utroligt hvad den hjælper mod og for.
kan .feks stoppe kraftig blødning med det samme..!man ku blive ved med at tale om super food.. men den er på toppen sammen med wheatgrass og spirulina som nok er det ultimative.. ja så er der jo osse Kokosnød osv. osv.. jeg synes bare det er fantastisk at naturen har det hele! næsten gratis.!

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. marts 2016 kl. 10.55

Jeg er bestemt ikke enig i, at Chili-Klaus har gjort noget negativt i forhold til chilidyrkning herhjemme :)

Det er da rigtigt, at der er en masse hype omkring de stærke frugter, men rigtig mange af dem, der hopper på de stærke i starten, bliver trætte af det efter lidt tid og begynder at se nærmere på de mindre hidsige varianter.

Så totalt set har han været medvirkende til, at flere interesserer sig for chilier og chilidyrkning, og det er vel fint nok?

Jeg har langt fra set alle hans videoer - den her er min absolutte favorit:

www.youtube.com/watch?v=MuvUaFp_qMQ

Nyt svar til emnet »Chili?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chili?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider