Skrevet af: Nikoline Horsholt, 20. marts 2016 kl. 20.33
Kære alle.
Sidste sensommer købte vi et dejligt hus med tilhørende skøn have - og et stort kaninbur! Kaninburet har jeg ikke noget at bruge til, men til gengæld drømmer jeg om at lave det om til et drivhus, hvor jeg kan plante lidt tomater og agurker osv...
Indtil videre har jeg fjernet hønsetråden på siderne, og de næste dage skal jeg have tømt bunden, malet bagvæggen hvid, osv. Jeg har søgt rundt på nettet, samt her på siden, for at finde ud af hvordan, og ikke mindst hvilket materiale jeg skal bruge på siderne - altså glas eller noget plastik materiale. Dette søger jeg gode råd til, samt også gerne en metode til påmontering af glas/plastik. Som det fremgår af billedet, er der en dør i højre side, og ellers er det hele lavet af træ, og jeg har lidt svært ved at finde frem til en løsning. Jeg har adgang til en masse gamle termoruder, som jeg selv kan skære til så de passer i målene, men er det glas der vil være den smarteste løsning og hvordan kan jeg evt montere det? Kan de evt limes fast? Og kan det i det hele taget lade sig gøre at få den ønskede drivhus effekt i sådan et kaninbur? Hjælp og ideer modtages med kyshånd :-)
Mvh Nikoline
Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2016 kl. 20.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Tilde P., 20. marts 2016 kl. 21.04
Havde du tænkt dig at male den røde blanke murstensvæg hvid? Det ville jeg mene var absolut dumt. Jeg har et vægdrivhus, der står op ad sådan en rød mur. Muren virker som varmereserve på den måde, at nattemperaturen er væsentlig højere om foråret end i et fristående hus. Sæt tomater op ad muren, og du skal bare se løjer.
Jeg konkurrerer lidt med en datter, der har et fritstående. Hun får baghjul hvert eneste forår, selv om hun er udlært gartner :-)
Skrevet af: Nikoline Horsholt, 20. marts 2016 kl. 21.08
Det havde jeg slet ikke tænkt - Mener blot at have læst, at det var en god ide at male den hvid, for at gøre det så lyst som muligt. Men det skal jeg ikke, kan jeg høre :-) tak for dit svar, det vil jeg prøve!
Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2016 kl. 21.32
og træværket er også for spinkelt til glas, og slet ikke til termo.
Det ser ikke ud til at der er nogen form for sokkel, så glas vil være for tungt. Sæt hvide plader op på bagvægen, frem for at ødelægge muren med maling.
Du kunne evt. starte med at hæfte tykt gennemsigtigt plastic på træværket (det kan laves pænt) hvis huset ligger i læ.
Skrevet af: Tilde P., 20. marts 2016 kl. 21.37
En lille fidus hvis du vil sætte tomater inderst mod muren. Vent med at plante dem blivende før du kan se den første klase. Plant så klasen vender væk fra vægen og ud mod lyset. De næste klaser kommer på samme side af planten. Jeg har prøvet at vende forkert. Så kan man lære det :-).
Skrevet af: Mogens; E., 20. marts 2016 kl. 21.42
Tilde har helt ret med hensyn til tomater. For nogle år siden blev der lavet flere forsøg i England med tomater på forskellig farvede vægbaggrund. Den røde farve gav det bedste resultat.
Selvfølgelig giver varmen fra muren bedre planter og høst.
Skrevet af: Nikoline Horsholt, 20. marts 2016 kl. 21.52
Tak for tippet, Tilde, det skal helt sikkert forsøges! :-)
Ift. at montere plexiglas, så synes jeg umiddelbart det virker til at være en ret dyr løsning - kan det passe, eller leder jeg forkerte steder? Jeg fandt pris hos Bauhaus til 259,- pr m2, som noget af det billigste... Projektet skal helst ikke være alt for dyrt ;-)
Mht plastic, så kunne det måske være en løsning! Og temmelig sikkert også billigere - eller hvad? Hvilken slags plastik egner sig til sådan noget, og hvor tykt skal det evt være?
Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2016 kl. 22.05
Skrevet af: Anonym bruger, 20. marts 2016 kl. 22.09
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. marts 2016 kl. 23.03
Jeg vil ikke give skår i glæden, men er der ikke alt for lidt lys?
Da vi købte vores hus af en Glassælger, havde han også bygget et flot drivhus med træ og rigtige kittede glasruder. Men drivhuset på 14 kvadratmeter var bygget i forlængelse af garagen og værkstedet og havde naboens garage til den ene langside. Vi købte huset da det var 2 år gammelt. Jeg var vældig glad for drivhuset, som også havde muret sokkel. Det fik bare alt for lidt lys. Efter et par totalt mislykkede drivhussæsoner pillede vi glasset ud og satte brædder op, så det nu er et redskabsrum. Gavlen ligger mod syd og langsiden mod øst.
Ingeborg
Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 20. marts 2016 kl. 23.17
Mon ikke drivhusplast ville være løsningen ? Jeg har en bror i Sverige der har mange væksttunneller med drivhusplast, der holder i mange år. Her er lige det første det bedste link, jeg faldt over:
drivhuse.blogspot.dk/2012/06/plast-til-drivhuset.html
Skrevet af: Anders Spælling, 21. marts 2016 kl. 11.43
Jeg har selv lige købt plastic fra Jeep (han er hollænder). Han tager ca. 200 kr. i forsendelse og ca. 15kr/kvm. Det er en billig måde at komme igang på.
hvilken vej vender "buret"? Hvis det står på nordsiden af huset så duer det desværre ikke.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.