Skrevet af: Jakob Jensen, 29. marts 2016 kl. 13.19
Hej :-)
Er der nogle der har erfaring med Juliana petroleumsbrænder. Jeg tænker på Maxi
www.frishop.dk/pi/Juliana-Maxi-drivhusvarmer-2-brændere-Til-opvarmning-af-drivhus_430289_21530.aspx
Den er til drivhuse på op til 15kvm.
Jeg har et 10kvm drivhus.
Vil den kunne varme nok op til at jeg kan flytte mine planter til forspiring ud i drivhuset nu?
Vh
Jakob
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 30. marts 2016 kl. 7.56
sikkert udmærket - men dine lunger har ikke godt af at indånde forbrændingspartiklerne
Skrevet af: Jakob Jensen, 30. marts 2016 kl. 8.07
Så kan man jo lige åbne derude inden man går ind ;-)
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2016 kl. 10.23
Og så spørger jeg: Handler det så stadigvæk om økologi når folk med drivhuse må gøre mange mindre økologiske krumspring for at holde liv i drivhusplanter?
Efterhånden bruges der så mange ressourcer på at producere alt muligt grej til drivhusfornøjelse. Hvor er drivhusets oprindelige tanke blevet af?
Jeg har ikke noget drivhus og ønsker mig det heller ikke.
Ingeborg
Skrevet af: Svend Høst, 30. marts 2016 kl. 14.43
Er vi ikke kommet for langt ud angående økologisk have dyrkning , hvis man ikke må bruge et drivhus , med lidt supplerende varme i kolde nætter , personlig bruger jeg et gammelt langt elvarmepanel ,som kan indstilles til 400-1600 W alt efter varmebehovet , som jeg kontrollerer via et trådløst termometer i drivhuset.......
Petroieumsovne har man altid brugt og stadig bruger til boligopvarmning , men de kan give problemer i drivhuse da de kan sode glassene mørke.............
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2016 kl. 15.05
Det er bare det ved det, at alle superøkologer er ret hårde til at fordømme novicer udi økologisk havebrug. Når jeg så tænker på alle ressourcer der bruges til kunstig opvarmning vanding og selve produktionen af alt grej, er det at jeg godt kan undre mig lidt.
Ingeborg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 30. marts 2016 kl. 15.08
Drivhusdyrkning som hobby kan være så god som al anden hobby, men kald en spade for en spade og lad os mindre hellige gøre vore små synder.
Ingeborg
Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 31. marts 2016 kl. 8.27
brok - brok - Ingeborg - de ressourcer man bruger på hobbydrivhuse er vel ikke nær så store som du bruger på lystbåd havnefaciliteter brændstof og hvad ved jeg
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 31. marts 2016 kl. 8.55
Det har du fuldstændig ret i. Det er jo netop det jeg skriver om, at selvom det man putter i munden kan være økologisk dyrket, behøver den måde varerne er dyrket på jo ikke at være "bæredygtig" i andre henseender.
Selvfølgelig er det brok, for hvis man ikke kan se det ufornuftige i at dyrke økologisk med alle mulige ressourceforbrugende hjælpemidler, har man efter min mening misforstået " tilbage til naturen" princippet.
Et drivhus bør udnytte solens og jordvarmens gavnlige virkning og uden tilførsel af anden varme. Hvad går det ud på? at dyrke planter, som kan være fremme 1-4 uger tidligere?
Jeg spørger bare.
Ingeborg
Skrevet af: Lone S., 31. marts 2016 kl. 22.45
Må indrømme at jeg er gået død på petroleumsbrænder i drivhuset den er meget svær at indstille og oser... har måtte vaske drivhuset af 2 gange:( men den varmer så hvis du kan finde ud af at indstille den så den ikke sode hele drivhuset til så er den sikkert ok:)
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. april 2016 kl. 9.09
Jakob hvis du vil bruge en petroleumsbrænder, så skal du regne med at tilse den ret hyppigt for at sikre at den brænder uden at sode. Petroleumsvarmere har det med ikke at brænde helt konstant. Du skal indstille den så flammen er rent blå, ellers soder den.
Men en anden ting er, at der frigives MEGET vand ved forbrænding af petroleum, gas og lign. Og når det så samtidigt er koldt udenfor (det er vel derfor der skal opvarmes) så kommer dit drivhus til at sejle af kondensvand, som kun kan fjernes eller modvirkes ved en kraftig ventilation ? ? ?
Så vidt jeg husker frigives der ca. 1½ liter vand for hvert kg. petroleum der afbrændes.
Find du hellere en lille el-varmeblæser med en termostat som kan starte blæseren når indetemperaturen bliver kritisk lav.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. april 2016 kl. 9.21
Mere præcist så frigives der 1,42 liter vand ved forbrænding af 1 kg petroleum.
Og ved forbrænding af flaskegas 1,6 liter vand for hvert kg. gas der forbrændes.
PS. fru Hyacint, lad du blot vi andre selv afgøre hvad der er rigtigt for os. Det er dræbende for en sober debat, når du konstant skal moralisere og fremhæve dig selv !
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. april 2016 kl. 9.55
DEAL - hvis det også gælder for mig!
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.