Skrevet af: Susanne Hansen, 4. april 2016 kl. 23.06
Jeg har overvejet at gå væk fra dyrkning af tomater i kapillærkasser, fordi jeg er blevet usikker på de sundhedsmæssige sider af såvel selve flamingokassen, den flydende gødning som tomaterne står i og så den omkransende trækasse af trykimprægneret træ. Men hvad siger videnskaben omkring dette?
Skrevet af: Claus K Madsen, 4. april 2016 kl. 23.22
Du kan roligt spise tomaterne. Det er efter min mening mere på sin plads at reflektere over ressourceforbruget ved sådan en produktion.
Pas godt på kapillærkasserne så de kan genbruges i mange år og se om du kan finde en plantesæk uden sphagnum.
Skrevet af: Svend Høst, 5. april 2016 kl. 18.46
De bedste tomater får man når man dyrker direkte i jorden så rødderne kan udvikle sig frit og løbe mange meter væk fra planten og hente jordens naturlige mineraler..............og så behøver man ikke at vande , det sørger det store rodnet for...........
Skrevet af: Susanne Hansen, 5. april 2016 kl. 22.05
Hvad siger I til det sundhedsmæssige aspekt i at anvende kapillærkasser og trærammer omkring dem af trykimprægneret træ? Jeg har uden at overveje det brugt dem i 10 år i mit drivhus og er nu blevet skeptisk over for, hvor sunde mine tomater i virkeligheden er? Hvad tænker I derude? Der sælges jo enormt mange af disse kapillærkasser, så mange må have gjort sig overvejelser om dette.
At dyrkning af tomater bliver bedre i jorden i drivhuset er jeg efterhånden overbevist om. Mit problem er bare, at jeg har haft disse trygimprægnerede kasser stående i drivhuset i 10 år. Så jorden i drivhuset er vel ikke egnet til direkte dyrkning af tomater nu? Hvad gør I ved den slags?
Skrevet af: Claus K Madsen, 5. april 2016 kl. 22.16
Trækassen tjener jo kun til at skjule flamingokassen. Den er ikke direkte kontakt med røddernes domæne, så jeg kan ikke rigtigt se problemet. Iøvrigt er moderne trykimprægnering jo slet ikke så giftig som den var i 1970'erne. Problemet er især det gamle træ som man kunne blive fristet til genandvende i haven kanter ol.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. april 2016 kl. 22.29
Som du allerede har fået at vide, så fejler dine tomater intet, de er bare ikke så gode som de kunne være :-)
Du har jo også selv fundet ud at, at det er bedre at dyrke i jorden, hvilket så også må betyde, at ressourceforbruget og miljøbelastningen ved fremstillingen af kapillærkasser er helt unødvendig. Jeg kan kun anbefale dig at fortsætte ad den vej.
Det er i det hele taget svært at se nogle fordele for andre end forhandlerne ved at dyrke i de plastickasser.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.