Skrevet af: Margrethe Kristensen, 15. april 2016 kl. 20.15
Jeg er i gang med at bygge en Walipini (underjordisk drivhus ned til 2 meter under terræn, hvor man udnytter jordvarmen til at dyrke om vinteren). Jeg har forgæves søgt på danske sider, men skal til amerikanske hjemmesider for, at finde andre der ønsker at dyrke grønsager om vinteren uden kunstig opvarmning og lys. Kan det virkelig være rigtigt, at vi i Danmark kun har drivhuse for at det skal se god ud over jorden? Er der ikke andre der er gået under jorden om vinteren? I Andelsbjergene dyrker de grønsager i walipiner ved meget lave minusgrader udenfor, men på lavere breddegrader. Vi har da højere temperature om vinteren end i Andelsbjergene (http://www.offgridworld.com/walipini-underground-greenhouse-grow-your-own-food-year-round/). Handler det kun om antal lyse timer og solinstråling eller kan vi dyrke sommer grønsager og f.eks. tomater i walipini om vinteren i Danmark?
I Andelsbjergene bruger de mørke farver som baggrund for at holde på varmen i hullet. Hvis lysindfaldet er den vigtigste mangel på vores breddegrader, kan vi så kompensere med spejle over jordoverfladen for, at få solen ned i hullet?
Skrevet af: Lone Brems, 15. april 2016 kl. 22.01
Hej Margrethe Kristensen
Solindstrålingen i de tropiske dele af Andesbjergene er meget forskellig.
I tropebæltet står solen næsten lodret 12 timer pr døgn året rundt - men tropebæltet rummer kun knap halvdelen af Andesbjergene.
Andesbjergene rejser sig nogen hundrede kilometer nord for ækvator - ca 5 breddegrader N og fortsætter ca 8000 km mod syd - ca 45 breddegrader S.
Til sammenligning ligger Danmark mellem 55 og 58 nordlige breddegrad. Solen står aldrig lodret over Danmark. Når den står højest er den max 57 grader over horisonten (ved sommersolhverv -daglængde ca 18 timer) og når den står lavest er den max 11 grader over horisonten (ved vintersolhverv - daglængde ca 7 timer).
Så hvis dit sammenligningsgrundlag (= erfaringen med at dyrke grøntsager i Walipini) stammer fra et sted i den del af Andesbjergene som ligger i tropezonen, kan erfaringerne ikke overføres til danske forhold.
Spejle til det formål, du beskriver skal være regulerbare og helst automatisk regulerbare, hvis de skal have effekt. Spejle kan kun i nogen grad kompensere for den lille indstrålingsvinkel - bedste effekt vil være i sommerhalvåret.
Daglængden på ned til 7 timer kan ikke forandres ved at opsætte spejle.
Samlet set kan den nødvendige lysmængde for dyrkning af eksempelvis tomater i vinterhalvåret i en walipinikonstruktion i Danmark ikke opnås ved opsætning af spejle.
Men du er ikke den eneste, som har tænkt, at det må da kunne lade sig gøre ;-)
Indbyggerne i Norske Rjukan har bakset med at mætte "solhunger" i mere end 100 år - og fundet en udvej for bare at få en smule sol midt på dagen i den mørke del af året.
Kig med her: ing.dk/artikel/solspejl-lyser-op-i-moerk-norsk-fjeldflaekke-163739
Men det blir' vist ved en humør-spreder....
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Anonym bruger, 15. april 2016 kl. 22.13
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. april 2016 kl. 10.13
Jeg har nogle link til nedgravede Pit Greenhouses fra rundt om i verden. Dog er nogen af de mest nordlige altså udstyret med en type masseovn, for at forlænge sæsonen.
Desværre vil jeg mene, at man ikke kan dyrke tomater i disse om vinteren, uden kunstlys, da der ikke er lys nok til at disse tomater modner ellers.
Det vigtigeste på disse bredegrader må dog være, at man placerer det enten på nord-syd aksen eller graver siden øst-vest ind i en bakke og således får en stor glas/plastflade mod syd.
Som du kan se, så har jeg også haft undersøgt en del omkring dette emne, da jeg også overvejer et sådant drivhus. ;)
www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html
www.youtube.com/watch?v=w1Aoj0QXrLM
www.exposingtruth.com/underground-greenhouse/
www.pitgarden.com/building-pit-garden-start-finish/
www.youtube.com/watch?v=BoW-ICO83hM
Skrevet af: Claus K Madsen, 16. april 2016 kl. 13.46
Spændende ide. Umiddelbart virker det bare vanskeligt at få både lys og varme nok. Lone skriver så udmærket om lyset. Jeg vil blot tilføje at selv opvarmede drivhuse (gartnerier) på overfladen kræver supplerende kunstlys om vinteren.
Et andet problem er varmen. Den skal komme fra jorden så vidt jeg forstår. I DK skal vi ned i 90 cm dybde for at være sikker på at jorden bare er frostfri. I 20 m dybde er temperaturen konstant 8 C. I 2 m dybde i februar-marts er temperaturen ca. 4
C.
Jeg kan ikke rigtigt se at de temperaturer skulle understøtte den helt store plantevækst.
Jeg tror man skal gå lidt mere teknisk til værks. Varme jorden omkring Walipinien op om sommeren med en solfanger og supplere lyset om vinteren med LED lamper.
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 16. april 2016 kl. 15.59
Prøv at forestil dig et drivhus, hvor alle 4 sider er skærmet af så der ikke kommer lys ind fra andet end taget. Det er det samme resultat man opnår ved at grave det ned i jorden. Jeg ville ikke engang om sommeren regne med at det kom nok lys ned gennem taget til at det ville give ordentlig plantevækst.
Mvh Sofus
Skrevet af: Ayoe B. P., 16. april 2016 kl. 17.29
@Sofus
Nu er det altså en bevist dyrkningsmetode, som er anderkendt - og den virker så langt nord på som til Alaska.
At du så ikke tror på det, må jo nok stå lidt for din egn regning, eftersom mange gartnerier i gamle dage (både her i landet og i fx. england) var bygget på stort set samme måde. ;)
Mvh. Ayoe
Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 16. april 2016 kl. 21.39
Jeg kan ikke se nogen "underjordiske drivhuse ned til 2 meter under terræn" på billedet.
Generelt har jeg det sådan, at hvis en metode er genial i forhold til at dyrke fødevarer med merudbytte, så er den givetvis også alment udbredt. Det er nedgravede "drivhuse" ikke i DK, og det vil jeg mene at der er en rigtig god grund til (opridset i min forrige post).
Mvh Sofus
Skrevet af: Ayoe B. P., 17. april 2016 kl. 0.30
Låner dig hjertens gerne et par briller ~O^O~ Sofus! ;)
"Ned til" er kodeordet. Det betyder ikke at de nødvendigvis SKAL ned i 2 meters dybde. :)
Men uanset, så kommer det til at virke fint - blot ikke til tomater, agurker eller andre varmekrævende tropiske planter i vintermånederne (ikke uden opvarmning og tilskudslys som i et alm. drivhus).
Men chek dette link, så kan du se forskellige typer i forskellige dybder og fra forskellige dele af verden.
www.inspirationgreen.com/pit-greenhouses.html
Skrevet af: M. Have, 17. april 2016 kl. 1.10
har set det mange steder i dk(udbredt i England). De fleste nøjes dog med at være nedgravet i ca 70-110 cm. dybde, så man kan have en række vinduer i siderne også. Det skulle gøre at man kan plante flere eksotiske planter, der kan overleve. Men om man decideret kan dyrke ting derinde om vinteren, kan jeg godt tvivle på.
Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2016 kl. 7.33
Skrevet af: Margrethe Kristensen, 17. april 2016 kl. 8.42
Tak for de mange gode svar og links, det er meget inspirerende. Jeg er med på, at jeg nok ikke skal ned i 2 meters dybde og der skal være termoruder i sydsiden, så der kan komme lys ind om vinteren.
Måske kan jeg ikke dyrke tomater om vinteren, men mindre kan nok også gøre det. Det gør jo ikke noget, at ambitionerne er lidt høje til en start. Jeg har i hvert fald tænkt mig at gøre forsøget, for at se hvor langt jeg kan komme med dyrkning af grønsager og frugt om vinteren.
Brug af kunstigt lys eller varme må blive i anden runde, når jeg har draget mine erfaringer.
Jeg synes der er mange effektive dyrkningsmetoder, der er ved at gå i glemmebogen fordi det er så let og billigt at købe sig til det hele. Smagen af hjemmedyrkede grønsager og frugter, der har fået lov til at modnes før høst, er bare meget bedre. Det er det der driver mig til, at søge grænserne af for hvad der er muligt i Danmark.
Mvh Margrethe
Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2016 kl. 9.25
Skrevet af: Tom Andersen, 17. april 2016 kl. 9.34
@Margrethe
Har aldrig hørt om Walipini, men det lyder spændende.
Hvad der er muligt i Danmark, er jeg nu ret sikker på blev afprøvet så rigeligt i perioden med slotsgartnerier, som Gram Slotsgartneri på dit billede. Jeg har selv nogle bøger fra sidst i 1800-tallet, hvor bl.a. "Driverihaverne ved Rosenborg" omtales i detaljer. Meget kunne da lade sig gøre i Danmark, men det kræver hårdt arbejde, dagligt tilsyn og opvarmning at dyrke ananas, citrus, druer, agurk, tomat og lignende. Mistbænke (den ægte vare) blev brugt flittigt og startet op i februar, blev dækket for natten og på særlig kolde dage. Lyset var der åbenbart nok af - eller måske lige netop nok af.
Blev teknik som solceller og SRO inddraget i projektet, er jeg sikker på, at meget er muligt for en enkelt person med fuldtidsarbejde. Især, hvis ambitionsniveauet begrænses til lidt mindre eksotiske afgrøder end et slot værdigt :-)
Mindre kan også gøre det, hvis man bruger tiden på det. I år har jeg bl.a. overvintret sent sået spidskål og et-års planter af artiskok i koldhus, hvor de kun var dækket med fibernet og ellers stort set overladt til sig selv og en sjat vand til kålen midtvejs. Artiskok er nu udplantet og kålplanterne står store og fine i potter i drivhuset. Er man ihærdig og har tiden til det, er der meget der kan lade sig gøre i et godt bygget koldhus. Mange har også gode erfaringer med "drivhus i drivhus", hvor småplanter drives frem i et lille drivhus af f.eks. bobleplast opstillet i det alm. drivhus. De gange jeg selv har leget med den teknik, havde jeg problemer med kondens, men havde heller ingen automatisk udluftning monteret i det lille hus.
Glæder mig til at høre om dine erfaringer Margrethe og er sikker på, at du vil kunne høste noget meget tidligt :-)
Skrevet af: Anonym bruger, 17. april 2016 kl. 10.57
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.