Skrevet af: Simon Andersen, 1. maj 2016 kl. 17.42
Har forspiret tomater og agurker inde i mit køkken som skal i drivhus på et tidspunkt
Men da jeg kom hjem Idag hang pladerne helt nede og det ligner de er ved at gå ud
Hvad er der sket??
Skrevet af: Henry G., 1. maj 2016 kl. 18.15
Hej Simon det er vanskeligt at sige hvad der er sket, det ville hjælpe med et foto, det kan være tørke eller for meget vand eller for lidt ilt. Henry G.
Skrevet af: Simon Andersen, 1. maj 2016 kl. 18.40
Det har jo været varmt Idag og de har fået megetxeftermiddags sol
Jeg gav dem en ordenlig gang vand det er som om tomat bladene har rejst sig lidt igen :)
Kan de få for meget sol??
Skrevet af: Doris Møller, 1. maj 2016 kl. 19.15
Hej Simon Andersen
Normalt skal tomatplanter have solskin.
Men ja, tomatplanter kan godt få for meget sol. Problemet er jo, at vi i mange dage har haft gråvejr – også i din vindueskarm. Når så solen pludselig skinner fra en skyfri himmel, er planterne slet ikke vænnet til at klare solskinnet. Du er nødt til at vænne dem gradvist til solskin. Stil dem f.eks. bag ved en anden plante, der kan skygge delvist. Selv når de er vant til solen, kan det faktisk blive for meget. Det tager lidt tid at lære planternes behov at kende. Men det kommer ;-)
Med venlig hilsen
Doris Møller
Skrevet af: Willy N, 1. maj 2016 kl. 20.02
@Simon
Normalt tåler agurker al den sol der kan skaffes.
Modsat tomater.
Tomater trives rigtigt godt bag ved agurkerne i drivhuset.
Tomater kræver varme og masser af den.
Fælles for dem begge er dog, at de skal have meget vand.
Prøv blot at gange rumfanget af grøntsagerne op og regn ud hvor mange liter vand du plukker hvert år.
Herforuden er der bladene og så fordampningen.
Fordampningen nedsættes i et fugtigt vækstmiljø i drivhuset.
Tilgengæld øges risikoen for sygdomme.
Almindligvis vil planterne rette sig hen under aften.
At de hænger er en /kan være en beskyttelse mod for stor fordampning.
Forspirede planter kræver først og fremmest lys og ikke sol.
Et vestvendt vindue hvor solen rammer sent er ofte ideelt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.