Skrevet af: Pia Nielsen, 16. maj 2016 kl. 21.55
Ha. Nu har jeg plantet 2 tomatplanter i drivhuset i ren og skær 18 års gammel kompost. Og 2 tomatplanter af samme kompostbunke i en murebalje uden for drivhuset og jeg kan godt sige, at jeg forventer mig mere af dem ude, end af dem inde. Kort sagt jeg får så mange tomater at kan fylde skabsfryseren. Ha.
Skrevet af: Gartner Duun, 16. maj 2016 kl. 23.00
18 år gammel kompost kan ikke være ret meget værd og især ikke hvis det ikke har været opbevaret ordentligt. Om du får fyldt fryseren op med tomater vil kun tiden vise . Her skal du huske på eventyret om konen med æggene.og så havde den en pointe.
Skrevet af: Karna Maj, 17. maj 2016 kl. 1.32
Det er sikkert noget rigtig god jord/kompost, du har plantet dine tomater i, og skulle det vise sig, at det ikke er næringsrigt nok, så kan du jo altid tilføre lidt gødning. Du kan se om bladene er pænt grønne og bliver flotte og store. Gør de det, er alt fint, gør de ikke, gødsker du lidt. Held og lykke med tomatdyrkningen.
Skrevet af: M. Have, 17. maj 2016 kl. 7.56
Hvad gøder i jeres tomater med, når vi tænker økologisk(kan ikke nå at lave husdyrgødning i år)
Skrevet af: Karna Maj, 17. maj 2016 kl. 11.07
Jeg fylder godt med kompost ind inden plantning - det er en ren plantekompost, og så tilsætter jeg en stor håndfuld komposteret kyllingegødning fra Farmergødning pr. plante. Kan jeg se, at de mangler kvælstof (bladene er ikke pænt grønne, og de bliver ikke store), så gødsker jeg med Økologisk Havegødning fra Farmergødning, hvor der er hele 6% kvælstof i. Farmergødnings produkter er økologiske. Men der findes også andre økologiske gødninger på markedet.
Skrevet af: Pia Nielsen, 17. maj 2016 kl. 13.39
Kompostbunken er, set ovenfra en stor bunke brændenælder pyntet med de smukkeste hvide snerleblomster, så nej, den har bare passet sig selv og ikke opbevaret " rigtigt". Og planterne bliver store at jeg kan gemme mig i dem tror jeg. Ha.
Skrevet af: Pia Nielsen, 17. maj 2016 kl. 13.40
Altså tomaplanterne.
Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 14.53
Hvis komposten ligger åben dvs at der kommer vand til den så vil der hele tiden ske en nedbrydning sted og det er især kvælstoffet som nedbrydes og til sidst udvaskes. Så kan man som Karna tilsætte noget hønsemøg eller lupingødning . Begge har et høj kvælstof indehold i sig . I den gamle kompost er der stadig en masse mineraler i.
Simpelthen
Skrevet af: Annette Lundgaard, 17. maj 2016 kl. 17.15
Jeg undrer mig over, at ingen kommenterer brug af murerbaljer til tomatdyrkning. Er det nu en god ide?
Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 17.43
Umiddelbart vil jeg nok sige at den sikkert ikke er godkendt til fødevarer. Om den så afgiver nogle stoffer som dine tomater optager er et andet spørgsmål .
Det må være op til din egen samvittighed om du vil foresætte med at dyrke og efterfølgende spise dine tomater . Jeg ved ikke om de potter jeg får med når jeg køber tomatplanter og krydderier er godkendt til fødevarer. Det skal ikke undre mig at man en dag finder ud af , at de afgiver nogle stoffer , der er sundhed skadelige. Lidt ligesom med pizzabakkerne.
Skrevet af: Pia Nielsen, 17. maj 2016 kl. 20.03
Det er i det hele taget farligt at være menneske. Og hvad jeg ikke ved har jeg ikke ondt af. Jeg kommer pludselig i tanke om alle de mange urter i små sorte plastikurtepotter ( dild, persille m.f. ) som jeg har købt hele vinteren i føtex. Bortset fra det. Husker jeg rigtigt, hvis nu jeg siger at jeg kan udvinde kvælstof af brændenældesuppe. Hvis det er rigtigt, kan det så betale sig med bøvlet
Skrevet af: Gartner Duun, 17. maj 2016 kl. 20.28
Der har været flere tråde om dyrkning i spande , der var godkendt til dyrkning af grøntsager og der er endt med at blive meget lange .
Ang. Brændenælder og kvælstof så er det noget mærkelig noget for i virkeligheden indeholder brændenælder ikke særlig meget kvælstor men derimod et hormon der hedder auzin og som ogtages af planterne og får dem til at vokse . Jeg har liggende på tlf. et projekt som nogle gartner elever har lavet hvor de ville dyrke brøndkarse v.h.a udtræk fra forskellige planter og heri stor der hvor meget kvælstof der er i et udtræk. Der er meget mere i et kløverudtræk eller lucerneudtræk og jeg mener også at græs indholdte mere . Men noget er der i brændenælderne.
Om det så kan betale sig . hhmm Hvis du kender en duemand/brevduemand eller hønseavler så har du adgang til den bedste og kraftigste organiske gødning
hvad angår næring . Når vi snakker gødning med jordforbedring så er ko og hest bedre men så har du også mere arbejde . .........Og så skal du ikke glemme at brændenælderne stinker .
Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2016 kl. 20.55
@Pia
Det farligste ved murerbaljen er, hvis du glemmer at bore mange og store huller i bunden - spadebor Ø=30 mm kan anbefales :)
Skrevet af: Pia Nielsen, 18. maj 2016 kl. 14.01
Jeg borede mange små huller og lå grus i bunden. Den står op af en hæk og får sol fra morgen til aften. Det tog mig lang tid at fylde baljen. Jeg måtte bruge mandens gamle rustne mureske for at undgå snerlerødder håber jeg. Jeg ved hvor jeg kan hente hønsemøj, men det er ikke komposteret. Hvordan og kan jeg bruge frisk møj her i løbet af sæsonen? Du har ret. Forsøgte for 4 år siden. Suppen stinker selv om den fik baldrian. Og suppen gav ingen synlig resultat.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.