Skrevet af: Merete R., 24. maj 2016 kl. 20.58
Har sat hjemmesåede tomater i drivhus for et par uger siden. De vokser ikke rigtigt, og nedefra bliver bladene gule på oversiden og nærmest lilla på undersiden?
Drivhuset er nyopsat sidste år.
Skrevet af: Tom Andersen, 24. maj 2016 kl. 21.18
Umiddelbart ligner det underernæring - hvilken jord og gødning har de?
Skrevet af: Svend Høst, 24. maj 2016 kl. 21.30
Overvanding er et godt bud
Skrevet af: Mogens; E., 24. maj 2016 kl. 21.49
Kuldeskade er mit bud. Men er de øverste blade og topskudet grønne, skal de nok klare den, men de bliver bare for neden.
Skrevet af: Tilde P., 24. maj 2016 kl. 21.53
Det kunne også ligne solskoldning.
Var dine planter vænnet til sollys inden de blev sat ud i drivhuset?
Står dit drivhus så det får max sollys hele dagen?
Jeg ville i første omgang sætte et eller andet op til skygge for solen midt på dagen.
Min erfaring her er, at hvis ikke der bliver skygget samme dag som der bliver planter., går det galt i løbet af et døgn, hvis der er stærk sol og meget klar luft. Planterne kommer til at ligne dine på billedet.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. maj 2016 kl. 6.33
Det er ikke solskoldning - der får oversiden af bladene hvide skjolder, de bliver ikke ensfarvet gule som her.
Har du målt jordtemperaturen? Måske har du vandet med for koldt vand?
Skrevet af: Mogens; E., 25. maj 2016 kl. 8.23
Her er en typisk kuldeskade.
Skrevet af: Merete R., 25. maj 2016 kl. 8.47
Ja de står med max sollys hele dagen, dog er der polycarbonat på tag. Planterne er langsomt tilvænnet drivhus, i starten stod de der kun om dagen. De er plantet direkte i jorden, som I kan se, der er let leret jord forbedret m planteskolejord sidste år, og gødet m hestepærer i efteråret...
Måske har jorden været for kold v plantning - har plantet én senere der ser fin grøn ud stadigvæk... Må vist lære at være lidt tålmodig - håber de kommer sig!
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 25. maj 2016 kl. 9.09
De der hestepærer er der mange af dem. Og er de omsat helt eller delvist?
Skrevet af: Tom Andersen, 25. maj 2016 kl. 16.53
Næringsmangel kan også skyldes kulde, overgødskning og overvanding (sker tit i kapillærkasser).
Skyldes det kulde, vil dine plante hurtigt komme sig :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.