Forum

Den optimale sokkel

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Keld Damkjær, 26. maj 2016 kl. 11.57

Hej

Ja, der er mange tråde med sokler til drivhus primært, fordi der er mange måder at gøre det på. Jeg har nogle konkrete tanker at vende angående dette. Med min viden gennem læsning af andres måder har jeg en tanke om at lave en slags hybrid. Kort sagt tænker jeg på at grave ud til en lecasokkel samt frostfri dybde inde i selve drivhuset, dertil har jeg her på siden ladet mig inspirere af et drivhus med sandlager som varme kilde til frostfri drivhus bund(artiklen herom findes på havenyts side), drivhuset kommer til at være polycharbonat for ekstra isolering samt andre fordele (og ulemper). Mine spørgsmål:
Kan drivhuset blive for isoleret/varmt hen over sommeren? Er der billigere og nemmere grønne måder at forlænge sæsonen på? Kan planterne få lys nok, når de skal vokse fra frostfri jordhøjde? Andre problemstillinger, som jeg har overset er velkomne?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. maj 2016 kl. 20.51

Isolere drivhussoklen (til 90 cm.) med terrænbats vil være en god idé. Det kan også være en god ide at ligge en række fliser hele vejen rundt om drivhuset. Tør jord isolere. Sand kan lagre lidt varme om dagen der kan udskilles i løbet af aftenen. Men ligesom jord, isolere sand så der opstiger altså ikke jordvarme gennem sandet, hvis sandet er tørt.
Polycarbonat isolere lidt. Afhængig af tykkelse og konstruktion.
Materialet er udmærket til drivhuset fordi lysgennemtrængningen er pæn stor og så hindre det direkte sol hvilket er en fordel for langt de fleste spirer og planter i drivhuset.
Men drivhuset er ikke frostfrit hvis det blot fryser 5- 10 grader over flere dage.
Så du må gøre plads til en petroliumsbrænder, luft-til-luft anlæg eller el-varmepanel eller anden fosilt brændstofhungrende varmekilde.
Med mindre altså, der på markedet er kommet nogen mindre solcelleanlæg med tilhørende lager for energi. Men det kender jeg ikke til.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Keld Damkjær, 26. maj 2016 kl. 23.20

Jord isolerer kun, når det er tørt, men det er omvendt med sandet?
Jeg kan ikke indsætte linket til den sandlager model, der er beskrevet i en anden tråd, men det er med en mindre solcelle samt ribberrør, der er lagt ned mellem en et sandlager under jorden i drivhuset plus en isolering omkring( denne komstruktion tager jeg med ophavsmanden).
Det ghælper vel på det at jorden i drivhuset er sænket, både til højere formål samt mere frostfri jord end hvis det er i højde med drivhiset?

Nyt svar til emnet »Den optimale sokkel«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Den optimale sokkel

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider