Forum

Hvilke æble er dette?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Andersen, 16. juni 2016 kl. 21.00

Hej brugere af hvarnyt:-)

Jeg lagde sidste efterår et æble i noget jord og glemte alt om det. Nu er det måske kommet op. D.v.s at jeg ikke er sikker på AT det er et æble. Men HVIS det er så spørgere jeg - hvilket et er det?
Det jeg lagde i var enten et Elstar eller et Ingrid Marie.

Eller måske er det slet ikke et æbletræ. Men hvad sytten er det så hvis ikke?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. juni 2016 kl. 22.18

Hverken eller, men en ny sort eftersom det er frøformeret.
Måske et nyt fantastisk æble - det vil du vide om nogle år.

Spændende :)

Jeg har tre frøformerede æbletræer, det ene er skurvet, det andet smager ikke godt, mens det tredje er virkelig specielt og måske egnet til at opformere. Det vil tiden vise.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Andersen, 17. juni 2016 kl. 17.57

Hej Tom Andersen.

Okey øv:-) jeg tænkte bare at det måtte være enten en Elstar eller en Ingrid Marie eftersom jeg proppede et af dem ned i jorden engang i efteråret 2015.
Jeg bruger købe jord så det kan ikke være en frø forrening?

Kan du slet ikke se eller gætte på hvad det er?

Hvilke æbler har du prøvet dig med? Mit aboslut farorit æble er Guldborg:-)

Jeg prøvede også at stikke nogle fed hvidløg i jorden og de kom også FLOT op her i starten af 2016 men døde langsomt igen:-(

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 17. juni 2016 kl. 21.59

Æblesorter er podede, netop fordi man ikke får det æble man har sået, men en tilfældig kombination af de gener, der er tilstede i kernen der er sået. Desuden kan man ikke være 100% sikker på at bestøversorten er det samme som æblet.
Hos mennesker er mor og far heller ikke ens og deres børn kommer nogle gange til at ligne far eller mor, en lille smule eller rigtigt meget...eller en fjern forfader, identisk med enten far eller mor bliver de aldrig.
Du må simpelthen vente de 5-10 år det tager inden der kommer æbler på. Til den tid kan du så afgøre om det er noget at samle på.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 18. juni 2016 kl. 15.51

Hej Peter
sandsynligheden for at du får noget brugbart ud af frøformeningen er lige som at vinde den helt store gevinst i lotto, men der er det jo heller ikke umuligt. Træet er glimrende som grundstamme til at pode din favoritsort på i stedet.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Knudsen, 18. juni 2016 kl. 18.12

Langs Fodsporet - den tidligere banestrækning mellem Næstved og Slagelse - gror en del æbletræer, der stammer fra frø i æbleskrog, folk har smidt ud af togenes vinduer. Æbletræerne har nu mange år på bagen og det er ret spændende at tage en cykel- eller gåtur på den helt vandrete sti i æbletræernes forskellige stadier i sæsonen.
Så vidt jeg ved, er der ikke en smagsmæssig lottogevinst blandt de mange frøformerede æbletræer. Men det er et sjovt kulturindlæg i det danske landskab.

Nyt svar til emnet »Hvilke æble er dette?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvilke æble er dette?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider