Skrevet af: Steen Jakobsen, 23. juni 2016 kl. 10.34
Jeg har et problem med tomatplanterne i drivhuset.
Nogle af planterne har skudspidser og blomsterklaser der pludseligt visner væk.
Det er typisk topskuddet og den øverste blomsterklase der visner.
Jeg har mistanke om noget svampe angreb men det ligner ikke kartoffel skimmel og det er vel også lidt tidligt for det nu?
Jeg havde samme problem på visse planter sidste år ( Gemeni ), men ikke på mine Matina.
Nogen der har gode råd? Jeg har ikke kunnet finde noget om det nogen steder.
Steen.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2016 kl. 16.25
Hvordan dyrker du dem - i kapillærkasser?
Måske har der været for varmt i drivhuset?
Skrevet af: Steen Jakobsen, 23. juni 2016 kl. 17.21
Nej det er ikke varme, der er god udluftning og skygning og det er sket på mindre varme dage.
De er dyrket i plantesække med Tropf Blumat vanding med gødning.
Steen.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2016 kl. 18.06
Hvis det kun er på en af flere sorter, kan det være genetisk.
Er det helt tilfældigt, vil jeg hælde til mangelsygdom p.g.a. dyrkningsmediet (spagnum).
Skrevet af: Steen Jakobsen, 23. juni 2016 kl. 19.12
Det ligner ikke nogen mangel sygdom jeg har set og det er ikke kun på en sort.
Planterne står i udmærkede plantesække, de bliver ikke overvandet og heller ikke udtørret og de har fået Doletimit kalk og får gødning konstant.
Skrevet af: Tom Andersen, 23. juni 2016 kl. 19.49
Uanset hvor god en plantesæk du har, så er den ikke bedre end stenuld, hvis den er baseret på spagnum.
Den eneste kvalitet spagnum har, er vandbindingsevnen og porøsiteten. Den indeholder i sig selv intet næring og din dyrkning er 100 % afhængig af dine evner til at tilføre næringsstofferne på kunstig vis.
Da du er ret sikker på, at der ingen næringsmangel er, ingen temperaturekstremer, ingen over- eller undervanding og symptomerne forekommer på flere sorter, må jeg melde pas.
Skrevet af: Mogens; E., 23. juni 2016 kl. 20.36
Der findes flere systemer til hobbyavlere hvor flydende kunstgødninger automatisk kan sendes ud med vandingsvandet. Det er dog en dyr løsning og med disse systemer har man som hobbyavler meget lidt kontrol med hvornår doseringen er den rette. Overgødskning kan let skade planterne og under alle omstændigheder betyder det ressourcespild. Mange plantesække er noget bras. Indholdet er spagnum, sand, lidt jord og en slat NPK gødning som hurtigt er opbrugt.
I dit tilfælde ville jeg holde kraftigt igen med gødningen, og kun vande når bladene begynder at hænge lidt.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juni 2016 kl. 3.07
Mit gæt er for meget gødning. Når det er meget varmt, er det en god idé at skære ned på gødningen, da planterne bruger og fordamper så meget vand, at de meget let kan få for meget "krudt", hvis man giver dem den sædvanlige mængde gødning.
Skrevet af: Gonzales Brudy, 24. juni 2016 kl. 12.56
Slettet af administrator 24. juni 2016 kl. 16.33.
Skrevet af: Mogens; E., 24. juni 2016 kl. 14.25
Slettet af administrator 24. juni 2016 kl. 16.34.
Skrevet af: Anonym bruger, 24. juni 2016 kl. 15.02
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 24. juni 2016 kl. 16.11
Slettet af administrator 24. juni 2016 kl. 16.34.
Skrevet af: Svend Høst, 24. juni 2016 kl. 17.09
Problemet er også at ved høj varme i drivhuset så går væksten i stå , men du tilfører vand og næring som planten ikke forbruger og dermed ophober sig i vækstmediet , når væksten atter kommer igang er det en måske både giftig og skadelig for planten at optage.......
Skrevet af: Henry G., 24. juni 2016 kl. 17.37
Hej Steen du har fået Gråskimmel i dine tomatplanter. og det overføres let til andre planter, hvis de berørte dele ikke fjernes. Brug et par handsker når du klipper de dårlige stængler af mindst10 cm under det angrebne sted og lad det falde direkte ned i en plasticpose og hold den lukket mens du går til næste sted, når du er færdig smid den lukkede pose til dagrenovation og vask handsker og saks/kniv i sprit så alle sporer er væk. Henry G.
Skrevet af: Gartner Duun, 24. juni 2016 kl. 17.37
Man skal sikre sig en temperatur på ca. 28 grader .Kan man ikke det skal man som i skriver holde tilbage med gødningen. Den eneste måde man kan sænke temperaturen på er ved at åbne vinduer og døre . Evt kalke vinduer , hvis ikke man har skyggegardiner .
Er temperaturen højere udenfor kan man ikke stille ret meget op men blot sørge for at planterne ikke mangler vand.
Skrevet af: Steen Jakobsen, 25. juni 2016 kl. 9.15
Tak for svar.
Jeg hælder også mest til at det er en svampe sygdom eftersom der som jeg har forklaret er helt styr på gødning og vand samt at huset er kalket og vel udluftet.
Det eneste der taler imod er at jeg synes det er lidt tidligt for gråskimmel og at det jo har været ret tørt det meste af tiden.
Til de der er skeptiske overfor drypvanding i hobby drivhuse kan jeg igen oplyse om at jeg bruger Tropf Blumat der giver den rigtige mængde vand efter hvor meget planterne bruger samt at jeg bruger gødning i en styrke på under 500 ppm,
noget mindre end anbefalet.
Steen.
Skrevet af: Gonzales Brudy, 28. juni 2016 kl. 18.35
Slettet af administrator 28. juni 2016 kl. 19.07.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.