Forum

Lys gennem trapezplader

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lau Fowler, 3. juli 2016 kl. 9.01

Jeg har bygget en kombination af en pergola og et halvtag. Jeg er næsten færdig, mangler bare planterne og det glasklare trapezplader. Men så opdager jeg, at der er UV-filter i alle slags trapezplader! Mig bekendt lever planter af UV-lys. Så det er jo en rigtig dårlig nyhed.
Der findes dog en drivhusplade, den er bare meget dyrere (da den også er meget mindre)
Hvad gør jeg? Findes der planter der kan vokse med indirekte lys fra siderne? Er det ligegyldigt med UV-filter? Eller skal jeg punge ud til »drivhuspladerne« (Glas er udelukket)

Venligst Lau.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juli 2016 kl. 9.20

Især i kolonihaver, er der i mange år, bygget mange små drivhuse med væge og tag af trapetzplader. Den smule UV. lys som pladerne absorbere, skader ikke planterne.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juli 2016 kl. 10.26

Hej Lau
Planter lever ikke af UV lys. Det er blåt og rødt/orange som er mest effektivt i fotosyntesen. Det du skal gå op i er, om pladerne lader nok synligt lys slippe i gennem (transmission eller lysgennemgang). Plader som markedsføres til drivhuse har en lysgennemgang på 80% eller mere.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. juli 2016 kl. 10.58

Alm. glas som man bruger i drivhuse spærrer næsten 100% af UV lyset , og det går da udmærket i mine drivhuse , det gror.................

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lau Fowler, 3. juli 2016 kl. 13.34

Hvor herligt, jeg elsker jer alle sammen! Her gik jeg og hang med mulen og troede projektet måtte droppes/tranformeres. Men nu er det fuld skrue fremad igen ;-)

Tak!

Nyt svar til emnet »Lys gennem trapezplader«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Lys gennem trapezplader

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider