Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 6. juli 2016 kl. 1.29
Jeg er ny i dette forum, og jeg har med stor interesse læst de mange tråde – tråde, der har givet megen inspiration.
Drivhus generation to er nu på vej. Generation 1 var et brugt drivhus, som vi fik gratis, og som vi havde glæde af i et par år. Bebyggelsen var dog ”et typehus” med alu-profiler og 3 mm glas. Dette var vestenvinden (Vestendjævlen) ikke længe om at opspore, og han/hun tog hurtigt for sig af retterne. Efter tre år blev jeg træt af at samle glasskår op i egen og nabos have, og drivhusets rester overgik til nye plejeforældre med mere læ. Af skade har jeg fremover planer om vindbeskyttelse med hegn, folieomvikling osv., når drivhus generation 2 skal introduceres i haven. Støbt sokkel er desuden en selvfølge.
Tiden er kommet til at prøve igen, og jeg har kig på drivhuse med hhv. polycarbonatplader og hærdet glas.
Når jeg læser indlæg om isolering af drivhus, kan jeg godt se fordelene, men hvis et drivhus skal isoleres, skal det så ikke bygges med polycarbonat, hvis isolering skal have en effektiv virkning? Hærdet glas har jo ikke en større isoleringsevne end almindeligt glas, og frosten finder hurtigt vej gennem 1-lags ruder.
Jeg hælder mest til et drivhus med hærdet glas, da polycarbonatplader bliver matte og sprøde med tiden – desuden skal pladerne limes fast, hvilket besværliggør udskiftning. Jeg er med på, at grundmursisolering giver en vis beskyttelse mod frost, men hvis frosten også angriber over jorden, vil det så være spild af tid at isolere sokkel, hvis jeg vælger et drivhus med glasruder – også hærdet glas?
Erfaringer modtages gerne.
Skrevet af: Karsten Madsen, 21. juli 2016 kl. 10.28
Står med samme spørgsmål, og håber der kommer et godt svar :)
Skrevet af: Ayoe B. P., 21. juli 2016 kl. 13.00
Well, jeg har på et tidspunkt læst, at nogle isolerer deres glasdrivhuse med bobleplast indvendigt i vinterhalvåret. Desuden kan det også være en idé at dele drivhuset op i mindre dele, med plastgardiner fra luft til gulv (dette bruges ind imellem i professionelle gartnerier). ;)
Skrevet af: Anonym bruger, 21. juli 2016 kl. 13.12
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 21. juli 2016 kl. 14.33
Hvis du ikke tilfører varme udefra til et isoleret drivhus vil det blive på den lange bane lige så koldt som inde i et uisoleret et af slagsen............
Skrevet af: Anja Egeriis, 21. juli 2016 kl. 18.27
Det har jeg - og bruger en gasovn i ydersæsonerne for at få en lidt længere sæson med de spiselige ting :)
Det er et Tropic Plus på 20,7 m2 fra Willab Garden, som sælger mange lækre drivhuse. Desværre temmelig dyre - jeg købte mit, dengang man stadig havde friværdi ude på landet, efter at have drømt om et stort drivhus i mange år :)
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 22. juli 2016 kl. 0.10
Tak for jeres gode svar.
Selv om det kan være fristende med et isoleret og opvarmet drivhus, må jeg nok erkende, at det vil være for stort et projekt at starte med.
Drivhuse fra Willab Garden er bestemt tiltalende, men jeg tænker, at det vil være klogt at starte i mindre målestok. Dels pga. investeringen, dels pga. den tid, vi kan lægge i dyrkning og pleje af planter, og sidst men ikke mindst vil jeg se, om jeg kan holde vestenvinden i skak, inden jeg går amok med det tropehjørne, jeg går og fantaserer om.
Ideen med at opdele drivhuset og evt. lave en ”kuvøse” af bobleplastic har jeg taget til mig. Den kunne godt blive et alternativ til et isoleret drivhus.
Pt. har jeg kig på et Elmholm drivhus og et drivhus fra Hobbydrivhuse. Det skal være omkring 10 m2, og jeg regner som nævnt med selv at støbe sokkel. En støbt sokkel er trods alt mere stabil end stolpesko med en let sokkel, og så holder den ukrudtet væk fra drivhuset. Og den giver mulighed for at hæve drivhuset fra jorden, så der bliver mere højde inde.
Endnu en gang tak for jeres hjælp – det er et herligt forum :-)
Hilsen Karsten
Skrevet af: Anja Egeriis, 22. juli 2016 kl. 6.32
Hej Karsten
I stedet for at hæve drivhuset, kan du grave jord væk og sænke bunden. Mit drivhusgulv er ca. 30 cm under jordniveau, og soklen er isoleret :)
Det er fint med den ekstra højde, og jeg synes, at det er en pænere løsning end at hæve det over jorden.
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 23. juli 2016 kl. 19.17
Hej Anja
Jeg har haft tanker om et nedsænket drivhus, og det er absolut et forslag, der er overvejelse værd. Ikke mindst, da det vil holde drivhusets vestside nærmere jorden – igen med tanke på den vestenvind og de storme, vi skal leve med. Tanken om det sænkede drivhus er oprindelig sat i bero ud fra en helhedsvurdering. Jeg synes, at der er noget specielt ved at gå ind i et drivhus frem for at gå ned i det. En sokkel kan jo også skjules af diverse blomsterplanter. Jeg skal vist en tur på Internettet og finde billeder af, hvilke løsninger, der er, og så vil jeg overveje igen.
Når jeg bliver ved med at vrøvle om vestenvind, skyldes det, at vi bor i Hjørring, Nordjylland. I vestbyen med fri udsigt til Rubjerg Knude Fyr. Vi har en fantastisk udsigt med utrolige solnedgange, men når DMI varsler storm i det Nordjyske, er her også virkelig ”fest og farver”. Så et drivhus bliver planlagt nøje, inden jeg brænder penge af.
Tak for inspirationen.
Hilsen Karsten
Skrevet af: Anonym bruger, 23. juli 2016 kl. 19.50
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 23. juli 2016 kl. 20.31
Med de vindmæssige udfordringer ville jeg ikke være i tvivl :)
Et drivhus, der ikke er fremstillet med det formål at stå på en muret ekstrasokkel, vil også få nogle underlige proportioner, og det tror jeg, at man kan blive lidt træt af at se på...
Og den med mulighed for højbede og høje sider har man jo ved begge løsninger, Frank!
Skrevet af: Anonym bruger, 23. juli 2016 kl. 21.46
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 23. juli 2016 kl. 22.01
” Glad For Haven” og Houle Bækdals debat herinde var min første inspiration. Jo mere jeg læser, jo nærmere kommer jeg en løsning, tror jeg da…..
Jeg er enig med Frank i, at den murede sokkel ser vanvittig godt ud og har en masse fordele. Det er jo også et spørgsmål om, hvor højt, man murer soklen op. Synes man ikke om soklen, kan den jo også forenes med omgivelserne – for eksempel med altankasser og hængeplanter, som let kan monteres på støbt/muret sokkel. Vi har ikke små børn, så smadrede ruder bliver vi selv ansvarlige for.
Samtidig er vinden dog en faktor, jeg ikke kan underkende, og idealet nok ville være at grave et 2 meter dybt hul og placere drivhuset deri
Jeres indlæg har givet mig en ny ide:
jeg tænker, at drivhuset jo godt kan hæves fra terræn med to-tre skifter - uden at det virker påfaldende udefra – og samtidig være sænket under terræn indvendig. Placering af drivhuset giver denne mulighed, da terrænet har lidt fald. Så får jeg sokkel og ekstra højde, og så slipper jeg for de trin, som er mig så meget imod. Tilbage er så at få regnvand afledt fra den smukke rampe til drivhuset, jeg har i tankerne, men da jeg allerede har et system for regnvandsafledning samt udnyttelse af regnvand, bliver det sjovt at finde en løsning.
NU har jeg fået noget at tænke over, og der skal tegnes og beregnes.
Igen mange tak for gode input
Hilsen Karsten
Skrevet af: Anonym bruger, 24. juli 2016 kl. 9.45
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 24. juli 2016 kl. 21.47
Når Anja så ofte anbefaler at grave drivhuset ned, så er det måske også fordi det har hun gjort, og så er det nok det rigtige ?
Der er jo som oftest både fordele og ulemper ved de forskellige løsninger.
Som jeg ser det, vil det være en fordel om man kan etablere niveaufri adgang til sit drivhus, og samtidig en fordel at få mere højde og luft til sine planter i drivhuset.
Et sænket eller nedgravet drivhus indebærer også en yderligere risiko for oversvømmelser, så man skal da være meget sikker på forholdene før man gør det.
Og med hensyn til det, at "det vil også få nogle underlige proportioner" (altså hvis drivhuset monteres på en forhøjet sokkel) det er der nu flere meninger om. I forvejen har mange af hobbydrivhusene vel nok en uheldig proportion, da de oftest er lavet med meget lav sidehøjde. Det er jo billigere i materialer og produktion, men lige så ofte med for lav højde til bl.a. tomatplanter m.v. Det er vel også derfor at reklamerne tit viser nedskalerede personer i drivhuset, eller en siddende person der roder i jorden. Det er jo ikke meningen at køberne skal lægge mærke til at der reelt kun en fuld ståhøjde midt i drivhuset.
Og til orientering mht. "stormsikring" så står mit alm. Juliane 12 m² aludrivhus med glas i sider og polycarbonat i taget på toppen af en meget vindomsust bakketop, og jeg har da aldrig mistet et enkelt glas pga. blæsten. Det er jo nok i høj grad et spørgsmål om at være omhyggelig med opsætning og glasmontering, og ikke altid at søge efter den lette løsning.
Skrevet af: Anja Egeriis, 24. juli 2016 kl. 22.37
Nu var min kommentar ikke et debatindlæg - bare min holdning ud fra min erfaring :)
Er det i øvrigt ikke imod havenyt.dk 's regler at optræde anonymt? I hvert fald føles det underligt at kommunikere med en person, der gemmer sig...
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 30. juli 2016 kl. 1.14
Synes, at tonen er skærpet en anelse, men fint nok.
Til ”Glad for haven” er min kommentar, at vi er helt enige i synspunkter vedr. oversvømmelse og adgang til drivhuset – disse overvejelser har jeg allerede været i gang med (se forrige indlæg). Jeg vil dog gerne frabede mig at blive vurderet på ”omhyggelighed med opsætning” og ”den lette løsning”, før mit nye drivhus er blevet sat op og evt. blæst omkuld. De geografiske forhold kan jo variere inden for få meter, og jeg kontakter netop dette forum for at finde den optimale løsning.
Jeg har selv overvejet at stormsikre drivhuset med diverse beslag og stænger. Ideen, som Frank foreslår (tak for det), skal overvejes, for jeg kan godt se ideen i at sætte forstærkninger ind i hvert hjørne. Der kan snildt støbes nogle 2 tommers vandrør ned i hvert hjørne, når vi alligevel har cementblanderen i gang. På den anden side har jeg læst et sted (husker ikke hvor), at jo mindre et drivhus kan give sig i storm, jo større risiko er der for brud på glas. Der er ingen målbare resultater tilgængelige, og jeg er ikke kompetent til at udføre matematiske beregninger, så det er vel bare at stormsikre bedst muligt? Franks forslag giver meget stof til eftertanke.
Skrevet af: Anonym bruger, 30. juli 2016 kl. 10.01
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2016 kl. 10.07
På den anden side har jeg læst et sted (husker ikke hvor), at jo mindre et drivhus kan give sig i storm, jo større risiko er der for brud på glas. Der er ingen målbare resultater tilgængelige, citat slut......
Jeg har flere gange fortalt historien om mit første drivhus (10m2) som bare var sat ned løst ned på en rand af 25X50cm fliser og der stod det i mere 30 år og overlevede masser af storme/orkaner uden at miste glas , det kunne give efter for stormstødene , orkanen i dec.1999 flyttede det en halv meter og drejede det 45 grader , men det stod stadig på fliserne , og ikke et eneste glas var gået , modsat mine naboer hvis drivhuse var smadret .
Jeg har nu lavet et fundament til det da lofthøjden var for lav , men det er mere sårbart nu for stormstød end det var før............
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 31. juli 2016 kl. 0.41
Fra mit sidste besøg på planteskolen mener jeg at kunne huske konstruktionen, som Frank beskriver. U-formede konstruktioner, som i større drivhuse er understøttet med lodrette stålstolper. Og ganske rigtigt har man tilbage til jernalderen konstrueret bygninger efter denne, stabile opskrift.
Jeg er dog kommet lidt i tvivl om, hvorvidt det vil se lidt voldsomt ud med kraftige rørkonstruktioner i det lille 10 m2 drivhus, jeg har i tankerne. Jeg overvejer derfor også forstærkning med skråtstillede trekant-profiler, som er en af de stærkeste bygningsmæssige konstruktioner, der findes. Men jeg skal nok ud og se på nogle drivhuse, før jeg tager den endelige beslutning? Og så tænker jeg, at beskyttelse mod storm med diverse hegn vil være en mulighed. Min nabo og jeg ”plantede” for år tilbage fælles hæk med Rionet og Efeu. Det er mildt sagt en fantastisk flot hæk i to meters højde, så hvorfor ikke lave et læhegn foran drivhuset på samme måde?
Jeg tror, at du Svend, har været mere end almindelig heldig med dit gamle drivhus. Det lyder fantastisk, at en storm har flyttet hele huset uden en eneste rude gik itu. Det er da et tegn på, at et fleksibelt drivhus holder bedre end et grundmuret. Det 10m2 drivhus, jeg havde, stod på stolpesko, og der var jævnligt oprydning efter en storm. Jeg fik det gratis, og det var måske et billigt og ringe drivhus? En T-formet forstærkning var bøjet allerede, da jeg fik huset, så noget kan tyde på, det var noget skidt.
Jeg har fået endnu mere at tænke over, og jeg satser virkelig på, at ordentlig forberedelse og køb af et drivhus med kraftige profiler vil imødegå de værste uheld med vores næste drivhus.
Hilsen Karsten
Skrevet af: Anonym bruger, 31. juli 2016 kl. 0.54
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 31. juli 2016 kl. 8.03
Det lyder som en god idé med læbeplantning - den behøver jo ikke være voldsomt høj for at have en effekt og kan jo stå et stykke fra drivhuset, så den intet betyder i forhold til skygge :)
Skrevet af: Svend Høst, 31. juli 2016 kl. 10.05
Jeg tror, at du Svend, har været mere end almindelig heldig med dit gamle drivhus. Det lyder fantastisk, at en storm har flyttet hele huset uden en eneste rude gik itu. citat slut.....
Ja jeg var nok heldig at der ikke skete noget med glassene , men det giver da en eftertanke , at et gummiagtigt fundament som gør at drivhuset kan give efter i stormvejr er en stor fordel.
Så jeg har leget med tanken om at fast gøre drivhuset til fundamentet med 6-8 store fjerder ala dem der sidder i vaskemaskiner så drivhuset kan give efter for de store vindstød men alligevel blive stående på fundamentet.
Tilbage til orkanen i 1999 så skulle jeg bare pille alle glassene ud og så løfte drivhusskeletet tilbage på sin plads og isætte glassene igen , billigt sluppet og heldigt ja.
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 6. august 2016 kl. 1.12
Med risiko for at afsløre uvidenhed, vil jeg da mene at en nord-syd placering af drivhuset (gavle) er bedst, hvis begge sider af drivhuset skal have lige meget sollys. Jeg tænker, at hvis drivhuset står med gavle øst-vest, vil sol-påvirkning ikke være ens på begge sider. Solens indfaldsvinkel vil jo være meget større på den nordvendte side af drivhuset, hvor den sydvendte side til gengæld får et næsten lodret indfald af sol. Er der så ikke risiko for, at planter svides mere i den sydvendte side end i den nordvendte? Jeg kan ikke se andet end at gavle, som vender nord-syd er den bedste løsning for en jævn fordeling af sollys. Forstår ikke helt, hvorfor det skulle være en utraditionel løsning…. Synes, at det virker logisk, da det vel handler om refleksionsvinkler?
Læ-beplantning kan – som Anja skriver – placeres i en afstand og højde, som ikke påvirker den sol, drivhuset får. Og så skal evt. læ jo også placeres i en afstand fra drivhuset, som ikke indebærer et vacuum mellem drivhus og hegn, så ruderne bliver suget ud. Det skal jeg nok forske lidt mere i…….
Men Rionet og Efeu mener jeg stadig er en god løsning. Efeu (kulturform, købt på planteskole) opfører sig ordentligt og sender kun begrænsede rodskud ud i omgivelserne. Dette kan klares en gang årligt med en spade eller rosensaks. Og så er denne løsning en mulighed for at lave et hegn i præcis den højde, man ønsker. Jeg har vedhæftet et billede af min og nabos fælles hæk på 180 cm. Det er det bedste valg af hæk, man kan tænke sig. Den vokser kun til toppen af Rionet, så den kræver et minimum af vedligeholdelse. Samtidig ser den godt ud, den er stedsegrøn, så nabo og jeg er efter fem år stadig glade for den løsning. :-) Natbillede af hæk er vedhæftet.
Montere drivhus på fjedre? Det må da siges at være nytænkning. Jeg glæder mig til at høre mere om projektet. Jeg tænker, at det må være svært at sikre en ordentlig forankring på et fjedermonteret drivhus, men lad endelig høre mere om projektet.
Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2016 kl. 1.58
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2016 kl. 2.03
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 6. august 2016 kl. 8.39
Mit drivhus står også med gavlene nord-syd, og det er for mig at se en optimal placering.
Jeg har morgensol på østsiden fra helt tidlig morgen, så nattekulden bliver fordrevet, og jeg har sol på vestsiden til kl. 21 lige nu, så lyset udnyttes mest muligt.
Lige her var det fordi, det kun kunne placeres den vej, men jeg kan ikke se andet, end at det også er den bedste måde?
Skrevet af: Anonym bruger, 6. august 2016 kl. 16.55
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 7. august 2016 kl. 10.03
Frank skriver
Ikke desto mindre er hovedparten af alle hobbydrivhuse og vist nok alle væksthus i landets erhvervsgartnerier placeret øst/vest. Så jeg må fastholde at nord/syd er en utraditionel løsning - da den adskiller sig fra normen. ;-) Citat slut.....
Jep det er den absolut optimale placering gavlene øst/ vest , men hvis man kun bruger sit drivhus om sommeren kan en syd/nord placering godt bruges da det giver en mere jævn varme .
Anja skriver.
Jeg har morgensol på østsiden fra helt tidlig morgen, så nattekulden bliver fordrevet, og jeg har sol på vestsiden til kl. 21 lige nu, så lyset udnyttes mest muligt. Citat slut....
Ja det har du om sommeren hvor der generelt ingen morgenkulde er , men når vi kommer til jævndøgn og mulig morgenkulde så står solen sent op og i øst og når den komme op på himlen og begynder at varme er den i sydøst og der er ikke meget langside eller gavl til at modtage varmen og det bliver værrer dag for dag da solens dagbue bliver lavere og kortere , indtil solhverv 21 dec. derfor placerer man drivhuse øst/vest (hvis man kan) for at drivhuset kan få så meget sol som muligt i vinterhalvåret.
Frank skriver
Glemte vanligvis - godt nok blæser det mest fra vest, men jeg har nu også oplevet storme både fra nord, syd og øst samt i hvert fald en orkaner fra syd-vest. Citat slut.
Storme her i landet kommer altid fra vestlige retninger med stød der kommer fra sydvest nordvest.
Det kan blæse godt fra nord, syd og øst men aldrig i stormstyrke 25-28.5 ms i middelvinden, måske op i stormende kuling 20-24ms i stødende , og det kan være slemt nok.
Ps. Fjedre har da vist kun sin berettigelse i jordskælvs-udsatte områder, vil jeg mene. Næ.. ordentlig sikring må være alfa og omega et vindforblæst sted. :-) Citat slut.
Det er godt at du sammenligner jordskælvssikring af bygninger og stormsikring af drivhuse da det er det samme problem , bygningerne må ikke være for stive og skal kunne giver efter for de store påvirkninger som de kommer ud for.
Jeg ved godt at det virker noget Gear Gearløs agtig med at stormsikre drivhuse med fjedre men det var bare en ide jeg fik......og hvem ved om det virker..........
Skrevet af: Anonym bruger, 7. august 2016 kl. 10.23
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Anja Egeriis, 7. august 2016 kl. 11.06
Hvis man - som de fleste herhjemme - ikke dyrker i drivhuset om vinteren, så må det være bedst med nord/syd-placeringen :)
Og hvis drivhuset ellers ikke bliver skygget af store træer, er jeg helt sikker på, at der også kan dyrkes i det om vinteren - men det kan vi tale om til næste år. Jeg har tænkt mig at bruge det hele vinteren til forskellige, hårdføre planter.
Skrevet af: Søren M, 7. august 2016 kl. 12.56
Isolering har jeg ikke erfaringer med. Men jeg har gravet mit drivhus 40cm ned. - en "drivhus kælder" kalder nogen det.
Og det er nok til at gulvet er frostfrit, så længe det er varmere end -12..
Derudover har jeg udført et abstrakt kunstværk (hvis man spørger min hustru..) bestående af bobleplast, hvor citrus og laurbær har overlevet i vinter.
Det er billigt, og det virker ok.
Skrevet af: Lars Holt, 7. august 2016 kl. 13.55
De to af vore tre drivhuse ligger nord/syd. Det største er et drivhus, der stammer fra den gang, der var gartneri her på grunden. Jeg har aldrig tænkt over, at det skulle være en dårlig placering.
Nord/syd er samme retning, som vi planter vore afgrøder, herunder vinplanter. Det gør vi for at udnytte lyset bedst muligt.
Skrevet af: Karsten Malmstrøm, 13. august 2016 kl. 22.18
Hvor er det herligt med så mange gode indlæg og synspunkter. Det er inspirerende og en fornøjelse at gå ind i dette forum og se sidste nyt.
Historien fra Århus er dog rystende. Her er der da tale om bureaukrati af værste skuffe og vel også noget, der nærmer sig chikane og mobning fra kommunens side. Er en kommunalt ansat kontorassistent blevet lidt stødt over, at Kirsten Damborg fandt en fejl i sagsbehandlingen? Nå, det kan man jo kun lære af. I vores kommende drivhus (ikke udestue!!!) installerer vi bare to omvendte ølkasser, vi kan sidde på, når vi vil nyde det lille tropehjørne. Det er nemlig ikke møbler, og så er det ikke en udestue ;-)))))
Det giver god mening med en øst-vest placering, hvis drivhuset skal bruges om vinteren, hvilket blandt andet erhvervsgartnerier har brug for. Jeg tænker dog, at mit lille drivhus placeres nord-syd for den mest jævne fordeling af varme og sol i sommerhalvåret. Men også fordi denne placering vil gøre det lettere at stormsikre drivhuset med læ-hegn.
Søren M, har du mulighed for at lægge et billede ind af dit nedgravede drivhus? Jeg synes, at det lyder som en interessant løsning for at undgå for meget frost. Du har vel støbt sokkel under for at få drivhuset op i en højde, hvor solen rammer hele glasfladen?
Hilsen Karsten
Skrevet af: Anonym bruger, 13. august 2016 kl. 23.13
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Lars Holt, 14. august 2016 kl. 8.28
Et koldhus, der kun bruges halvdelen af året ligger efter nærmere omtanke bedst nord/syd. Det gælder om at begrænse varmen i sommermånederne, så man kan undgå at skulle skygge for sine planter. Skygge betyder mindre lys. Mindre lys betyder mindre energi til planterne etc.
Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2016 kl. 9.35
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2016 kl. 10.06
Den varme der er i jorden 1.2 m dybde som man kalder frostfrit dybde svinger normalt mellem ca 4 gr. C (februar) og 12-13 gr. C ( juli august)og er akkumuleret solvarme. Ï meget kolde og lange vintere holder det ikke med 1.2m som frostfrit dybde da frosten trænger meget længere ned.
De 60 - 70 gr, C som frank omtaler er geotermisk varme , alså varme fra jordens indre.
Den eneste måde at holde et drivhus frostfrit på er at tilføre varme udefra og det gælder også jorden hvor frosten også hurtigt trænger ned , men her kan et par vintermåttter hjælpe.
Det er alså det optimale at placere et drivhus øst vest da man selv på en skyet sommerdag får en væsenlig varmetilføring som et øst vest drivhus kan opfange.
Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2016 kl. 10.30
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Skrevet af: Svend Høst, 14. august 2016 kl. 11.27
Ja Frank det er nok rigtigt men vi har jo ikke haft nogen strenge vintere i de sidste 25 -30 år og din brønd er jo dyb ? og får varme både nedefra og siderne.
Skrevet af: Anonym bruger, 14. august 2016 kl. 11.57
Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.